Naar aanleiding van een tip elders op het forum heb ik de Collins Bird Guide app voor iOS aangeschaft. Met €18 is het de duurste app die ik ooit heb gekocht, dus mijn verwachtingen waren zeer hoog.
Eerst de reden van aankoop. Over de kwaliteit van de Collins Bird Guide (ANWB-gids in Nederland) bestaat weinig discussie. Voor thuis heb ik de 2011 versie op groot formaat in het Engels. Voor onderweg de "kleine" 2005 versie in het Nederlands. De laatste heeft het zwaar te verduren en wordt met plakband bij elkaar gehouden. Alhoewel hij twee van de drie tochtjes mijn tas niet uitkomt, laat ik hem voor de zekerheid nooit thuis. Naast verrekijker, scoop en camera draag ik dus altijd 0,8 kilo boek mee. Mijn iPhone heb ik altijd mee en gebruik ik om waarnemingen in te voeren, weersvoorspelling te bekijken en te navigeren met de auto. De Collins als app is dus een uitkomst.
Ik heb de app geďnstalleerd op een iPhone 4s en iPad 4. Met 700mb neemt hij veel van de schaarse ruimte in, en daar komt nog flink wat bij als je de additionele video's aanschaft. De standaardversie bevat alle afbeeldingen, soortbeschrijvingen en kaartjes uit de veldgids. De beschrijvingen zijn nog niet in het Nederlands beschikbaar, de soortnamen wel. De originele afbeeldingen komen het best tot hun recht op de iPad. Leuk detail is dat de bekende notities bij de afbeeldingen verdwijnen als je er nogmaals op klikt. Als bonus zijn van vrijwel alle soorten een of meerdere geluidsfragmenten toegevoegd, bij de meeste zangvogels zowel roep als zang.
Zowel bij de iphone als iPad blijft de app bij het opstarten 8 seconde op het beginscherm hangen, daarna verloopt het navigeren redelijk soepel. Als de app nog actief is kan je zonder vertraging aan de slag. Het navigeren kan via twee routes. De meeste gebruikers zullen vanaf de startpagina doorklikken naar de gewenste soort. Je begint bij een totaaloverzicht, kiest een familie en vervolgens een soort. Je komt dan in een soort klapper waarbij je langs soorten kunt swipen, en moet nogmaals de gewenste soort selecteren. Die laatste stap is wat mij betreft overbodig, maar niet enorm hinderlijk.
De andere route is door soorten te zoeken op naam of het uiterlijk in combinatie met je locatie. Dat laatste is vooral voor beginners interessant en werkt best aardig. Zoekend naar Barmsijs, kies ik de kleuren bruin en rood, en vul mijn locatie en het seizoen in. Barmsijs komt voor bij de 20 hits, net als Vale Gier overigens...
Tot slot kan je vergelijkbare soorten naast elkaar weergeven, waarbij de app soms zelf zo slim is om te vragen welk kleed je wilt zien. Bij de zwart-witte vliegenvangers werkt dat bijvoorbeeld erg mooi.
Mijn algemene indruk is zeer positief. De app werkt snel en instinctief. Niet alleen bespaar je ruimte en gewicht in je tas, je hebt de gewenste soort ook nog eens sneller voor je. De prijs is hoog voor een app, maar een stuk goedkoper dan het boek en je hebt er direct geluiden bij. Voor sommigen kan de kleine tekst op de iPhone een nadeel zijn, maar dat is misschien al minder storend bij de iPhone 5 of 6. Ondanks dat ik het (nog) prima kan lezen, gebruik ik de app thuis liever op de iPad. Voor het grote bestandsformaat moest ik mijn iPhone wel flink opruimen door een aantal andere apps weg te gooien. Ik heb het er graag voor over!
De app is voorlopig alleen voor iOS beschikbaar. Elders heb ik gelezen dat Android mogelijk het volgende platform wordt. Voor Windows phone is nog niets in ontwikkeling.