Kan dit een Sneeuwwitte hertenzwam zijn.

Gestart door libel10, januari 13, 2013, 09:38:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

libel10

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73160232
onzeker Sneeuwwitte hertenzwam - Pluteus pellitus gezien op 2012-11-17 Meerssen - Bunderbos
Foto's:






Toelichting:
Onder Beuk,Eik, Populier en Berk op houtrest op bodem. Opvallende verschijning.Één exemplaar vandaar ook geen monster genomen maar de foto geeft precies weer hoe het exemplaar uitzag. Hoed max.4-5cm. Steel ca 6cm.
bij voorbaat dank JLJ Wolfs


grietaf

Het is te begrijpen dat je zo'n mooie paddenstoel eigenlijk liever laat staan, maar in de Verspreidingsatlas heb ik gelezen dat microscopische controle noodzakelijk is voor een zekere determinatie. Bovendien wordt hij achter je rug misschien wel lekker opgepeuzeld door een hongerige slak!
Bij een speurtocht op internet heb ik gelezen dat de hoed in vochtige toestand een beetje kleverig moet zijn en de steel "fibrillose". Ik weet niet zo goed hoe ik dat in het Nederlands moet vertalen. Op jouw foto zie ik echter iets als vlokjes op de steel. Al met al reden tot twijfel.
Grieta.

xenion

Lijkt me een Amaniet, één die ik zo niet herken dus waarschijnlijk wel een bijzondere soort. Zonder meer macroscopische (en het liefst ook microscopische) kenmerken durf ik er geen naam aan te geven.
Groeten,
Martin

grietaf

Citaat van: xenion op januari 13, 2013, 15:43:07 PM
Lijkt me een Amaniet
Dat werd ook al gesuggereerd door iemand die ik vanmorgen aan de telefoon had.
Grieta.

loest

#4
 
Misschien heeft Finy nog een foto van de zwam incl. de steelbasis.
En als we dan een witte beurs te zien krijgen is het de Grijze Slanke Amaniet - Amanita vaginata en die komt sommige jaren nog in november voor.
Groet, Loes

wim veraghtert

Dit lijkt me ook  één van de slanke amanieten.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

libel10

Hallo Allemaal,

sorry dat ik nu pas reageer. Helaas heb ik geen foto van de steelbasis. Heb er wel naar gekeken maar een beurs had deze niet aan de basis. Groeide echt op een houtrest onder gebladerte wat ik heb weggehaald om goed te kunnen kijken.
Hier kunnen we dan op dit moment niets meer mee. Ga natuurlijk weer eens terug naar die plek in de hoop of ik deze soort in dat biotoop nog eens mag vinden. Dit exemplaar viel op door zijn pracht aan eenvoud. Mag ik deze dan op Amaniet spec. zetten?
Allen alvast bedankt voor jullie meekijken en denken.

Hartelijk gegroet Finy

grietaf

Als ik jou was zou ik het voorlopig op Paddenstoel onbekend houden.
Grieta.

libel10

Dag Grieta,

dat zal ik even doen.

Hartelijk gegroet Finy