Hoofdmenu

viltkelkje?

Gestart door gerard bredewold, januari 12, 2013, 15:35:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerard bredewold

Dit kelkje ingevoerd als onzekere Lachnellula calyciformis, zit ik daarmee op de goede weg?
Gerard.
http://waarneming.nl/waarneming/view/73142290
onzeker Fijn Viltkelkje - Lachnellula calyciformis gezien op 2013-01-12 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:






ratje

hoort deze niet tot de hangkommetjes?

gerard bredewold

Het blijkt geen lachnellula te zijn Hannie want die komen alleen op dennen en sparren voor.
Deze vondst stond op een gevelde Els.
Met hangkommetjes breng je me weer op de goede weg.
Nog even door zoeken.

Groet,
Gerard.


Ismael

misschien wel deze

http://www.verspreidingsatlas.nl/589400

toevallig gisteren onder de  :micro: gezien
Groeten Ismaël Wind

gerard bredewold

Ismael dank voor meedenken; de waarneming heb ik met die naam als onzeker ingevoerd.

Gerard.

ratje


grietaf

Citaat van: gerard bredewold op januari 12, 2013, 22:20:54 PM
de waarneming heb ik met die naam als onzeker ingevoerd.
Zou het niet verstandig zijn om jouw vondst ook micrsocopisch te laten onderzoeken, Gerard?
Dergelijke zeldzaamheden zijn dat zeker waard!
Grieta.

gerard bredewold

Zeker verstandig maar niet altijd mogelijk.
Gerard.

grietaf

Er zal toch wel iemand te vinden zijn die hem voor je na wil kijken? Zelf heb ik geen verstand van dit spul anders zou ik het beslist aanbieden.
Grieta.

Ismael

ik zou zeggen opsturen! Stip wil ze zeker bekijken, adres staat in de lijst van de NMV (roze boekje) Of ben je geen lid? Anders wil ik het ook wel
Groeten Ismaël Wind

eiken

Hoi Gerard,
kom maar langs brengen. Je hebt mijn adres.
Groeten Bert Dijkstra

heppo

misschien wil bert dijkstra er wel naar kijken.


herman sieben

heppo

hoi bert,


dat is ook toevallig!


herman

gerard bredewold

Dag Bert, Herman en Ismael,

Mooi die reacties; er zitten wel risico's aan veronderstel dat ik met meer spul langs kom :)
Het materiaal is blijven liggen op de vindplaats, plan is het morgen op te halen.
Bert dan zal ik het jou bezorgen. Bij voorbaat dank.

Groet,
Gerard.

eiken

Hoi Gerard,
lijkt heel sterk op Dasyscypha (Neodasyscypha, Lachnum) cerina maar heb niet zoveel ervaring met deze soort.
Sporen 5-7 x 2,5 mm, niet gesepteerd; Haren bruin en naar de top lichter van kleur, sterk geincrusteerd, top stomp, gesepteerd, zonder kristalkop; Apothecium 0,5 - 1 mm op kaal hout (els naar mededeling vinder).
Suggesties van Hangkommetje klopt niet (is basidiomyceet), Lachnellula komt alleen op naaldhout voor.
Kom op niets anders uit. Als iemand anders nog wil kijken?
Groeten Bert Dijkstra

gerard bredewold

Dag Bert,

Geweldig dat je het materiaal hebt willen onderzoeken en dat de gegeven naam juist lijkt, dank. :duim:   Ismael heeft eerder eenzelfde Wasgeel Franjekelkje onder de Mic. gehad.

Toch ook een uitdaging voor andere kenners , da's ook mooi; de mogelijkheid is er :) .
Het lijkt me bijzonder iets zeldzaams onder de Mic. te hebben. :angel:

Groet,
Gerard.