Afwijkende koolmees met rode linker oorstreek??

Gestart door wiltameling, januari 12, 2013, 13:55:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

wiltameling

Ik heb een koolmees gezien met een rode linker oorstreek. De rechter oorstreek was normaal (wit). Ik heb hem van ongeveer 10 meter afstand geobserveerd met de verrekijker. Ik vroeg me af of dit echt een afwijkende koolmees is met rood pigment in zijn veren, of dat hij misschien is aangevallen en dat het een verwonding is. Ik heb drie foto's bij mijn waarneming gezet (zie onder). Twee waar de linker oorstreek is te zien en eentje waar de rechter is te zien. Als het inderdaad een afwijkende koolmees is, wordt dit vaker gezien?
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Wladimir Tameling

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73139122
Koolmees - Parus major gezien op 2013-01-11 Valleikanaal - Binnenveld
Foto's:






Toelichting:
Rechter oorstreek normaal (wit), maar de linker oorstreek rood. Echt rood of verwonding? Net te ver weg om dat duidelijk waar te nemen. Twee foto's toegevoegd van dezelfde koolmees waar op de ene de rechter en de andere de linker oorstreek is te zien.
bij voorbaat dank Wladimir Tameling
Wladimir Tameling

Anne Hueber †

Wladimir, welkom op het forum en veel plezier.
Ik verplaats dit topic naar de soortgroep vogels.

Jeroen Nagtegaal

Het lijkt op een gezwel. Iets dat vaker voorkomt bij Koolmezen. Meen dat het iets met muggen te maken had.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wiltameling

Beste Jeroen,

Bedankt. Ik had hier nog nooit van gehoord. Ik ben eens gaan speuren en kwam op het forum van vogelvisie. Daar stonden ook foto's en berrichten over gezwellen bij koolmezen. Iemand die reageerde verwees naar een berricht van vroege vogels zie link
http://vroegevogels.vara.nl/Categorieen.1003.0.html?&view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=7&thread_uid=27226&page=1
De koolmezen hebben dan pokken die door een virus veroorzaakt wordt. Het virus kan zoals je zei inderdaad door muggen overgedragen worden. Tevens ook door bloedluizen.

Groeten,

Wladimir Tameling

Wladimir Tameling