4 mossen op steen

Gestart door Vincent Sanders, januari 11, 2013, 18:40:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Sanders

Het zat helemaal vol met allerlei verschillende mossen, heb gezocht maar ik kom er niet uit welke het zijn.

Gr,
Vincent Sanders

Vincent Sanders

De andere 2...
Gr,
Vincent Sanders

Ben Kruijsen

ik maak er voorlopig dit van:
1 Didymodon vinealis met (donker) Grimmia pulvinata met juveniele kapsels
2. Hypnum cupressiforme
3. Barbula convoluta
4 Didymodon vinealis

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Vincent Sanders

Nog eentje
Gr,
Vincent Sanders

Rutger

De nieuwe is groot laddermos. Met de rest ben ik het geloof ik helemaal eens, maar foto drie vraag ik me af of dit niet stiekem Zygodon is..Barbula is normaal nog lichter groen en heeft wat minder versmallende blaadjes, maar meer tongvormig. Het kan een beetje atypisch exemplaar zijn ofzo, maar in eerste instantie denk ik op 1 of andere manier niet direct B. convoluta.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

marco knipping

Leer momentje: wat maakt foto 1 en 3 Didymodon vinealis. Is het de vorm van het blad?

Heb de laatste tijd het genoegen gehad om hier en daar Zygodon te zien groeien. Mijn eerste indruk bij foto 3 is Zygodon. Maar goed horen wie het zegt!!!

Groetjes Marco

Ben Kruijsen

Ik geef toe dat foto 3 ook zygodon zou kunnen zijn door de taps toelopende blaadjes. misschien toch een beter idee dan Barbula ....

vdvaart

Het is vermoedelijk dubbeltandmos Marco omdat de blaadjes zo lang en smal zijn en ook nog gekromd. Zo zou ik tenminste redeneren. Ik vind het fotobeeld overigens ook nog wel passen bij bros dubbeltandmos of hakig kronkelbladmos. Muurdubbeltandmos associeer ik eigenlijk met rechtere blaadjes als het vochtig is. Wat betreft de Zygodon cf. weet ik het niet. Waar horen die kapsels dan bij? Niet bij het ook zichtbare knikmos en toch vast ook niet bij een Zygodon?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

alegro

Citaat van: Ben Kruijsen op januari 11, 2013, 23:18:50 PM
misschien toch een beter idee dan Barbula ....

Laat ik ook eens een duit in het zakje doen. Toen ik die foto voor het eerst zag twijfelde
ik namelijk ook aan de determinatie als Barbula, maar waarom? Vroeg ik mij dus af.

Ik heb net weer even gekeken naar die foto en toen viel mij de keurige regelmatigheid
van de rozetjes op. Net kleine sterretjes! Dat is een beeld dat volgens mij niet zo goed bij
Barbula past. Die heeft niet zo'n opvallende rozetjes-groeiwijze, maar is een wat slordiger
geval met wat onregelmatiger geplaatste blaadjes, die zelf ook wat onregelmatiger van
vorm zijn.

Ik ga mij verder niet mengen in een eventuele discussie over wat het dan wel is, maar
het leek mij wel aardig om even melding van dit inzicht te doen. Misschien kan men er
nog wat mee, ofzo...
Grüezi mitenand,
Arjan

vdvaart

Misschien is het wel spits smaragdsteeltje? Dat zou het gestoken scherpe karakter van de blaadjes verklaren en zelfs de kapsels kunnen daarvan zijn. Het blijft wel een beetje gissen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Vincent Sanders

Zal ik het verzamelen en opsturen, kan ik gelijk kijken of ik dat ene mos van vorige maand nog terug kan vinden?
Gr,
Vincent Sanders

vdvaart

Ik kan ze niet voor je goedkeuren, maar ik ben best bereid ze onder de microscoop te leggen. Ook het dubbeltandmos cf dan!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Vincent Sanders

Ok, in papier bewaren en laten drogen bij verwarming was het??
Gr,
Vincent Sanders

vdvaart

Dat van de verwarming is overdreven...na een dag of wat zijn ze sowieso droog genoeg om in een papieren zakje of wikkeltje te doen. Ik mail je mijn adres separaat.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

ik hoor graag de uitkomst.

Vincent Sanders

#16
Heb het opgestuurd. Weet alleen niet 100% zeker of ik het juiste mos heb teruggevonden, maar deze leek er het meest op  :blink:
1 = dubbeltandmos en 2 en 3 = het onbekende iets (als ik het goede gepakt heb)
Gr,
Vincent Sanders

vdvaart

Ik heb het materiaal vandaag ontvangen en onder de microscoop bekeken. Muurdubbeltandmos Didymodon vinealis is correct. Materiaal 2 en 3 bevatte beide een enkel klein plantje van gewoon muursterretje, met een jong kapsel. Ik vermoed dat de kapsels op de foto ook allemaal muursterretje zijn wat onder het onbekende mos groeit. Blaadjes afgerond aan de top met een lange glashaar, op de foto niet zichtbaar. De rest in beide collecties is gewoon smaragdsteeltje, Barbula convoluta, wat Ben ook in het begin al vermoedde. Wel vrij grote blaadjes met een klein uitstekend nerfpuntje, maar ik kan er toch geen kleismaragdsteeltje van maken met die puntige blaadjes. Als ik weer naar de foto's kijk denk dat het materiaal dat je me stuurde wel "de onbekende" is, m.a.w. je hebt het goede materiaal verzameld.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

Vincent,

heb je ze als waarneming ingevoerd? Zoja graag de link hier dan kan ik ze valideren.

Vincent Sanders

Bedankt Koos voor het onderzoeken :duim:
Heb ze ingevoerd, zal ze straks even opzoeken en de foto erbij zetten
Gr,
Vincent Sanders