onbekende buitenlandse? larf

Gestart door Antje69, januari 11, 2013, 14:34:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Antje69

Ik heb een tijdje terug een groepje vissen uit het amazonegebied geplaatst in 1 van mijn aquaria (groepje vissen is wildvang en gekocht via de importeur) en nu heb ik alleen in die bak al een ruime 20 larven weggevangen in een tijdsbestek van een krappe maand, en nu vroeg ik me af watvoor larf het is en van welke diersoort, ikzelf vermoed een muggenlarf want diezelfde afgelopen periode heb ik megagrote muggen gevonden in huis en geplet, die muggen zagen er niet hetzelfde uit als de NLse mug, onderstaand 4 foto's van de larf.




Ton van Haaren

larve van een waterjuffer/ Ik verplaats hem daarnaartoe
larven van muggen/vliegen hebben NOOIT gelede poten i.t.t. de adulten
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

ewoudploeg

Poeh, met deze foto's zal het niet lukken er een naam aan te hangen. Inderdaad zoals Ton aangeeft een juffer. Maak de larven vooral niet dood. Je kan ze eventueel in een aparte bak met watervegetatie zetten. Maakt wel nieuwsgierig naar wat eruit komt. Heb je toevallig ook recent planten of andere zaken aan je aquarium toegevoegd? Met andere woorden: kan er een inlandse soort in de bak terecht zijn gekomen? Ook al is het maar 1 plant die je hebt over gezet, er kunnen vele eieren in zitten. Kan het zijn dat een juffer bij de importeur de eitjes heeft gedropt/wanneer zijn de vissen ingevoerd?
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Antje69

Ik heb een aantal maanden terug wel planten gekocht bij de kweker, maar die zitten verspreid over 6 aquaria, en alleen in die bak waar de larven inzitten komen die larven voor en verder niet.
Ja nadeel is als ik ze laat leven eten ze me garnalen op die erbij zitten, maar als ik er weer 1 vind (hoop eigenlijk van niet want vind het maar enge beesten) dan zal ik hem in een apart bakje zetten en dan kijken wat eruit komt.

Jeroen Nagtegaal

Ze zullen eerder door de garnalen of vissen worden opgegeten dan dat ze de vissen opeten. Ze leven vooral van klein grut zoals watermijtjes etc. Garnalen zijn echt een slag te groot.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Antje69 op januari 11, 2013, 14:34:01 PM
(groepje vissen is wildvang en gekocht via de importeur)

Mag dat nog steeds?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ewoudploeg

Citaat van: Antje69 op januari 12, 2013, 10:41:02 AM
Ik heb een aantal maanden terug wel planten gekocht bij de kweker, maar die zitten verspreid over 6 aquaria, en alleen in die bak waar de larven inzitten komen die larven voor en verder niet.
Ja nadeel is als ik ze laat leven eten ze me garnalen op die erbij zitten, maar als ik er weer 1 vind (hoop eigenlijk van niet want vind het maar enge beesten) dan zal ik hem in een apart bakje zetten en dan kijken wat eruit komt.

Dan wachten we dat even af. Uiteraard hoop ik wel dat er nog eentje wordt gevonden :P . Lijkt mij inderdaad ook dat ze voor de beesten in het aquarium geen bedreiging zullen vormen.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Antje69

Ja de vissen die erin zitten (corydoras similis) eten de larfjes niet op, deze larven staan erom bekend dat ze je garnalen uitmoorden, ik heb ook diverse dode garnalen gevonden in die bak de afgelopen tijd.
Wildvang mag nog steeds verkocht worden maar er zijn legio soorten waarbij dat niet mag.
Ik heb er vandaag weer 1tje gevonden en die zit nu in een glazen potje met een stukje plastic eroverheen gespannen (zitten gaatjes in voor de luchttoevoer/afvoer) en deze is al flink aan de maat.
Kan die larve gewoon in dat glazen potje blijven? en wat moet ik hem/haar te eten geven?

Jeroen Nagtegaal

Je kan hem gerust in het aquarium houden. Ik denk dat je doelt op de larven van waterkevers. Die eten wel andere, grotere dieren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Antje69

Nee ik vergis me niet, en ik ga niet het risico lopen op nog meer dode garnalen wegens een larf, maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn laatste vraag: wat moet ik hem/haar voeren?

Johannes Klapwijk

kleine waterbeestjes... in de zomer zijn muggelarven ideaal voor waterjuffers, nu zou ik zo ook niet echt makkelijk weten waar je voer vandaan haalt.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Johannes Klapwijk op januari 21, 2013, 12:05:30 PM
kleine waterbeestjes... in de zomer zijn muggelarven ideaal voor waterjuffers, nu zou ik zo ook niet echt makkelijk weten waar je voer vandaan haalt.

Gewoon een portie watervlooien halen bij de aquariumhandel.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ewoudploeg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 21, 2013, 12:42:42 PM
Citaat van: Johannes Klapwijk op januari 21, 2013, 12:05:30 PM
kleine waterbeestjes... in de zomer zijn muggelarven ideaal voor waterjuffers, nu zou ik zo ook niet echt makkelijk weten waar je voer vandaan haalt.

Gewoon een portie watervlooien halen bij de aquariumhandel.

Of van die lekkere rode muggenlarven. Elke dag een stuk of 8 van die beestjes voeren en hij is zomaar nog groter. Overigens is het van groot belang dat het beestje wel moet kunnen uitsluipen. Een stengel in het potje waar de larve in zit is noodzakelijk en ruimte voor de uitgeslopen libel om van het water weg te kunnen vliegen ook. Daartoe kun je het potje met de larve eventueel in een grotere, afgesloten bak zetten.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/