Hoofdmenu

grote bosmuis?h

Gestart door Danny katerbarg, januari 10, 2013, 18:09:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danny katerbarg

Beste mensen

Allemaal nog de beste wensen, vandaag trof ik een muis in een val op mijn stage. Vorig jaar is er al eerder een grote bosmuis in een val gevonden in de boerderij nu vroeg ik mij af is dit ook een grote bosmuis?

http://waarneming.nl/waarneming/view/73112660

Alvast bedankt
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Douwe van der Ploeg

#1
Het lijkt er wel op (met name door de gele halsband op foto 1), staart is echter niet overtuigend lang (EDIT: zie nu ook dat het puntje mist, niks van te zeggen dus).. Als je m nog hebt: kan je misschien de achterpoot opmeten?
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Doorslaggevende kenmerken (met name doorlopende halsband) die wijzen op grote bosmuis zijn niet goed te zien. De vindplaats valt wel binnen het bekende uitbreidingsgebied. De staart mist een deel aan de punt, dus de lengte hiervan is in dit geval niet bruikbaar als determinatiekenmerk.

Kun je een foto maken van de hals+borst van dit dier? Dan is sneller te zeggen om welke van de twee soorten bosmuizen het gaat.

Dit dier graag bewaren! Bij voorkeur in vriezer, anders in potje met alcohol (spiritus).


Rob Koelman
Zoogdiervereniging




Met vriendelijke groet, Rob

Danny katerbarg

De muis is in de bosjes gegooit. Met een beetje mazzel ligt hij er morgen nog.  De streep was niet goed zichtbaar meer door de wond die precies op de hals, borst. Maar ik kan nog kijken als hij er morgen nog ligt hoe groot de achterpoot is en of ik nog een foto kan maken van de gele vlek
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Danny katerbarg

#4
Hier kan je nog iets meer zien van de hals en borst
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Danny katerbarg

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Rob Koelman

Het dier op de laatste foto is inderdaad zeer waarschijnlijk een grote bosmuis. Als ik het goed heb gaat het met betrekking tot de vindplaats om het Staatsbosbeheer-veldstation in Zwartemeer. Hier is op 16 juni van vorig jaar ook al een grote bosmuis waargenomen. Dit was de eerste waarneming van een grote bosmuis in Drenthe. Zie: http://www.natuurbericht.nl/?id=8610&q=bosmuis

Als het dier nog wordt teruggevonden in de bosjes waar het in is gegooid dit graag verzamelen en bewaren. Dergelijk materiaal is erg nuttig voor opname in een wetenschappelijke collectie, bijvoorbeeld die van het Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis in Leiden.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Danny katerbarg

#8
Hij is al in redelijke ontbinding, maar met de vorst van vanacht gaat het niet erger worden.
Wanneer ik hem morgen weer vind zal ik hem verzamelen.

Het klopt dat op dezelde plek eerder een Grote Bosmuis is aangetroffen. Ik heb de persoon die hem toen gevonden heeft de foto's ook toegemailt.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Danny katerbarg

#9
Hij lag er gelukkig vanochtend nog heb hem meegenomen naar huis en zal hem in de vriezer leggen om hem te bewaren. Ik heb nog een foto toegevoegd van de hals en van de achterpoot. Ik kom uit op ongeveer 23,5 mm lengte van de achterpoot. Maar ik denk dat de gele halsband nog doorslaggevender is? Ik zal hem op zeker zetten. Wie het daar nog niet mee eens is, zeggen!
Groetjes Danny

hier nogmaals de link naar de waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/73112660 (hoeven jullie niet helemaal weer naar boven te scrollen  ;))
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50