Fototoestel voor vliegerfotografie

Gestart door Melchior van Tweel, januari 09, 2013, 19:44:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,
Ik ben een beetje aan het experimenteren met vliegerfotografie (fototoestel met vlieger omhoog om zo luchtfoto's te maken). Ik gebruik daarvoor tot nu toe een kleine pocketcamera, maar die is eigenlijk niet lichtsterk genoeg, wat veel bewogen foto's oplevert. Hoewel de camera door een katrollensysteem wel steeds horizontaal hangt en ik een sterke en stabiele vlieger gebruik, is het niet te voorkomen dat de camera soms flink heen en weer slingert. Om dan nog scherpe foto's te hebben heb je flink korte sluitertijden nodig. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe camera. In eerste instantie dacht ik aan de Olympus Tough, maar die heeft geen interval instelling. Mijn nieuwe camera moet ongeveer aan de volgende eisen voldoen:
* De camera moet tegen een stootje en vocht kunnen.
* De camera moet goed lichtsterk zijn.
* De camera moet een intervalinstelling hebben (zodat deze elke 10-30 seconden een foto maakt).
Heeft iemand een idee welke camera daarvoor in aanmerking komt?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Antonie Blom

Spannend ... volgens mij zijn er nog een aantal handig vragen:
- Welke prijsklasse (in ieder geval maximumprijs) denk je aan?
- Wat mag het maximale gewicht zijn (het is wat onhandig als je iets moois verzonnen heb, maar de vlieger niet van de grond komt)?
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.


Melchior van Tweel

Hallo Peter en Antonie,
Bedankt voor jullie reactie.
@Antonie: Prijsklasse is eigenlijk niet zo belangrijk. Eerst maar eens kijken welke camera's er aan mijn eisen voldoen. Als het een goede camera is, komt het geld er wel. Het maximale gewicht is ca 1 kg. Dit kan mijn vlieger nog wel tillen. Er komt natuurlijk ook nog het gewicht van het ophangsysteem bij.
@ Peter: Bedankt voor de link. Inderdaad handig om een overzicht te hebben van alle camera's met time-laps. Er staan hier twee camera's tussen die me wel interessant lijken. Die zijn echter beide niet meer te koop. Maar naar aanleiding van jouw overzicht ben ik wezen zoeken op de website van Parasonic en heb mijn oog laten vallen op de DMX-FT5, de opvolger van de TS4 (Tough). Dit is een camera die aan al (!) mijn eisen lijkt te voldoen (en nog veel meer kan), maar pas in maart/april op de markt komt. Op de website staat echter geen informatie over intervalmogelijkheden. Daar heb ik navraag over gedaan bij de klantenservice. To be continued...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl