Hoofdmenu

Ubuntu

Gestart door Bart van Hoogstraten, januari 09, 2013, 13:47:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Er is een nieuw freeware operatingsystem in opmars voor mobiele apparatuur onder de naam Ubuntu.
Hier een demonstratie ervan op een Samsung Galaxy Nexus op YouTube (ziet er fraai en makkelijk uit met die pop-up dock aan de linker kant). Ik ken het systeem niet. Iemand er ervaring mee?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

allartk

ubuntu is geen freeware (maar wel gratis), niet alleen voor mobieltjes (ook server, desktop, tv) en bestaat al enige tijd, gebruik het al 5+ jaren op alle desktops :).
Allart Kooiman

Ontwikkelaar webobs

Lowieke

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 09, 2013, 13:47:55 PM
Er is een nieuw freeware operatingsystem in opmars voor mobiele apparatuur onder de naam Ubuntu.
Ubuntu is een Linux distributie die al jaren erg populair is (onder Linux gebruikers) op de desktop en daarnaast ook draait op smart TVs en tablets en volgend jaar dus ook op de telefoon. Android is ook een op Linux gebaseerd OS dat helemaal is toegespitst op touchscreen apparaten. Ubuntu zal kunnen werken op elke Android toestel.
http://tweakers.net/nieuws/86381/canonical-kondigt-ubuntu-voor-smartphones-aan.html
Jeroen.

snwja3

En omdat beide  (Android & Ubuntu) Linux based zijn, hoop je dat de Apps dan uitwisselbaar zijn.
Helaas dat is niet het geval!
Wietze Janse

Bart van Hoogstraten

Ik stond op het punt om Ubuntu te installeren vanwege die aantrekkelijke pop-up dock maar die zit plotseling ook in mijn android-system na een automatische update van afgelopen week. (Ik begrijp alleen even nog niet hoe ik hem moet herinrichten).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

Citaat van: allartk op januari 09, 2013, 16:36:09 PM
ubuntu is geen freeware (maar wel gratis), niet alleen voor mobieltjes (ook server, desktop, tv) en bestaat al enige tijd, gebruik het al 5+ jaren op alle desktops :) .

Sorry hoor maar volgens mij is de definitie van freeware dat het gratis is... kortom Ubuntu is wel degelijk freeware, sterker nog het is Open Source software (link in het engels).

Volgens mij is echter deze uitgave voor telefoons nog heel jong en zal deze vermoedelijk nog allerlei kinderziektes hebben, proberen kan natuurlijk geen kwaad als je maar weet wat je moet doen als het niet blijkt te bevallen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

allartk

Er is nog niets te proberen want het is niet uitgegeven...

Freeware en open source zijn in zekere zin tegengestelden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Freeware Eerst checken dan iets beweren ;).
Allart Kooiman

Ontwikkelaar webobs

SlechtValk

Citaat van: allartk op januari 20, 2013, 21:38:55 PM
Er is nog niets te proberen want het is niet uitgegeven...

Freeware en open source zijn in zekere zin tegengestelden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Freeware Eerst checken dan iets beweren ;) .

Dat is een kwestie van definitie, volgens Vandale valt Ubuntu wel degelijk onder de definitie van freeware. Om op een forum wat niet tech-gerelateerd is, stellen dat software geen freeware is maar wel gratis is, vind ik gewoon raar.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

jvogels

Je kunt natuurlijk ook proberen om geen discussie over definities te voeren, vooral als het verder niks met het onderwerp van doen heeft.

Volgens mij is dit topic overigens beter op zijn plaats in het Webobs forum (al is dit misschien wat tegenintuitief). Immers: op Ubuntu zal niet zomaar obsmapp kunnen draaien. Of er ooit een Obsmapp versie voor ubuntu zal komen lijkt mij eerst afhankelijk te zijn van de vraag of canonical er in slaagt om dit systeem succesvol in de markt te zetten. Op dit moment is het ongetwijfeld een prima platform om de HTML 5 applicatie die webobs heet op te laten draaien? Of zie ik iets over het hoofd (Allart)?

hiskodevries

beetje raar om het ene gratis besturingssysteem android te vervangen voor een ander ubuntu.
verwarrend topic.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op januari 21, 2013, 17:11:45 PM
beetje raar om het ene gratis besturingssysteem android te vervangen voor een ander ubuntu.
verwarrend topic.

Ik begin er niet aan -> zie mijn vorige post (update android-system biedt min of meer hetzelfde nu als ubuntu)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op januari 21, 2013, 17:11:45 PM
beetje raar om het ene gratis besturingssysteem android te vervangen voor een ander ubuntu.
verwarrend topic.

Ben ik niet helemaal met je eens, er zijn vele verschillende versies van android net als vele verschillende versies van linux (waar ubuntu ook een versie van is).

Ieder heeft zo zijn eigen smaak en om uit te vinden welke versie het best bij je past moet je het ene gratis besturingssysteem toch echt vervangen door het andere.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

allartk

Citaat van: jvogels op januari 21, 2013, 17:07:14 PM
Je kunt natuurlijk ook proberen om geen discussie over definities te voeren, vooral als het verder niks met het onderwerp van doen heeft.

Volgens mij is dit topic overigens beter op zijn plaats in het Webobs forum (al is dit misschien wat tegenintuitief). Immers: op Ubuntu zal niet zomaar obsmapp kunnen draaien. Of er ooit een Obsmapp versie voor ubuntu zal komen lijkt mij eerst afhankelijk te zijn van de vraag of canonical er in slaagt om dit systeem succesvol in de markt te zetten. Op dit moment is het ongetwijfeld een prima platform om de HTML 5 applicatie die webobs heet op te laten draaien? Of zie ik iets over het hoofd (Allart)?

Klopt, later meer daarover.
Allart Kooiman

Ontwikkelaar webobs

Mathieu Groeneveld

Citaat van: SlechtValk op januari 21, 2013, 19:47:03 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 21, 2013, 17:11:45 PM
beetje raar om het ene gratis besturingssysteem android te vervangen voor een ander ubuntu.
verwarrend topic.

Ben ik niet helemaal met je eens, er zijn vele verschillende versies van android net als vele verschillende versies van linux (waar ubuntu ook een versie van is).

Ieder heeft zo zijn eigen smaak en om uit te vinden welke versie het best bij je past moet je het ene gratis besturingssysteem toch echt vervangen door het andere.
Android is ook linux, maar dan wat meer dichtgespijkerd.
Zo te zien is het belangrijkste verschil dat Android vooral Java gebruikt en Ubuntu C++ (dat zijn programmeertalen).
Er zal vast wel snel een programmaatje komen om Android-apps ook in Ubuntu te kunnen draaien, maar of de markt nou zit te wachten op nog een telefoon OS vraag ik me sterk af. Ik ben wel nieuwsgierig naar de performance, maar zonder Obsmapp is er voor mij nog geen reden om over te stappen  ;)
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!