Ectoparasiet

Gestart door acherontia, augustus 15, 2005, 12:12:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Onderstaand wat plaatjes van een rups van Anarta myrtilli die geparasiteerd is door een sluipwesp van het geslacht Euplectrus. Een geslacht met een bijzondere biologie:

Euplectrus (Euplectrini: Eulolphinae): The species in this genus are gregarious external parasites of lepidopterous larvae. It is particularly interesting in 2 ways: first, the larvae feed on the dorsum of their host which is often still moving freely about (thus, if you see a free-living caterpillar with larvae on its back, the larvae are almost certainly Euplectrus); secondly, the larvae move below the emaciated host to pupate, spinning silk from the Malphigian tubes to hold the host down as well as to separate themselves from each other. According to Askew (1971) some other chalcidoids spin cocoons (e.g. some Coccophagus-Aphelinidae, Systasis-Pteromalidae, some Encyrtidae), but it is uncommon.

Iemand een idee hoe ik deze waarneming kan invoeren? Ik ga ze uitkweken en de determinatie zal daarna nog tot op soortniveau uitgevoerd worden door een expert in Engeland.

Jeroen

De larven in de "nek" van de rups, je ziet eitjes van parasieten en ectoparasieten altijd op de thoracale segmenten of eerste segmenten van het abdomen zitten, dit omdat de rups deze plekken niet kan bereiken met zijn bek en de parasieten dus niet kan verwijderen.



een paar dagen ouder, de rups is nu pas dood:



en het verpoppen:


Dragonfly

#1
Mooie foto's!

Mag ik nieuwsgierig vragen met wat voor een camera/lens die zijn gemaakt?

Godelieve
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Mark van Veen

Invoeren lijkt me mogelijk door bij geleedpotigen een nieuwe soort aan te maken (dat kan volgens mij in het 'nieuwe waarneming' formulier, nadat je ongewervelden en spinnen hebt aangeklikt. Die soort wordt dan Euplectrus spec. (zowel voor latijns als nederlands, tenzij het genus een Nederlandse naam heeft). Bij kleed zet je dan larve neer, bij opmerkingen kun je de soort rups en andere details opgeven.
groet,

Mark van Veen

acherontia

#3
Ik zal de soort toevoegen, status zet ik op algemeen maar daar weet ik niets van... Nederlandse naam voorlopig maar sluipwesp sp.?

Wat betreft de foto's, die zijn gemaakt met een Konica Minolta Dynax 7D, maar belangrijker de Minolta Macro Zoom lens 3 : 1, die lens is uiterst lichtsterk en kan 1 cm als 3 cm op het negatief/CCD zetten waardoor enorme vergrotingen mogelijk zijn zonder tussenringen e.d. Ik gebruik die lens m.n. om eitjes en eerste en tweede stadium rupsen van nachtvlinders te fotograferen.

De gefotografeerde larven zijn hier ongeveer 3-4 mm groot in werkelijkheid.

Jeroen

han.endt

#4
CiteerIk zal de soort toevoegemn, status zet ik op algemeen maar daar weet ik niets van... Nederlandse naam voorlopig maar sluipwesp sp.?
Nee beter is Euplectrus spec. ook voor het Nederlands, sluipwesp is te algemeen en hij komt in het overzicht onder de Nederlandse naam.

Han.

Dragonfly

Bedankt.
Klinkt erg goed, ben beetje bang dat dat voorlopig buiten mijn budget ligt...

Godelieve
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!