Prenten van vos, hond of wasbeerhond

Gestart door Vincent Martens, januari 09, 2013, 10:55:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Martens

Ik vond gistermiddag langs de oever van de Overijsselse Vecht enkele prenten van een dier dat vanuit het water de oever was opgelopen. Door de plaatsing van de prenten haaks op de oever leek er op dat het dier  op die plaats de Vecht was overgezwommen (van zuid naar noord). Het lijkt mij een hondachtige, met drie mogelijke kandidaten: vos, hond of wasbeerhond. Sporen van wasbeerhond heb ik nog niet eerder gevonden, maar in het type terrein (water en riet in een bosachtige omgeving) zou je deze soort ook een keer kunnen verwachten, zeker in het oosten van het land.  Het sleuteltje meet 62.2 x 38.2mm.

Vincent
groeten, Vincent

Johan Helmus

Volgens mij hond. Bij een vossenprent zou je een rechte lijn moeten kunnen trekken tussen de voorste twee kussentjes, en die daarachter, zonder dat de lijn de kussens raakt.
Groeten, Johan Helmus

Vincent Martens

Hallo Johan,

Ik ben het met je eens dat het geen vos geweest kan zijn. De spreiding van de teenkussens van de voorvoet lijkt mij  daarvoor ook te groot. Maar dat is tegelijk ook een kenmerk van de prenten van de wasbeerhond...
groeten, Vincent

Merel

Het enige duidelijke verschil dat mijn diersporengids geeft tussen hond en wasbeerhond, is dat de teenkussentjes van die laatste meer gespreid om het voetkussen staan. Het loopspoor zou een enigszins zigzaggend spoor moeten laten zien, waarbij het dier 'wijdbeens' loopt.

Het loopspoor is niet te beoordelen want dat heb je niet gefotografeerd en ik heb niet de ervaring om te kunnen zeggen of de pootafdrukken die jij gefotografeerd hebt, overeen komen met wasbeerhond..
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rene Janssen

Volgens mij is wasbeerhond en hond niet van elkaar te onderscheiden... als ik de literatuuranalyse van Jaap Mulder moet geloven (en dat doe ik met plezier)...


René
René Janssen

Vincent Martens

O.K., ik verwachtte al min of meer dat het niet te doen zou zijn aan de hand van deze sporen. Het was in ieder geval een beest dat er geen moeite mee leek te hebben om de Overijsselse Vecht over te zwemmen.
Met een beetje geluk loopt ie nog wel een keer langs een cameraval, tussen de otters door :-)
groeten, Vincent

Rob Koelman

Citaat van: Vincent Martens op januari 11, 2013, 17:48:43 PMHet was in ieder geval een beest dat er geen moeite mee leek te hebben om de Overijsselse Vecht over te zwemmen.

Sommige honden zijn ook echte waterratten. Duiken zowat elke waterpartij die ze tegenkomen in...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob