Overwinteren hier Vleermuizen?

Gestart door MarionB, januari 08, 2013, 16:10:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarionB

Hier in de buurt (Zevenhuizen ZH) staan van die moderne nieuwbouwhuizen met dakpannen over de gevel heen. Nu viel me bij één van de huizen op dat er allemaal poepstipjes op de dakpannen staan (zie de foto's in de bijlagen). Het lijkt me best mogelijk dat er een kolonie vleermuizen tussen de kieren gekropen is. Is dat een aannemelijk vermoeden?

De dakpannen zijn bevestigd op een houtskeletbouw-gevel en is op het noordoosten is gericht. Blijft dus lekker koel, maar niet té koud. In de zomer vliegen hier inderdaad vleermuizen rond. Sorry, ik weet niet wélke soort. Niet zulke grote in elk geval.

Of zijn deze uitwerpselen van insecten? Het is wel heel grootschalig.

HPM

Zijn ze niet van meeuwen of duiven?

Herman van der Meer

MarionB

Daar zijn het te kleine beetjes voor, denk ik. Bovendien is de gevel zo'n 12 meter hoog (8 meter dakpannen) en vrijwel overal zijn gelijkmatig verdeeld deze poepjes te vinden. De foto die ik plaatste zijn ongeveer van de onderste rijen.

Ook staat hier 4 meter pal tegenover exact zo'n gevel (zuidwest gericht dus) van het huis ernaast, die dit helemaal niet heeft. Het lijkt mij dat een duif of meeuw net zo gemakkelijk de ene of de andere dakpunt pakt. Ook de voorzijde van de huizen (noordwest gericht) hebben geen poepvlekjes.

MarionB

En als meeuwen of duiven dat doen, dan zouden de poepvlekjes op de onderste rijen er anders uit zien dan die op de bovenste (i.v.m. valhoogte).

HPM

Vleemuispoep is ongeveer als muizenpoep. Die spettert dus niet op het dak,


Herman van der Meer

Rob Koelman

Vleermuiskeutels zien er grofweg uit als hagelslag (dus inclusief de donkere kleur). Verse keutels zijn enigszins plakkerig en blijven daarom vaak op muren en ramen steken.

Op de foto's staan in ieder geval géén vleermuiskeutels. De witte spikkels lijken meer op vogelpoepjes


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

MarionB

Dan blijft het een raadsel. Zo veel vogels zitten hier niet. Alleen zomers zie ik hier wel eens koolmezen fourageren.

HPM

Misschien is er bij dat huis een slordige huisschilder bezig geweest.

Herman van der Meer

Oenanthe

Lijkt mij aannemelijker dan dat er sprake is van poep. Ik kan dat met geen mogelijkheid op de foto's ontdekken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

#9
Ze overwinteren trouwens op de meest vreemde plaatsen (even off-topic nou het toch gesloten is, maar voor de geïnteresseerden) -> serieus, met zijn 155-en tegelijk in een, je gelooft het niet, HOMETRAINER!!!

Bevrijd?! Dat klinkt mij onlogisch in de winterperiode. Wat is er met de beestjes gebeurd vraag ik me dan af.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

augustvansteensel

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 08, 2013, 23:18:29 PM
Ze overwinteren trouwens op de meest vreemde plaatsen (even off-topic nou het toch gesloten is, maar voor de geïnteresseerden) -> serieus, met zijn 155-en tegelijk in een, je gelooft het niet, HOMETRAINER!!!
serieus? 155? passen die daar wel in, zou je gaan afvragen :lol:
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

MarionB

#11
Geen schilderwerk. Er zitten alleen maar dakpannen op die hoogte  (en alle verfwerk aan het huis is donkergrijs).

MarionB

Omdat de poep tussen de kieren vandaan lijkt te komen heb ik dit huis nog eens geinspecteerd. Aan de achterzijde zit naast een raam een pan een beetje gekanteld. Het zou kunnen zijn dat daardoor de kier eronder net groot genoeg is om bijvoorbeeld mussen door te laten. Die zitten hier ook (enkele). Dan is dit voor hen een mooi overnachtings/schuilplekje dus.

HPM

De spetters lijken mij niet tussen de kieren uit te komen, maar als dat wel zo was, welke beesten zouden dan in die kieren passen?

Herman van der Meer

MarionB

#14
Vleermuizen maar die zijn het dus niet. Maar ik heb net geschreven dat er aan de achterzijde een grotere opening zit.

DunesUnLimited

We hebben in Zevenhuizen tijdens een monstertocht een (zomer)kolonie laatvliegers gezien: http://zuidholland.waarneming.nl/waarneming/view/53762025 Dus dat je die 's zomers ziet dat klopt.
Bernard van Duijnen

HPM

Citaat van: DunesUnLimited op januari 09, 2013, 15:01:49 PM
We hebben in Zevenhuizen tijdens een monstertocht een (zomer)kolonie laatvliegers gezien: http://zuidholland.waarneming.nl/waarneming/view/53762025 Dus dat je die 's zomers ziet dat klopt.

Er komt wel wat meer voor
http://waarneming.nl/gebied/species_list/3109
Herman van der Meer

MarionB

Toe maar, zelfs ruige dwergvleermuizen. Klinkt heftig  ;D!

Rene Janssen

Citaat van: augustvansteensel op januari 08, 2013, 23:23:43 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 08, 2013, 23:18:29 PM
Ze overwinteren trouwens op de meest vreemde plaatsen (even off-topic nou het toch gesloten is, maar voor de geïnteresseerden) -> serieus, met zijn 155-en tegelijk in een, je gelooft het niet, HOMETRAINER!!!
serieus? 155? passen die daar wel in, zou je gaan afvragen :D
Prachtig! Ik kende dat voorval niet. Rosse vleermuis overwinterd in Duitsland veel in van die "Oostblok-flats". In lampen in bunkers vind je wel eens watervleermuizen, maar geen 155? Echt leuk!
René Janssen