2013

Gestart door Kiewiet, januari 07, 2013, 10:07:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Kiewiet


Een gelukkig vlinderjaar gewenst.
Met vr groet, Theo.

Joost U

Ook een gelukkig vlinderjaar gewenst op Ameland.

Ik was van plan om het komend jaar de allereerste eikenpage op Ameland te ontdekken, maar die blijk jij het afgelopen jaar al ontdekt te hebben. Toch maar andere plannen maken dan.

Kiewiet

De eerste eikenpage van 2013 kan natuurlijk altijd.;)
Welkom.

Een landkaartje die de Waddenzee oversteekt, dat leek me wel wat.:)
Met vr groet, Theo.

SlechtValk

Citaat van: Joost U op januari 07, 2013, 19:41:51 PM
Ook een gelukkig vlinderjaar gewenst op Ameland.

Ik was van plan om het komend jaar de allereerste eikenpage op Ameland te ontdekken, maar die blijk jij het afgelopen jaar al ontdekt te hebben. Toch maar andere plannen maken dan.

Het is misschien iets minder spectaculair, maar er zijn nog geen bewijsfotos van Oranje zandoogje en Groot dikkopje op de waddeneilanden (zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=144668.msg1333419#msg1333419 ) misschien is het een leuke doelstelling om daar de eerste in te zijn ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Kiewiet

Ja, ik vond nog een geelprietdikkopje tussen de foto's van 2009, doch in je link vond ik geen nieuwe aanwinsten meer betreffende die bewuste vlindersoorten.
Slechtvalken heb je hier wel, doch dat weet je vast al.;)
Met vr groet, Theo.

Margreet Kwh

Ik wens alle vlinderaars hier een gelukkig en vlinderrijk 2013!
Mijn goede voornemen is om dit jaar mijn dagvlinderroute eens wat vaker te gaan lopen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Joost U

De eikenpage is nu op alle bewoonde waddeneilanden ontdekt. In 2011 is onze ontdekking op Schiermonnikoog via natuurmonumenten, natuurbericht en de vlinderstichting op internet gezet (http://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/nieuwe-dagvlinder-ontdekt-op-schiermonnikoog). De ontdekking van Theo op Ameland is volgens mij niet erg opgemerkt. Overigens vermoed ik dat de eikenpage al veel langer op de waddeneilanden zit, maar dat de vlinders gewoon niet eerder ontdekt zijn. Vlinderaars zijn nu eenmaal gewend om naar beneden te kijken en voor de eikenpage moet je omhoog kijken.
Het landkaartje heb ik in juli 2003 op Terschelling gezien, maar ik kan geen recente waarnemingen vinden. De soort was daar toen dus wel, ook boswachter Freek Zwart had toen landkaartjes gemeld. Maar het lijkt er op dat het landkaartje nu weer verdwenen is. Op vlindernet staat dat er waarnemingen van alle waddeneilanden zijn (http://www.vlindernet.nl/vlindersoort_verspreiding.php?vlinderid=1093&vq= ), op waarneming.nl staan echter geen waarnemingen van Terschelling en Ameland, maar op telmee.nl weer wel. Op Schiermonnikoog zijn ze ook, dus waarom zouden ze niet op Ameland kunnen zitten?

Kiewiet

#7
Hoi Joost,

landkaartjes en nu ook oranjetipjes zijn vlinders die zich niet voortplanten op Ameland.
Het oranjetipjes deed dat een aantal jaren wel, doch nu niet meer.
De eilanden zijn wat dit soort vlinders afhankelijk van geschikt weer (warm weer met een ideale windrichting), sinds ik vlinders spot op Ameland (2008) heb ik het landkaartje nog nooit waargenomen, het oranjetipje wel 3x. Dat was sensatie :D zonder een foto. :(

Overigens geniet in nu van de ene na de andere nieuwe vlindersoort, tenminste van de meeste vermoed ik dat ze nieuw zijn, want de foto's checken met de slechte internetverbindingen en dit minilaptopje in Nepal lukt helaas nog niet. Dat doe ik thuis wel.
Overigens heb ik bijna 100 nieuwe vogelsoorten gespot hier, daar zullen wellicht wat nieuwe soorten  op foto bij zitten voor observado?!

En dit nog: dikkopjes en zandoogjes heb ik intensief gescheckt op Ameland, dat is veel werk want er zijn heel veel zwartsprietjes, kommavlinders en bruine zandoogjes, doch of daar ooit een oranje zandoogje of een groot dikkopje tussen zal zitten, nee dat verwacht ik niet.
Doch zou 't zo zijn, dat ik ze er wel ontdek, is dat een sensatie voor Ameland.:D
Overigens is Johan Bolijn de ontdekker van de eikenpage op Ameland, alle eer aan hem!
Met vr groet, Theo.