Schedels en dode dieren

Gestart door M.V.S, januari 06, 2013, 21:17:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.V.S

Ik vroeg me af of ik dit hier mocht plaatsen. Zo niet, dan hoor ik het graag en halen we het weer weg.

De meesten van jullie kennen het wel: als je veel buiten komt, kom je regelmatig diertjes tegen die dood zijn. De een vindt het eng, de ander doet het niets en op onverklaarbare wijze gaan andere personen er juist interesse voor krijgen.

Ik ben zo'n persoon. Vanaf jongs af aan heb ik interesse hiervoor. Ik vraag me af of hier mensen zijn met wie ik die interesse kan delen.

Ik verzamel schedels en zet zelf dieren op, maar de schedels is mijn hoofd-hobby. Ik heb redelijk wat soorten, en misschien zijn er mensen met een zelfde hobby die willen kijken of er iets te ruilen valt. Heb je interesse, laat het me weten.

Misschien te volledig, maar toch nog even bij melden: ik heb mijn ontheffing voor het bezitten van beschermde soorten. Ik geef de diertjes die ik vind netjes aan bij de politie, zodat ik ze legaal in mn bezit heb. De exoten of citesdieren zijn netjes voorzien van papiere, ringen etc. Ik werk niet met illegale dieren of met dieren die speciaal zijn doodgemaakt voor deze hobby. Ik houd van mijn hobby, maar nog steeds zie ik dieren het liefst levend en beschermd in hun eigen omgeving. Maar niets heeft het eeuwige leven, dus ... ;)
Groetjes, Marc

Bart van Hoogstraten

#1
Citaat van: M.V.S op januari 06, 2013, 21:17:27 PM
maar de schedels is mijn hoofd-hobby
B)

(Ik heb niets te ruilen overigens; heb een illegale collectie  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

M.V.S

Fijn dat iemand mijn woordspeling opmerkte ;)

En er zijn genoeg dieren die je legaal mag hebben zonder papieren, ringen, labels of wat dan ook. Denk maar aan een grasparkiet ofzo :)
Groetjes, Marc

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M.V.S op januari 06, 2013, 23:07:36 PM
Fijn dat iemand mijn woordspeling opmerkte ;)

En er zijn genoeg dieren die je legaal mag hebben zonder papieren, ringen, labels of wat dan ook. Denk maar aan een grasparkiet ofzo :)

Marc,

Jij hebt verstand van schedels, misschien kun je me helpen met het volgende: Ik verzamel vruchtbaarheidssymbolen (inmiddels een behoorlijk "lullige" collectie  ;) ) en een van mijn dierbare stukken is een beeldje wat ik gekocht heb in Borneo bij een antiekwinkeltje in Kuching. De Chinees die het me verkocht beweerde dat het een authentiek en antiek Dajakbeeldje is (Dajaks waren vroeger koppensnellers) en het stond in een afgesloten vitrine te koop (ik heb er dan ook een behoorlijk bedrag voor betaald, wel 50 dollar of zo). Het beeldje bestaat uit 2 delen waarbij het onderste deel te groot is voor menselijk been, ik vermoed dat het uit een runderdijbeen gehaald is of zo. Maar het bovenste deel heb ik me altijd afgevraagd waar dat nou afkomstig van zou kunnen zijn. Het lijkt afkomstig uit een schedel en het lijkt me stug dat als het uit runderbeen gehaald zou zijn, waarom ze dat dan niet uit 1 stuk gedaan hebben ipv 2 delen. Het hoofdje van het mannetje is erg plat (dikste punt ongeveer een mm of 6 a 7), gekromd en dus ingestoken in het lichaam. Ik heb hier ook een Runderschedel liggen en ik kan daar geen plek op vinden die lijkt op dat fragment waar het hoofdje uit gemaakt is. Heb jij een idee of dit menselijk zou kunnen zijn? (of iets anders?). Alvast dank voor je reactie.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

M.V.S

Ik heb niet veel verstand van dit soort dingen. Ik begeef me alleen op het vlak van de dierenschedels zoals ze zijn, natuurlijk dus.

Feit is natuurlijk wel dat de meeste antieke dajak voorwerpen minder antiek zijn dan de verkopers meestal beweren. Het deel dat je laat zien is wat mij betreft duidelijk een naadverbinding tussen twee botten en die vind je doorgaans alleen in de schedel.

Ik zou niet weten hoe je er nu achter komt wat voor soort schedel er gebruikt is. Runderen heb je in alle soorten en maten. Mensen ook trouwens./

Meer kan ik er helaas niet over zeggen ;)
Groetjes, Marc