welke ganzen ?

Gestart door peter van santbrink, januari 06, 2013, 20:18:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

vandaag vlogen deze "ganzen" over; vielen mij op door rustig geluid wat ze maakten, klonk een beetje als "Gekko, Gekko, Gekko; kan niet echt een gelijkend plaatje vinden in m'n ANWB boekje; iemand een idee ?


peter33

moeilijk, maar kolganzen zijn het al niet, ik denk de grauwe gans , er zijn geen buikvlekken op te zien

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Ted van der Knaap

Citaat van: peter33 op januari 06, 2013, 20:23:47 PM
moeilijk, maar kolganzen zijn het al niet, ik denk de grauwe gans , er zijn geen buikvlekken op te zien
jonge/juv.  Kolganzen hebben ook geen buikvlekken  ;)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

peter van santbrink

bedankt voor respons: even voor de duidelijkheid: Rietgans speciaal betekent dat het een Toendra of Taiga kan zijn (net zoals b.v. Barmsijs speciaal voor Grote en Kleine) en in dit geval is het dus een Toendra ? leuk, nieuwe soort voor mij !

Ted van der Knaap

#6
Citaat van: peter van santbrink op januari 06, 2013, 22:34:20 PM
bedankt voor respons: even voor de duidelijkheid: Rietgans speciaal betekent dat het een Toendra of Taiga kan zijn (net zoals b.v. Barmsijs speciaal voor Grote en Kleine) en in dit geval is het dus een Toendra ? leuk, nieuwe soort voor mij !

...of een Kleine Rietgans, de meer ervaren Ganzenkenners kunnen uit kenmerken het onderscheid zien.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

peter van santbrink

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 06, 2013, 22:57:06 PM
Citaat van: peter van santbrink op januari 06, 2013, 22:34:20 PM
bedankt voor respons: even voor de duidelijkheid: Rietgans speciaal betekent dat het een Toendra of Taiga kan zijn (net zoals b.v. Barmsijs speciaal voor Grote en Kleine) en in dit geval is het dus een Toendra ? leuk, nieuwe soort voor mij !

...of een Kleine Rietgans, de meer ervaren Ganzenkenners kunnen uit kenmerken het onderscheid zien.

oke, dat is minder; ben bang dat het lastig wordt omdat ik geen foto heb van b.v. de bovenkant of de staart

Robertmeer

Het zijn volgens mij nog steeds Toendrarietganzen.
Oranje poten en lange nek wijzen op Toendra en niet op Kleine.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Ted van der Knaap

Citaat van: Robertmeer op januari 07, 2013, 17:18:22 PM
Het zijn volgens mij nog steeds Toendrarietganzen.
Oranje poten en lange nek wijzen op Toendra en niet op Kleine.

Twijfel niet aan jouw determinatie Robert maar de vraag was wat Rietgans spec. betekende en Peter gaf 2 soorten aan en ik gaf aan dat er nog een 3e soort onder valt, nl Kleine Rietgans.

Klein misverstandje dus!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 07, 2013, 18:10:02 PM
Citaat van: Robertmeer op januari 07, 2013, 17:18:22 PM
Het zijn volgens mij nog steeds Toendrarietganzen.
Oranje poten en lange nek wijzen op Toendra en niet op Kleine.

Twijfel niet aan jouw determinatie Robert maar de vraag was wat Rietgans spec. betekende en Peter gaf 2 soorten aan en ik gaf aan dat er nog een 3e soort onder valt, nl Kleine Rietgans.

Klein misverstandje dus!
Dat zou je inderdaad verwachten... Echter worden alleen Taiga en Toendra genoemd in de wetenschappelijke naam...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 07, 2013, 18:14:58 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op januari 07, 2013, 18:10:02 PM
Citaat van: Robertmeer op januari 07, 2013, 17:18:22 PM
Het zijn volgens mij nog steeds Toendrarietganzen.
Oranje poten en lange nek wijzen op Toendra en niet op Kleine.

Twijfel niet aan jouw determinatie Robert maar de vraag was wat Rietgans spec. betekende en Peter gaf 2 soorten aan en ik gaf aan dat er nog een 3e soort onder valt, nl Kleine Rietgans.

Klein misverstandje dus!
Dat zou je inderdaad verwachten... Echter worden alleen Taiga en Toendra genoemd in de wetenschappelijke naam...

Is Kleine Rietgans dan een ondersoort?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Nee. Waarom die keuze ooit gemaakt is weet ik niet. Maar ik denk dat het vooral komt doordat Kleine Rietgans in het veld makkelijker te determineren dan het Toendra/Taiga verhaal...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Het klinkt misschien wat raar maar m.i. valt volgens gangbare opvattingen de Kleine Rietgans niet onder "rietgans spec". De verwarring wordt vooral veroorzaakt door de naam die de soort in Nederland heeft. In andere talen heeft de soort een naam die geen relatie heeft met de "rietgans-soorten". In het engels heet hij Pink-footed Goose (Rozepootgans), in het Duits Kurzschnabelgans (Kortsnavelgans), in het Zweeds Spetsbergsgås (Spitsbergengans), in het Ests lühinokk-hani (Kortsnavelgans) enzovoort. Volgens mij zou het zo moeten zijn dat als iemand ""rietgans spec." aangeeft dat daarmee Toendrarietgans of Taigarietgans bedoeld wordt, dus Anser (fabalis) fabalis of Anser (serrirostris) rossicus of een van de drie (of vier) andere (onder)soorten die in oost-Azie voorkomen.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Ted van der Knaap

Citaat van: Cygnus op januari 07, 2013, 20:22:56 PM
Het klinkt misschien wat raar maar m.i. valt volgens gangbare opvattingen de Kleine Rietgans niet onder "rietgans spec". De verwarring wordt vooral veroorzaakt door de naam die de soort in Nederland heeft. In andere talen heeft de soort een naam die geen relatie heeft met de "rietgans-soorten". In het engels heet hij Pink-footed Goose (Rozepootgans), in het Duits Kurzschnabelgans (Kortsnavelgans), in het Zweeds Spetsbergsgås (Spitsbergengans), in het Ests lühinokk-hani (Kortsnavelgans) enzovoort. Volgens mij zou het zo moeten zijn dat als iemand ""rietgans spec." aangeeft dat daarmee Toendrarietgans of Taigarietgans bedoeld wordt, dus Anser (fabalis) fabalis of Anser (serrirostris) rossicus of een van de drie (of vier) andere (onder)soorten die in oost-Azie voorkomen.

In een boek uit 1981 wat ik heb, "De Kleine Rietgans" van J. Philippona (van Kosmos Vogelmonografieën) word ie ook al als apart soort behandeld:

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Guus Peterse

Precies, dat is denk ik waar dit uit voortkomt: kleine rietgans is al heel lang een aparte soort, terwijl toendra- en taigarietgans juist heel lang ondersoorten van één soort zijn gebleven. Ook nu is meen ik nog lang niet alles beklonken wat betreft de taxonomie van het rietganzencomplex (waarbij dus kleine rietgans niet meedoet).
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

peter van santbrink

Citaat van: Pim op januari 07, 2013, 20:41:57 PM
@ Peter


spec. = species

mmm, logisch eigenlijk, geen idee waarom ik op speciaal kom  :huh:

De Kleine had ik al op m'n "gezien" lijstje staan, Toendra niet dus ben helemaal voor Toendra  :duim: dank voor input allemaal, leer veel hier

woost

Citaat van: peter van santbrink op januari 07, 2013, 23:24:13 PM
Citaat van: Pim op januari 07, 2013, 20:41:57 PM
@ Peter


spec. = species

mmm, logisch eigenlijk, geen idee waarom ik op speciaal kom  :huh:

De Kleine had ik al op m'n "gezien" lijstje staan, Toendra niet dus ben helemaal voor Toendra  :duim: dank voor input allemaal, leer veel hier

je komt op Speciaal door de snackbar.
1 Frik spec. a.u.b.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek