Geluidsregistratie uilen

Gestart door Timo Roeke, januari 06, 2013, 16:44:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

De aankomende jaren wil ik actief op zoek naar uilen. Op papier woon ik in een regio waar het zou kunnen lonen om op zoek te gaan naar ruigpootuil en oehoe. Maar ook zou ik opnames willen maken van steenuil, bosuil en ransuil. Mijn tijd is echter gering dus ik zoek graag zo effectief mogelijk.

Is er literatuur of zijn jullie bereid de volgende informatie te delen?

Soort:
Maand:
Tijd:

Soort spreekt voor zich. De maand waarin de soort begint te roepen en vervolgens de tijd waarop de soort over het algemeen begint te roepen. Een exacte datum/tijdstip is natuurlijk onmogelijk maar wellicht kunnen we een handig overzicht creëren. Vul in wat je weet. Dan pas ik de openingspost aan.

Bovendien wil ik benadrukken dat uilen makkelijk te verstoren zijn. Deze informatie moet alleen worden toegepast met verantwoording. Speel het geluid van roepende uilen niet hard of eindeloos af. Ga het liefst op zoek naar uilen zonder het geluid af te spelen. Het geluid van uilen draagt over het algemeen ver. Op de fiets kun je uilen uitstekend horen. Het afspelen van een roep kan tot stress leiden.

Tukkerbird

#1
Dag Timo,

Voor de Bosuil is het nu al de perfecte tijd, ik heb ze deze week al mooi kunnen horen.
Vorig jaar in Maart al mooie opnames kunnen maken van de Steenuil, toen riepen ze tegen elkaar aan.

Zoek jij die Sperweruil even op ;)


Gr.Martin

Bart van Hoogstraten

Steenuiltjes hoor ik al sinds eind november tegen elkaar roepen (wekelijks) maar alleen 's ochtends voor zonsopgang.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

bartgras

Hoi Timo,

ben je al wat gevorderd in je project? Ik ben voor de vogelatlastelling ook bezig geweest om uilen op te sporen en het geluid vast te leggen. Omdat ik niet alle plekjes in het atlasblok ken is het een speurtocht naar de aanwezige steen-, bos- en ransuilen. Ik ben hiervoor 's avonds met de fiets door eht blok gefietst, maar zonder resultaat. Dus ik ga dit herhalen.

Naar aanleiding van jouw vraag de volgende tip. Gebruik waarneming.nl. Onder de tab "Soorten" klik je op soorten. Vul dan bij zoekopdracht bijvoorbeeld steenuil in en klik op de steenuil link. Daarna kun je filteren naar de periode waarin je geinteresseerd bent, maar ook naar gedrag "roepend" of "baltsend/ zingend" evt. nog naar je provincie "Overijssel" en je hebt een redelijke indicatie van de tijdstippen waarop vogelaars de steenuilen horen zingen. Blijft natuurlijk nog dat vogelaars niet perse 24 uur per dag in het veld zijn om waar te nemen (alhoewel ;-).

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent. Blijf je asljeblieft posten over de voortgang. Alvast bedankt.
Vriendelijke groet

Bart Gras

Timo Roeke

Hoi Bart,

Bedankt voor je tips. Bosuil is zoals Martin al zegt volop aan het roepen, net als steenuil. Ransuilen heb ik nog niet ontdekt in de buurt. Oehoe roept sowieso al vanaf januari. En vanaf volgende week is het praktisch om je oren op te houden voor ruigpootuilen. Ik zal binnenkort de eerste post eens aanpassen en mijn bevinden posten.

jeroenroelofsen

Interessant topic. Wil graag zo'n overzicht opnemen in het stukje dat ik aan het maken ben voor de Dwerguilen telling.
Zit te denken aan een soort van grafiekje waarin de uren per dag staan aangegeven met (bijv) 6h zon op, 18h zon onder. Dan de grafiek zo maken dat de periode t.o.v. de zon er in staat.

Wat ik nu vrij zeker weet is dat Dwerguil begint iets voor zon onder en stopt zodra de Bosuilen actief worden (dit is een natuurlijke vijand van de Dwerguil). Bosuilen zijn actief vanaf 1h na zons ondergang (uit mijn hoofd) tot ongeveer 1h voor zons opkomst. Dan beginnen de Dwerguilen weer.
Steenuil van zonsondergang tot ca middernacht, maar dan ook weer rond zon op. (steenuil zal ook stoppen met roepen/zingen zodra er een actieve Bosuil in de buurt is)

Wie vult aan?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

De meer dan 90 opnames van Dwerguil op Xeno Canto (grotendeels zang) zijn uit alle maanden, met een flinke piek in maart en slechts een in juni.
Behalve van 1-2 uur 's nachts zijn er opnames uit elk uur. Wel met duidelijke pieken in de avond.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Maar. ...
Wat ik ook zie, veel opnames uit Scandinavische landen. En daar zijn de lichtomstandigheden toch wel flink anders dan hier. Kan me voorstellen dat er dan op andere tijden wordt gezongen/geroepen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 08, 2014, 20:16:43 PM

Maar. ...
Wat ik ook zie, veel opnames uit Scandinavische landen. En daar zijn de lichtomstandigheden toch wel flink anders dan hier. Kan me voorstellen dat er dan op andere tijden wordt gezongen/geroepen.

Hierbij de verdeleling van de opnames over de dag.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Onderstaande is een begin van het schema hoe ik het in het hoofd heb;
Uitlet:
-zon op om ca 6:00
-zon onder ca 18:00
-hoe intenser de kleur van de genoemde uil, hoe groter de kans dat de soort op dat tijdstip is te horen (wel bedenken dat het relatief ten opzichte van de zonnestand is)

Andere soorten volgen nog, moet ik nog beter naar de tijden kijken (bij mijn weten steenuil tot ca middernacht en dan in de ochtend weer (lijkt op dwerguil)
Is dit goed te snappen voor één ieder?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Timo Roeke

Super Jeroen! Ziet er goed uit.

DKoppenol

 :duim: voor mij helemaal duidelijk!
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 08, 2014, 23:02:22 PM
Onderstaande is een begin van het schema hoe ik het in het hoofd heb;
Uitlet:
-zon op om ca 6:00
-zon onder ca 18:00
-hoe intenser de kleur van de genoemde uil, hoe groter de kans dat de soort op dat tijdstip is te horen (wel bedenken dat het relatief ten opzichte van de zonnestand is)

Andere soorten volgen nog, moet ik nog beter naar de tijden kijken (bij mijn weten steenuil tot ca middernacht en dan in de ochtend weer (lijkt op dwerguil)
Is dit goed te snappen voor één ieder?
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

jeroenroelofsen

Citaat van: Timo Roeke op januari 09, 2014, 10:52:20 AM
Super Jeroen! Ziet er goed uit.
Citaat van: deDVC op januari 09, 2014, 10:55:57 AM
:duim: voor mij helemaal duidelijk!

thnx :blink:

Nu nog de andere soorten. Mocht iemand tijden weten. .......
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op januari 09, 2014, 14:35:58 PM
Duitse handleiding Dwerguil.
http://www.lwf.bayern.de/waldoekologie/naturschutz/pdf/natura2000-kartieranleitung-sperlingskauz.pdf
Thnx, die neem ik mee bij het opstellen van het DU-protocol voor NL (zie ook het daarvoor bestemde forum onderdeel in mijn handtekening)

Graag wil ik daar mensen ook atenderen op de mogelijke andere uilen die je kunt gaan horen. Vandaar dit grafiekje. Hoop dat mensen van andere soorten de "roeptijden" hier neer kunnen zetten (sorry Timo Roeke voor het overnemen van je vraag).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 08, 2014, 23:02:22 PM
Onderstaande is een begin van het schema hoe ik het in het hoofd heb;
Uitlet:
-zon op om ca 6:00
-zon onder ca 18:00
-hoe intenser de kleur van de genoemde uil, hoe groter de kans dat de soort op dat tijdstip is te horen (wel bedenken dat het relatief ten opzichte van de zonnestand is)

Andere soorten volgen nog, moet ik nog beter naar de tijden kijken (bij mijn weten steenuil tot ca middernacht en dan in de ochtend weer (lijkt op dwerguil)
Is dit goed te snappen voor één ieder?
Ziet er professioneel uit!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jeroenroelofsen

#16
Dank voor alle reacties, heb hem op advies aangepast. Heb nu de nacht (de belangrijkste tijd) in het midden gezet.
Nu nog de tijden uitzoeken van de andere uilen
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Denk dat ie af is;
Hoe intenser de kleur, hoe groter de kans dat de soort te horen is.

Dit gaat dus om uilen soorten die je bij een telling in bossen kunt horen. Velduil heb ik er uit gelaten, de kans dat ie (in Nederland) te horen valt in het bos is wel erg klein.

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)