Onbekende schildwesp (Tersilochinae?)

Gestart door Douwe van der Ploeg, januari 05, 2013, 20:02:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73025849
Ichneumonidae onbekend - Ichneumonidae indet. gezien op 2013-01-05 Oude Pekela
Foto's, extra detailfoto's kunnen gemaakt worden en/of de details kunnen bekeken worden.




Toelichting:
Binnenshuis. Lengte: ~4.5 mm.
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Ik begin erg aan een spinnendoder te denken.. De Priocnemis soorten lijken wel wat, maar ik heb niet de ervaring om het af te maken op soort. Iemand een expert in deze groep?

Bijgevoegd nog een slechte foto van opzij.

Douwe van der Ploeg

Jorgen

Dit is geen spinnendoder, maar een sluipwesp. Spinnendoders hebben nooit een dergelijke knik van het 1ste achterlijfsegment en op de 2de foto zie je een kleine legboor. Bovendien hebben Aculeata maar 12 of 13 antennenleedjes.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

harry60

Volgens mij ??? een van de Braconidae familie.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

wilde

Spinnendoders hebben altijd 3 normale submarginale cellen in de vleugel; sluipwespen geen enkele normale, wél 1 discosubmarginale cel, die anders van vorm en grootte is. Ook daarom kan het geen spinnendoder zijn.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Douwe van der Ploeg

#5
Helaas, maar bedankt.. Ga ik verder zoeken :)

Update: even rondgekeken bij verschillende soorten, en enkele genera binnen Braconidae lijken sterk, inderdaad. Nu op zoek naar een tabel.. Beestje is beschikbaar om opgestuurd te worden naar evt. experts.
Douwe van der Ploeg

gerardpennards

Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Douwe van der Ploeg

#7
Iets met kastjes en muren...  ;D

Gelukkig ben ik aan de gang met tabellen: Identification key to the subfamilies of Ichneumonidae (Hymenoptera) van G. Broad -> adertje 2m-cu is aanwezig, dus al Ichneumonidae.

De tabel uitgelopen, waarbij ik uitkwam bij subfamilie Tersilochinae, genus Phrudus of Astrenis (vroeger subfamilie Phrudinae), wat nieuw zou zijn voor wrn.nl. Het zou me echter niks verbazen als ik ergens een fout heb gemaakt. Iemand een idee of er ergens in Nederland iemand interesse heeft in het beestje, mocht ik m willen opsturen?
Douwe van der Ploeg

H. Meijer

#8
Ik wil er wel iets over zeggen.
Ichneumonidae heb je wel goed gezien (tweede teruglopende ader, 2m-cu aanwezig), Tersilochinae is het overigens zeker niet! Met deze foto's durf ik geen subfamilie te benoemen, daarvoor is er veel te weinig zichtbaar. Alleen al in Nederland een familie met minimaal 400 genera, ga er maar aan staan.

Gr.

Hilco

Douwe van der Ploeg

Hoi Hilco,

Dankje voor je commentaar: waarom denk je precies dat het geen Tersilochinae is? Dan kan ik misschien uitvissen waar ik fout ben gegaan in de tabel en een nieuwe poging doen.
Douwe van der Ploeg