Hoofdmenu

Zilvermeeuwen??

Gestart door willy ramaekers, januari 03, 2013, 17:40:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

willy ramaekers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72972101
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2013-01-03 Asten - Kruisbaan e.o.
Foto's:


bij voorbaat dank Willy Ramaekers
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Alexander Devos


willy ramaekers

Bedankt voor de reactie!!!

gr. Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Mars Muusse

Deze determinatie mag wel wat onderbouwing. Die adult geloof ik wel, maar kijk nog eens naar die 1st winter (2cy vogel in Januari).

Alexander Devos

#4
Dag Mars,

Je houdt mij in spanning... .  Is het dan een geelpoot?

Een mantelmeeuw zie ik er niet in wegens te bleek.

Even de motivatie op een rijtje... .  Ik had hem als 2cy als zilver gedetermineerd om reden van:
- Voornamelijk omdat de grote bovendekveren sterk gekarteld zijn.   Zijn er pontische met zulke gekartelde bovendekveren?  Geelpoot heeft toch meestal enkele met een geheel donker centrum?  Of zijn deze bij deze vogel al geruid? Grote mantel heeft meestal slechts enkele rijen zwarte vlekjes op deze veerpartijen.
- De kop vond ik groezelig wit en dacht dat dit te wijten was doordat de typische streping van de jonge zilvermeeuwen begon te vervagen door sleet.  Voor een geelpoot en pont leek mij de kop niet mooi wit genoeg.  Als ik nu eens op foto's kijk, lijkt het mij wel best mogelijk dat geelpoot zo'n kop heeft.- De snavel is fors met opvallende gonys.  Daarmee sloot ik pontische uit.  Hij is nog niet tweekleurig zoals bij de vele zilvers op deze leeftijd, maar ik heb gelezen dat er zilvers hun zwarte snavel behouden tot in het voorjaar van 2cy.  Voor een 1cy geelpoot is dit natuurlijk normaal dat hij zwart blijft gedurende de 1ste winter.  De kopvorm daarentegen vind ik meer op zilver passen (te rond?).
- De tertials zijn precies 'thumb nailed' zoals bij pont, maar de witte randjes lopen door tot aan de grote bovendekveren.  Het zijn geen typische zilvertertials, maar dit leek mij geen probleem omdat ik gelezen heb dat bij zilvers het patroon op de tertials kan variĆ«ren.  Voor geelpoot kan dit wel.
- De flanken gevlekt zijn. Maar daar kan ik mij in vergist hebben.  Bij 1ste winter geelpoot is/kan dit ook.  Bovendien zie ik precies enkele 'chevron' tekens die op geelpoot ook passen.
- De uniforme grijs/bruine indruk. Als ik de foto echter nu opsla en inzoom, zie ik meer contrast tussen de grijze mantel + schouder met de bruine vleugeldekveren.   Zo durf ik nu toch aan geelpoot te denken.


Mars Muusse

Ha Alexander,
Leuk dat je er zo uitgebreid naar hebt gekeken. Mijn reactie was niet bedoeld in de zin van "dit is helemaal geen zilver", maar de vogel heeft wel kenmerken die ook nog naar wat anders kunnen wijzen. Mijn eerste indruk was inderdaad geelpoot, vooral door de geruide kop die al weer lichter aan het worden is, maar ook doordat een van de middelste dekveren geruid was.
Ik moet het misschien anders verwoorden: het zou me niet verbazen dat deze vogel, gefotografeerd met open vleugel / staart, ineens een geelpoot blijkt te zijn. Misschien is er daar een foto van, anders zal het wellicht onduidelijk blijven. Overigens lijkt het zo te zijn, op basis van maar een kleine sample,  dat geelpoten die in noordelijkere streken blijven hangen in de winter (Nederland, maar ook Calais en Boulogne) beduidend minder ver zijn in rui in de dekveren dan wat je zou verwachten na het zien van 1cy vogels in september. Blijkbaar trekt dat weer weg naar het zuiden en blijven de relatief lastige geelopten hier.
Nu maar wachten op nog een fotootje....

Alexander Devos

Bedankt voor de deskundige uitleg, Mars!

willy ramaekers

Hier nog een andere foto van dezelfde foto.Alleen niet van het vliegen.

gr. Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Mars Muusse

Dat wat zichtbaar is van de rechtse buitenste staartpennen (welke het precies is, is lastig te zien, een meeuw heeft er 12, aan beide zijden 6) wijst meest naar zilvermeeuw: enkele donkere lijnen aan op de buitenzijde die tot de rand doorlopen.

ruud_altenburg

Gekartelde grote dekveren ook, maar het is een lastige klant!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

willy ramaekers

Dus gewoon afwachten, voor de juiste determinatie.

gr.Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.


willy ramaekers

Geelpoot of Zilvermeeuw??

gr. Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Gert Veurink

Die gaat er zonder meer info niet komen
groet!
Gert Veurink



willy ramaekers

Hoe moet ik deze dan noemen voor waarnemingen?

Gr.Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

C.Dekker

larus spec?
of onzeker zilvermeeuw?
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

theomuusse

Zilvermeeuw.
Je ziet op de laatste foto ook de lichte binnenvlag van p5 onder de tertials zitten.

Theo