Zeldzaamheid "Vrij algemeen" slechte default.

Gestart door Arp, januari 03, 2013, 16:55:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Omdat ik niet goed kan beslissen of dit nu meer een "bug" of een "wens" is maar even als apart topic. Wie het liever ergens anders heeft ... ga je gang.

De discussie is vast al vaker gevoerd, maar ik kan zo snel even niks specifieks terugvinden.

Naar aanleiding van dit topic van Douwe van der Ploeg over zeldzaamheidsduiding van Prachtkevers, lijkt het me beter dit wat algemener te trekken.

Correct me if I'm wrong maar voor zover ik begrepen heb worden nieuwe soorten standaard op "Vrij algemeen" gezet, ook als er niets over bekend is c.q. niks gespecificeerd - toch?

In elk geval staan heeeeeel veel soorten in de database op "Vrij algemeen", terwijl dit vaak BS is. Dat lijkt me eigenlijk geen wenselijke situatie. Als we het niet weten, dan moet dat er staan en niet een "Vrij algemeen" als rad voor de ogen.

Bijkomend probleem: Voor zover een "admin" (iemand met toegang tot deze statusduiding) er al eens doorheen gelopen is en een bewuste keuze voor "Vrij algemeen" heeft gemaakt is dit niet meer te achterhalen. Dus elke keer als iemand de statussen onder de loep neemt moeten ze allemaal opnieuw worden bekeken.

Strikt genomen is er imho maar één "correcte" oplossing voor. Twee nieuwe statussen definiëren (bijvoorbeeld "leeg" en "onvoldoende gegevens" - zie hieronder) en alles wat momenteel op "Vrij algemeen" staat bruut naar "leeg" veranderen en opnieuw beginnen. Een paar admins gaan daar niet blij mee zijn denk ik.

Als je dat niet doet, zou minimaal de tekst van de huidige "Vrij algemeen" kunnen worden aangepast in iets van "Vrij algemeen? (ongecontroleerd?!?)", wat dan effectief precies hetzelfde betekend als "leeg", maar er verteerbaarder uitziet.

Concreet zijn er twee punten waar iets over te zeggen/beslissen valt:

  • De noodzaak (volgens mij) voor meer zeldzaamheidsstatusaanduidingen
  • Hoe om te gaan met de huidige set "Vrij algemeen" zodra er echte opties zijn voor "weet niet"
Nieuwe zeldzaamheidsstatusaanduidingen
Ik zou ervoor pleiten om voor "onbekend/weet niet" minimaal deze twee in te voeren (titels zijn slechts suggesties):

  • "(leeg)" of "niet gedefiniëerd" o.i.d.: Standaardwaarde als er bij het aanmaken van de soort geen status is opgegeven.
  • "onvoldoende gegevens"  : Indien er niet genoeg bekend is over de daadwerkelijke zeldzaamheidsstatus
De status "niet gedefiniëerd" en "onvoldoende gegevens" zijn nadrukkelijk verschillend - in het laatste geval heeft iemand met kennis van de soort(groep) ernaar gekeken en vastgesteld dat er in de wetenschap onvoldoende bekend is om een goede uitspraak te kunnen doen, in het eerste geval is er domweg niet goed naar gekeken en dus geen verantwoorde waarde beschikbaar "(leeg)".

De discussie over hoe om te gaan met regionaal verschillende zeldzaamheidsstatussen zou ik voor ergens anders willen bewaren, maar de algemene keuze voor beschikbare statussen moet daar tzt wel op aansluiten. Ik denk dat bovengenoemde ook naar regionaal te transplanteren zijn. Aangezien Hisko hier (tot nu toe) had aangegeven dat het voorlopig bij provinciegrenzen blijft (ipv van mogelijk andere gebiedsgrenzen aan een zeldzaamheidsstatus koppelen) is het dan wellicht handig om een extra optie "lokaal niet zeldzaam" beschikbaar te maken of noem het "Zeldzaam (lokaal algemener)" ofzo. Dit kan zowel op landelijk als regionaal betrekking hebben en dan ook verschillend zijn voor beiden.

Alternatief voor huidige set "Vrij algemeen" omzetten naar "leeg"
Voor zover je de huidige set "Vrij algemeen" niet lomp integraal naar "leeg" wilt vertalen (waar ik een beetje een voorgevoel van heb) zou er minimaal een indicatie bij moeten komen of de statusduiding "gecontroleerd" is of niet. Als dat toch nodig is, zou je wellicht meteen na kunnen denken of daar niet wat nuttigers voor te maken is. Zo verandert de zeldzaamheid van soorten ook regelmatig en wordt dit niet altijd snel bijgewerkt. Je informeert de bezoekers dus beter als je naast een zeldzaamheidsstatus meer vermeldt. Te denken valt aan:

  • Datum/Jaar laatste controle op door wrn weergegeven zeldzaamheidsststus. Hiermee kun je eventueel ook meteen bovengenoemde "ongecontroleerd" afvangen door als speciaal jaartal "nooit" op te nemen. "Vrij algemeen" + "nooit" is dan dus effectief "leeg". Ik vind nog steeds "leeg" dan een betere optie (correcter), mja ...
  • Naam admin/expert welke de status heeft beslist, danwel publicatie waarop deze gebaseerd is.
Het is gewoon nuttig/goed om altijd duidelijk te maken waar "beweringen" zoals de zeldzaamheid (maar ook de zekerheid van de identificatie etc) op gebaseerd zijn.

(Edit: De ergste taal en tikblunders)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

Aan de huidige opzet van zeldzaamheid gaan we niet sleutelen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

hoewel "de grote baas" al aangegeven heeft hier niets aan te willen veranderen, wil ik toch mijn concensus met Arp uitspreken.

Alles op "leeg" zetten lijkt me geen goed idee, maar onderscheid maken tussen "default" status en een gecontroleerde status (al hoeft het nieteens voor bezoekers zichtbaar te zijn, maar alleen voor admins die er iets aan kunnen doen) lijkt me zeker een verbetering.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

prima, ongeveer 100 uur werk . Als het benodigde bedrag binnen is http://waarneming.nl/donate.php  dan steken we de handen uit de mouwen
80*100=8000 euro ex btw
Jullie moeten je realiseren dat sommige wensen veel werk met zich meebrengt wat ten koste gaat van de normale werkzaamheden. Zie ook het eerste topic in het wensen onderwerp.
Omdat het aantal fte`s zeer beperkt is zal altijd afgewogen worden of de wens zinvol is en in een beperkte tijd gedaan kan worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wim veraghtert

Ik  denk dat de meerderheid van de admins van ongewerveldensoortgroepen helemaal achter het idee van Arp staat (incl. mezelf).
Het zijn dergelijke kleine dingen waaraan kritische waarnemers zich storen. Als je mensen over de streep wil halen die momenteel niet willen meedoen met waarneming.nl, moet je er ook voor zorgen dat de databank voor hun soortgroep helemaal in orde is.
(Als ik de statistieken van een paddenstoel- of springstaartsoort bekijk, interesseert het mij bijv. niet hoeveel percent er 'overvliegend' is waargenomen -dat wordt nu standaard aangeduid.)
100 uur: als je er ca. 1 uur per dag aan werkt, dan is het in de zomer klaar. We kijken ernaar uit;-)


mvg
admin nachtvlinders waarnemingen.be