Nieuws met invloed op de natuur inbouwen in waarneming

Gestart door Botervlieg, januari 16, 2013, 12:50:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik begin even met een voorbeeld daarna zal ik uitleggen wat ik bedoel.

Waar ik woon zijn 3 straten in U-vorm met daartussen een grote gemeenschappelijke tuin. Deze wordt via de woningbouw onderhouden door een hovenierbedrijf.
Zij hebben eergister een groot deel van de tuin kapotgesnoeit. Het is koud, het vriest, er ligt sneeuw en de vogels kunnen alleen nog op de kale takken of het grasveld gaan zitten.
Er zijn nog 2 struiken blijven staan, maar daar passen ze niet met z'n alle in. Ik zie duidelijk dat veel vogels zijn vertrokken, want er zitten er nu veel minder in onze eigen stukje tuin en in de gemeenschappelijke tuin.

Dit heeft invloed op de waarnemingen. Het geeft een antwoord op de vraag waarom bepaalde dieren (in dit geval), opeens niet meer worden gemeld. Ik heb sinds het snoeien geen koolmees meer gezien. Ook is zeker 50% van de mussen weg. Enzovoort.

Andere voorbeeld(en) zouden kunnen zijn: De brand bij Schoorl...  chemiebrand in Moerdijk.

Het zou mij wel leuk en zinvol lijken als zulke zaken die invloed (kunnen) hebben op waarnemingen om die op een of andere manier op/in/aan waarneming te bouwen.

Misschien dat er bijvoorbeeld in dat gebied in de lijst met waarnemingen, een balk komt op de betreffende datum dat het nieuws speelt, in een andere kleur als de waarnemingen,
en dat daar de naam van de gebeurtenis staat. En als je er op klikt dat je meer informatie leest over de gebeurtenis. Eventueel met links naar krantenartikelen erover, topics erover, youtube erover en/of namen/mailadressen van mensen die daar onderzoek over aan het doen zijn?

Ik zet dit niet bij "wensen voor waarneming" omdat er misschien eerst gekeken moet worden of andere mensen dat ook nuttig vinden en hoe dat op een goede manier op de website gemaakt kan worden. Ook moet er bedacht worden waar een grens getrokken wordt. Ik snap dat je niet bij elke tuin die opnieuw wordt aangelegd, zo'n nieuws-item bij het gebied wilt. Misschien moet de grens zijn dat het in de krant of op internet staat/stond? Of ?

Groetjes, Marleen



HPM

Er komen miljoenen ingrepen voor die invloed hebben op het voorkomen van planten en dieren en vrijwel niets daarvan daarvan de krant. Het maaien van hooiland, het schonen van sloten, het kappen van bospercelen, het snoeien van plantsoenbeplanting, het maaien van roietland, het inzetten van grote grazers in natuurgebieden, het omzetten van grasland in bouwland of andersonm, het aanleggen van wegen, het bouwen van woningen, fabrieken en bedrijven en havens, het veranderen van de waterstand, maar ook het omgekeerde, zoals het planten van bos. Maar ook zoiets natuurlijks als successie van de vegetatie en het verstuiven van duinen.


Herman van der Meer

Margreet Kwh

Hallo Marleen,

Om je vraag te steunen:
in sommige situaties worden veranderingen in het landschap/de biotoop al "meegenomen" bij het waarnemen. Ik loop bijvoorbeeld een vaste vlinderroute en bij het doorgeven van mijn gegevens vul ik ook in of er bijvoorbeeld gemaaid is of andere belangrijke ingrepen in het landschap zijn gepleegd. Die gegevens gaan niet via waarneming.nl, maar via een eigen kanaal naar de Vlinderstichting.

Een mogelijke oplossing:
Je kunt natuurlijk in het opmerkingenveld altijd iets kwijt over beheer, zelfs links naar kranten- of tv-artikelen! Zo blijft de informatie altijd vindbaar.
Je kunt ook foto's toevoegen waarop iets te zien is van de veranderingen.
Ik kan echter niet overzien of het zinvol is om gegevens over een belangrijke verandering in de biotoop in een apart veld in te bouwen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Melchior van Tweel

Hallo Marleen,
Ik kan een heel eind meedenken met jouw voorstel. Ik vraag me echter wel af of waarneming.nl daarin een rol moet spelen.
Je zou je voor kunnen stellen dat hier: http://waarneming.nl/gebied/info/710 een soort opmerkingenveld wordt toegevoegd waar je dat soort informatie toevoegt. Dat vergt voor Hisko wel wat programmeerwerk... Een andere oplossing is eigenlijk al voorhanden: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=186.0 Hier zou je per gebied (waar iets speelt) een item kunnen aanmaken.
Het zijn maar wat ideeën...

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

HPM

Bij losse waarnemingen is die informatie geen hulp. Wel bij inventarisatie en monitoring, zoals het door Margreet genoemde voorbeeld van een vlinderroute. Dan kunnen er (misschien) veranderimgen in de tellingen mee worden opgespoord. In dergelijke gevallen zullen de tellers ook niet van Waarneming afhankelijk zijn om veranderingen in de omgeving op te merken.
Bij de hap-snap-methode van Waarneming is het van zeer ondergeschikt belang. Het gedrag van de waarnemers heeft bijvoorbeeld veel grotere invloed. Hoeveel waarnemers zijn er, waar nemen ze waar, wanneer nemen ze waar, wat herkennen ze wel en wat niet, wat melden ze wel en wat niet. Dat is de reden dat er vanuit Waarneming niets betrouwbaars met aantalsontwikkelingen is te doen. Er zijn op waarnemersniveau gewoon veel teveel onzekerheden. Het effect van het snoeien van de struiken in een stadse binnentuin valt daarbij volkomen in het niet. Niemand behalve die ene waarnemer zal het opmerken, ook al zou het in de Telgraaf staan.

Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Citaat van: HPM op januari 17, 2013, 18:48:34 PM
Dat is de reden dat er vanuit Waarneming niets betrouwbaars met aantalsontwikkelingen is te doen.
Klopt niet helemaal. Het CBS heeft recent een nieuwe statistische methode ontwikkeld om uit losse waarnemingen toch trends te kunnen afleiden. Ze houden daarover binnenkort een lezingendag.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

HPM

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 19, 2013, 07:33:35 AM
Citaat van: HPM op januari 17, 2013, 18:48:34 PM
Dat is de reden dat er vanuit Waarneming niets betrouwbaars met aantalsontwikkelingen is te doen.
Klopt niet helemaal. Het CBS heeft recent een nieuwe statistische methode ontwikkeld om uit losse waarnemingen toch trends te kunnen afleiden. Ze houden daarover binnenkort een lezingendag.

Daar zijn ze geloof ik ik al jaren mee bezig en ik meen me te herinneren dat er jaren geleden ook al over is gepubliceerd.
Het zou mooi zijn als het gelukt is om uit een verzameling als die van Waarneming betrouwbare trends te halen. Dat zou de waarde zeer vergroten. Het blijft toverkunst, dergelijke statistiek.
Maar ik had dus beter kunnen schrijven: Dat is de reden dat er alleen door het CBS iets betrouwbaars met aantalsontwikkelingen is te doen.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Voor zover ik weet gebeurt dat bij vlinders en bij planten al. Bij planten heet dat: het nieuwe strepen.
Toevallig ken ik een van de "tovenaars", Arco van Strien van het CBS.
Heb je meer informatie over die lezingendag, Melchior?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op januari 19, 2013, 13:06:26 PM
Voor zover ik weet gebeurt dat bij vlinders en bij planten al. Bij planten heet dat: het nieuwe strepen.
Toevallig ken ik een van de "tovenaars", Arco van Strien van het CBS.
Heb je meer informatie over die lezingendag, Melchior?

Het nieuwe strepen is wel anders. Daar wordt uitgegaan van bekende hokken met bekende inspanning (en bekende soorten). Kennis daarover van de gegevens in Waarneming ontbreekt.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Goede correctie lijkt me, Herman. :duim:
Inmiddels zie ik dat zulke data als uit waarneming.nl te halen zijn, worden aangeduid als "dirty data".
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Melchior van Tweel

Citaat van: MarKoHu op januari 19, 2013, 13:06:26 PM

Heb je meer informatie over die lezingendag, Melchior?
Ik heb gezocht op de website van CBS en daar niets over kunnen vinden. Het gaat om het Minisymposium Orde uit Chaos. Blijkbaar nietzoveel ruchtbaarheid aan gegeven. Ik voel niet vrij de informatie zelf te verspreiden. Als je interesse hebt zou je zelf bij Arco kunnen navragen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op januari 19, 2013, 14:06:32 PM
http://waarneming.nl/download/1218_001.pdf

Mooi artikel, waarin de belangrijkste knelpunten aan bod komen.
Leuk vind ik die 'banaliteitsindex', die laat zien dat er verschuivingen zijn (geweest) in het invoergedrag van waarnemers, iets wat alleen maar te vermoedcen was.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Dan deze ook maar. Daar worden ook Waarneming en Telmee in genoemd als leveranciers van 'opportunistic data'

Arco van Strien, Chris van Turnhout & Leo Soldaat (2010)
Towards a new generation of breeding bird Atlases: annual Atlases based on site-occupancy models
http://dare.uva.nl/document/228861 (pdf, 141 Kb)

Ook hier is het grote knelpunt dat als uit een gebied/hok geen waarnemingen van een soort (op een bepaalde tijd) bekend zijn niet kan worden vastgesteld of die soort ontbrak of dat hij niet is doorgegeven.
Een voorbeeld daarvan staat hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=213273.msg1334789#msg1334789
Daar is dus een zeldzame soort wel genoteerd maar (zeer) algemene soorten zijn hoogstwaarschijnlijk genegeerd, door veel mensen misschien wel álle andere soorten.

Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op januari 23, 2013, 16:29:17 PM
Dan deze ook maar. Daar worden ook Waarneming en Telmee in genoemd als leveranciers van 'opportunistic data'
Ook hier is het grote knelpunt dat als uit een gebied/hok geen waarnemingen van een soort (op een bepaalde tijd) bekend zijn niet kan worden vastgesteld of die soort ontbrak of dat hij niet is doorgegeven.

Hoe zou dit "opgelost" kunnen worden? Zouden 0-waarnemingen hiervoor geschikt zijn?

hiskodevries

kan heel goed opgelost worden als iedereen na invoeren van zijn 'bijzonderheden' op de knop daglijst drukt.
Dat loopt in belgie als een speer en daar genereren ze dus veel data van gewone soorten mee.
Zie ook de pdf een paar berichten hier boven.
Een beetje statisticus kan veel met losse waarnemingen.
Maar ja ongetwijfeld wordt meer 'verdiend' met monitoring
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Lijsten zijn inderdaad veel nuttiger dan het invoeren van nul-waarnemingen. Maar alleen een daglijst genereren van wat je hebt doorgegeven helpt natuurlijk ook niet als je niet alles heb doorgegeven of als je niet overal naar hebt gezocht.

Herman van der Meer

hiskodevries

Citeerals je niet overal naar hebt gezocht.
die tekst geldt voor elke manier van veldwerk.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op januari 23, 2013, 17:07:28 PM
Citeerals je niet overal naar hebt gezocht.
die tekst geldt voor elke manier van veldwerk.

Het kan van de soortgroep afhangen. Eigenlijk is 'ernaar zoeken' niet overal van toepassing. Een ervaren Iemand die bijvoorbeeld (broed-)vogels invetariseert, of een soortenlijst maakt,  registreert gewoon wat hij tegenkomt, zonder ergens speciaal naar te zoeken en toch kan dan achteraf worden geconcludeerd dat een bepaalde soort op dat moment in het onderzochte gebied (hoogstwaarschijnlijk) ontbrak. Bij kleine beestjes en bijvoorbeeld mossen ligt dat een stuk moeilijker.
Herman van der Meer