Adult Geelpootmeeuw nieuwe poging

Gestart door Rikstar, maart 28, 2013, 22:37:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

een heel aantal foto's met omschrijving staan in de link.
http://observado.org/waarneming/view/74582751
heb ik dan eindelijk een zekere Geelpootmeeuw te pakken?
Met die knal gele poten en donker grijze mantel dacht ik van wel.
Op foto 4 is nog een stuk van de vleugelpatroon te zien maar helaas wou de vogel niet echt vliegen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Noot

Is dat niet gewoon een Kleine Mantelmeeuw? De mantel lijkt me wel erg donker.

Rikstar

Op de laatste foto in de waarneming valt duidelijk te zien dat de vogel niet eens zo heel veel van grijstinten verschilt met de zilvermeeuwen naast hem. Bij een kleine mantelmeeuw is de grijstint volgens mij weer net een stukje donkerder.

Citaat van: Noot op maart 29, 2013, 09:35:47 AM
Is dat niet gewoon een Kleine Mantelmeeuw? De mantel lijkt me wel erg donker.
Rik v/d Starre

Bram Rijksen

Poot- en mantelkleur is okee. Dwz: okee voor GPM en ZM.... Om één van beide soorten volledig uit te sluiten blijft een open vleugel met een goede blik op de handpennen onontbeerlijk. Lijkt me dus weer een typisch gevalletje van jammer.

ruud_altenburg

Het verbaast me een beetje dat de waarneming op zeker staat en je hier komt vragen wat het is?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Rikstar

Omdat ik zeker van mijzelf ben dat het er een is :)   
Mantel donkerder als zilvermeeuw en iets lichter als kleine mantel en felgele poten, plus andere kenmerken die ik eerder opnoemde in waarneming.
Het klinkt misschien raar, maar ik ben vrijwel zeker van deze waarneming maar het enige wat ik soms nodig heb bij meeuwen is een bevestiging.  :)
Edit: Zoals bram al aangeeft zal dat lastig gaan worden ben ik bang.

Citaat van: ruud_altenburg op maart 29, 2013, 14:58:56 PM
Het verbaast me een beetje dat de waarneming op zeker staat en je hier komt vragen wat het is?
Rik v/d Starre

Rikstar

Vandaag weer even gezocht maar niet gevonden.
Hopelijk zal ik hem vaker tegenkomen.

Citaat van: Bram Rijksen op maart 29, 2013, 14:38:58 PM
Poot- en mantelkleur is okee. Dwz: okee voor GPM en ZM.... Om één van beide soorten volledig uit te sluiten blijft een open vleugel met een goede blik op de handpennen onontbeerlijk. Lijkt me dus weer een typisch gevalletje van jammer.
Rik v/d Starre

theomuusse

Nou, een zilver is het niet hoor.

Theo

Rikstar

Bedankt voor deze reactie. Blijft keuze Kleine mantel of Geelpootmeeuw over, om maar niet te spreken over eventuele hybrides.

Citaat van: theomuusse op maart 29, 2013, 15:13:32 PM

Nou, een zilver is het niet hoor.

Theo
Rik v/d Starre

Bram Rijksen

Op het scherm van een PC zie je toch net wat meer dan op zo'n tabletje.. Als je flink inzoomt zie je dat het rood van de gonysvlek doorloopt op de bovensnavel. Past niet op KM, en ontbreekt meestal/altijd (?) bij hybrides.
De vogel ziet er verder natuurlijk ook wel heel erg uit als een echte Geelpoot, maar om de determinatie alleen af te maken op basis van de kenmerken die Rik heeft gezien/noemt...   
- donkerder mantel dan gemiddelde ZM sluit ZM nog niet uit
- gele poten sluit ZM niet uit
- oranje oogring sluit ZM niet uit, sterker nog...

theomuusse

Pardon, rood op de bovensnavel komt zeer zeker regelmatig voor bij kleine mantel!!

Theo

Bram Rijksen

Citaat van: theomuusse op maart 29, 2013, 16:38:47 PM
Pardon, rood op de bovensnavel komt zeer zeker regelmatig voor bij kleine mantel!!

Theo

Eh.. dat weet ik Theo.. Het wordt er niet helderder op: wat ik bedoelde is dat de snavel als geheel (grootte, vorm, gonyshoek etc.) niet direct aan een KM-snavel doet denken, en dat dit bij hybriden vaak/altijd (?) ontbreekt.

Rikstar

Bedankt beide voor het meedenken. Blijkbaar is de determinatie toch niet zo zeker als ik zelf dacht.
Denk jij aan kleine mantel Theo?
Er kan blijkbaar geen sluitende determinatie komen dmv de half geopende vleugels? Toen ik gisteren de originele foto bekeek op mijn pc leek de P10 en P09 niet helemaal te kloppen voor Zilvermeeuw maar eerder voor Kleine mantel of Geelpootmeeuw.

Edit: De forse snavel viel mij ook al op Bram. stevige gonyshoek en veel rood op de snavel. Bij Kleine mantels zie je meestal (met nadruk op meestal) een veel smallere gonyshoek.

Citaat van: Bram Rijksen op maart 29, 2013, 17:09:21 PM
Citaat van: theomuusse op maart 29, 2013, 16:38:47 PM

Theo

Eh.. dat weet ik Theo.. Het wordt er niet helderder op: wat ik bedoelde is dat de snavel als geheel (grootte, vorm, gonyshoek etc.) niet direct aan een KM-snavel doet denken, en dat dit bij hybriden vaak/altijd (?) ontbreekt.
Rik v/d Starre