Kleine Mantel met babyface

Gestart door Martijn Bot, maart 25, 2013, 14:44:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Trof net bijgevoegde Kleine Mantelmeeuw aan in Groningen, maar ik kijk er vreemd tegenaan. Kleed lijkt zo goed als adult, maar pootkleur, kop en snavel komen daar niet mee overeen. Verder was de mantel een een tintje lichter dan de omringende KMM, maar zoals te zien veel donkerder dan een Zilver. Wat is dit (Kleine Mantel, waarschijnlijk) maar vooral: wat is de leeftijd?

Martijn Bot

5KJ? In 4KJ zit over het algemeen nog wat meer onvolwassenheid, niet alleen in kop en naakte delen (ook wat in dekveren en staart)? Ik was in de veronderstelling dat 5KJ nauwelijks meer van adult te onderscheiden zou was, maar als mijn conclusie klopt is dat dus niet (altijd) zo.
Kleine Mantels zijn een wereld apart.

Klaas van Dijk

Wellicht nog in winterkleed door ziekte (?) en/of een andere afwijking?

theomuusse

Martijn Bot

Gewoon winterkleed, en adult, dus? Wist niet dat de naakte delen zo bleek kleurden, daarvoor zie ik ze te weinig in de wintermaanden. Beesten die ik bij toeval wel in december zie, zagen er over het algemeen ook niet zo uit.

Mars Muusse

[er is een site met heeeeel veel kleine mantels. en nog geringd ook] Kleine Mantels uit de winter. Dank aan de Spaanse amigos.
5cy, januari:

4CY, januari:

4CY, januari:

4CY, januari"

Herman Bouman

@Mars.Toevallig een url beschikbaar.........  ;D

Martijn Bot

Jeetje, hebben de idiote samenstellers van die site niets beters te doen??
Jouw voorbeelden zijn steeds 4KJ/5KJ, en dat was nou juist de aanleiding van mijn vraag. Deze vogel is dus ook 4 of 5 KJ, met lichte voorkeur voor de laatste, en dus géén volledig adult. Een kleed dat ik niet zo vaak tegen kom in deze verschijningsvorm.
Dank weer, Mars. Case closed (een beetje meer zoekwerk van mijn kant had deze vraag wellicht overbodig gemaakt).

Mars Muusse

CiteerJeetje, hebben de idiote samenstellers van die site niets beters te doen??

Wanneer doet een samensteller iets beters? Een ander taxon wellicht? ;-)
Nog in de maak: http://www.gull-research.org/cachinnans/01cyoct.html

Klaas van Dijk

hoi Martijn,

Bijna dagelijks fiets ik wel in de stad rond, maar tot nu toe zie ik alleen maar van die 'superadulte' Kleine Mantelmeeuwen die ook allemaal goed in zomerkleed zijn. Dus met een witte kop, een flink gele snavel en (knal)gele poten. Het gaat niet om echt grote aantallen. De vogel op de foto is m.i. wel degelijk iets vreemds cq zeker geen alledaagse verschijning in Groningen-stad (en omgeving). M.i. (maar natuurlijk niet goed bijgehouden) was de situatie vorig jaar -rond deze tijd- idem: dus ook alleen maar adulten in zomerkleed. Ik kan me dus goed voorstellen dat je wel even zat te kijken wat het nu was.

Maar het kan best zijn dat je op dit moment in/rond broedkolonies wel meer van dit soort individuen kunt zien cq dat we met een te beperkte blik kijken (o.i.d.).

Groetjes, Klaas

PS: een aantal geringde Kleine Mantelmeeuwen heb ik al weer gezien: wit T+ bij de Platinalaan en wit H+ bij de Mispelflat. Leuk dat ze terugkeren naar de plek waar ze ook zijn geringd (ook toen al als adult).

Martijn Bot

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 28, 2013, 20:52:12 PM
PS: een aantal geringde Kleine Mantelmeeuwen heb ik al weer gezien: wit T+ bij de Platinalaan en wit H+ bij de Mispelflat. Leuk dat ze terugkeren naar de plek waar ze ook zijn geringd (ook toen al als adult).
Ik zag N+ enkele dagen geleden bij Stainkoeln.