Welke Tineidae vliegt er in mijn huis?

Gestart door Kars Veling, januari 02, 2013, 20:56:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kars Veling

hai,


Dit vreselijk kleine beestje is nu hier in huis aanwezig. Dacht eerst aan kleermot, maar die is veel effener, dus nu weet ik het niet. Ben benieuwd.


Kars

Elachista

Monopis imella, dus best leuk!

Heb je recentelijk nieuwe planten gekocht, bijv. potje rozemarijn, of een andere kruidachtige of een vensterbankplant?
Groet,
Tymo

Kars Veling

Hartelijk dank voor die naam en hij zat inderdaad bij mijn rozemarijn, maar die heb ik al wel anderhalve maand in huis of misschien al wel 2. Wellicht heeft ie er als pop ingezeten. Ik heb geen vraat gezien, dus ik denk niet als rups. Wel heb ik recent nog een paar basilicumplanten erbij in de buurt gezet en wie weet dat hij daaruit is gekomen.
Kars.

Kars Veling

Hai,
Ik heb even wat gegoogeld en ik zie dat de rupsen niet op planten zitten, maar op allerlei dierlijke zaken. Ook zie ik dat ie eigenlijk tot eind september vliegt en dit was toch echt vorige week. Mogelijk dus toch als pop met die planten meegekomen uit wat zuidelijker streken en vervroegd uitgekomen door de temperatuur in de keuken?
Kars

boleto

Tja Kars, binnenshuis gelden andere regels. Zelf heb ik Cydia pomonella eens gevangen eind februari. De "officiële" vliegtijd begint 2 maanden later. Maar dat wist dat beest niet. Met dagvlinders heb je dat niet zo snel, denk ik.

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

Elachista

Dat klopt dus met mijn ervaringen. Monopis imella is absoluut geen soort die van nature in Nederland voorkomt. De soort wordt met regelmaat geïmporteerd, soms op enorme schaal. De kwekers hebben doorgaans weinig ervaring met deze soort omdat ze in de humus leven (en haarvaten!) van onder andere rozemarijn. Je merkt niets van de soort totdat de vlinders komen, meestal tussen december-april en later komt dan ook nog wel een generatie voor.

Toen ik nog in Friesland woonde heb ik de soort gekweekt, en uit één pot heb ik soms 30 exemplaren kunnen kweken - en het tuincentrum had ongeveer 50 potten staan, dus reken maar uit wat voor een wolk van vlindertjes er boven de rozemarijn fladderde! Als dan even de deuren opengaan en vele tientallen beesten komen buiten, dan krijg je dus waarnemingen als van Hans Huisman die toevallig een beestje in de lichtval aantreft. Enz.
De rups heb ik gefotografeerd als ook de zakjes, die indrukwekkend lang zijn en heel veel lijken op een hondenstaartje (ca 3 cm lang).

De rups was nog onbeschreven: iets wat door de Britten is opgegeven omdat Britten geen liefhebbers zijn van Duitse literatuur. De rups is namelijk wel beschreven, en de kweker heeft dezelfde ervaring als ik - namelijk dat hij de vlinder kweekte uit compost.
Ondertussen beweert men wel stellig dat de soort op dierlijk materiaal leeft (hoe kan je dat weten als je de rups nooit ontdekt hebt?), wat erg aannemelijk is omdat diverse andere Tineidae (en Monopis) dat ook doen. Misschien omdat men niet verwacht dat vlinders binnenshuis op iets anders kunnen leven, vaak wordt dit dan weer gekoppeld aan wol, vogelhuisjes en dergelijke. In dit geval zet ik er mijn vraagteken bij.
Groet,
Tymo

Elachista

Nog een klein puntje, de pophulsjes (oranjebruin) steken vaak bovenuit de grond, dus misschien kan je die ergens vinden.
Groet,
Tymo

Kars Veling

Nog bedankt voor alle info Tymo. Ik heb gezocht maar (nog) geen poppen kunnen vinden, maar het is nogal een onoverzichtelijk zooitje onder de rozemarijn.

Hetty Soetekouw

Geweldig leuke vondst Kars!  :duim: Zo wil ik ook wel rozemarijn in de keuken hebben staan  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Elachista

Groet,
Tymo