Hoofdmenu

Blauwe druifjes????

Gestart door huysse, april 10, 2007, 01:43:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Tot mijn verbazing vond ik hier en daar dit plantje langs een beek in de Achterhoek.
Blauwe druifjes zou ik zeggen maar is dat ook zo?
Blauwe en witte bloemen soms aan een plantje.

Groet,
Marijke

huysse


Niko Buiten

Marijke,

Klopt het dat de foto's van het Viooltje, de Anemoon en deze Druifhyant allemaal op de zelfde plek zijn genomen?

Zijn het mogelijk planten die hier met tuinafval terecht zijn gekomen en nu aan het verwilderen zijn? Of zijn ze al verwilderd?

In ieder geval, de plant op deze foto is m.i. inderdaad Blauwe druifjes.
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

Ik vind die druifhyacintjes altijd lastig:
M. armeniacum, : 6-8 bladeren, veel langer dan de bloemstengels.
M. botryoides: 3-4 bladeren, min of meer even lang als de bloemstengels.
De laatste is de 'echte' Blauwe Druifjes.

huysse

De foto's zijn alle genomen langs dezelfde beek, maar de planten groeiden ten opzichte van elkaar nogal verspreid.
Het zijn zeker geen plaatsen voor tuinafval: veel te ver van de bewoonde wereld en de weg. Ook de planten binnen een soort groeiden niet bijelkaar.

Marijke

han.endt

#5
Dat het ver van de weg is zegt niet zo veel. Ik kom tuinplanten tegen ver van de bewoonde wereld in de bossen op de Veluwe. Ik zie ook witte bloemetjes. Druifhyacinten in Nederland zijn naar mijn idee of tuinafval of zijn stinzenplanten dus ooit eens geplant.

huysse

Ik zat meer te denken aan aanvoer via de beek.

Marijke

Niko Buiten

CiteerIk zat meer te denken aan aanvoer via de beek.
Dan zou het water in de beek soms buiten de oevers moeten treden.

De andere mogelijkheid is opzettelijk aanplanten of tuinafval storten met het doel dat de planten verwilderen.

Wanneer je inschat dat de planten hier inmiddels zijn verwilderd, en zich dus handhaven of vermeerderen,  is het zinvol de planten op naam proberen te brengen en in te voeren. Anders zou ik het erbij laten zitten.
Groet,

Niko Buiten.