Wat je allemaal kunt doen met je waarnemingen

Gestart door Melchior van Tweel, januari 02, 2013, 11:58:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel


Hallo allemaal,


In de afgelopen 2,5 jaren ben ik druk bezig geweest om al mijn waarnemingen in te voeren in waarneming.nl (incl. waarnemingen.be en observado.org). Tientallen excursieboekjes heb ik doorgewerkt en gegevens van dia's, digitale foto's en mijn herbarium heb ik ingevoerd. Ook resultaten van diverse ecologische onderzoeken heb ik vanuit tabellen en rapporten bewerkt zodat ze konden worden ingevoerd. Veel van mijn waarnemingen heb ik in mijn vrije tijd verzameld, maar een deel is professioneel verzameld. Deze laatste zijn vaak afgeschermd.


Ik heb er bewust voor gekozen om mijn waarnemingen in waarneming.nl in te voeren. In het begin gaf ik mijn waarnemingen nog wel door aan PGO's, maar naarmate ik meer waarnemingen verzamelde en ik in steeds meer soortgroepen interesse kreeg, bleek het steeds bewerkelijker. Uiteindelijk gaf ik bijna geen waarnemingen meer door. Dat knaagde. Wat me ook dwars zat dat je geen toegang meer hebt tot je waarnemingen als je die hebt doorgegeven aan de PGO's. Als je daar zelf iets mee wil, iets wil nakijken of een fout veranderen is dat (op zijn minst) heel bewerkelijk. Toen heb ik dus gekozen voor waarneming.nl. Hoewel ik me heel bewust ben van een aantal nadelen van waarneming.nl, zijn de voordelen voor ons allemaal duidelijk. Ik heb veel bewondering voor het enorme, maar toch toegankelijke, systeem dat Hisko (en anderen) hebben opgebouwd.


In dit item op het forum wil ik mijn gegevens (t/m 31-12-2012) bewerken om te laten zien wat je allemaal met je waarnemingen kunt doen. Het is echt meer dan alleen een zwart gat waar je je waarnemingen ingooit. Veel van de bewerkingen kan je ook doen met de vele mogelijkheden die waarneming.nl zelf heeft, maar ik wil toch graag een stapje verder gaan.




Eerst enige statistieken:


* In totaal heb ik nu een database met 198.539 waarnemingen beschikbaar. Daarvan staan er 165.388 in waarneming.nl, 3.326 in waarnemingen.be, 17.710 in observado.org en 12.115 heb ik apart beschikbaar.


* Deze waarnemingen zijn verdeeld over alle soortgroepen: 123.798 waarnemingen van planten, 23.053 paddenstoelen, 22.835 (korst)mossen, 13.190 vogels, 5.546 dagvlinders, 2.065 libellen, 2.036 motten, 999 ongewervelden, 968 zoogdieren, 735 vliegen en muggen, 734 sprinkhanen etc, 539 reptielen en amfibieën, 498 algen en wieren, 431 kevers, 321 wespen etc, 279 overige geleedpotigen, 243 wantsen etc, 135 overige insecten en 134 vissen. Deze verdeling geeft goed aan waar mijn interesses liggen.


* Het totaal heb ik 4.221 soorten in Nederland waargenomen. Deze zijn verdeeld over 1.252 soorten paddenstoelen, 1.120 planten, 429 (korst)mossen, 415 motten, 237 vogels, 125 ongewervelden overig, 117 vliegen en muggen, 116 kevers, 68 wespen etc, 52 geleedpotigen overig, 46 libellen, 43 dagvlinders, 40 algen en wieren, 35 wantsen etc, 31 zoogdieren, 29 vissen, 26 sprinkhanen etc, 24 insecten overig, 17 reptielen en amfibieën.


* De eerste waarneming blijkt een (niet nader gedetermineerde) libel te zijn van 20 juli 1982 (toen was ik 11 jaar oud) en de laatste waarneming is een waarneming van 31 december 2012 is een Staartmees.


* Ongeveer een kwart van mijn Nederlandse waarnemingen is gevalideerd. 17.274 zijn handmatig goedgekeurd 8.679 automatisch, 3.944 goedgekeurd met hoge waarschijnlijkheid, 126 staan op (nog) niet te beoordelen, 19 zijn niet goedgekeurd (vaak op eigen verzoek) en 4 zijn in behandeling. En dat betekent dat 147.457 nog niet gevalideerd zijn. Desondanks hulde voor de admins!




Hieronder wil ik een aantal specifieke analyses geven. Meer volgen later. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. En als je meer ideeën hebt voor andere analyses laat dat dan vooral weten.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel


Ik heb een kaart gemaakt van mijn waarnemingen. Per kilometerhok heb ik het aantal waarnemingen opgeteld. Op de kaart is dit in grijstinten te zien. Hoe donkerder, hoe meer waarnemingen ik er verzameld heb. Op deze kaart is dus niet alleen te zien waar ik allemaal geweest ben, maar ook waar ik meer intensief geïnventariseerd heb. Dit zijn vaak plaatsen waar projecten zijn geweest, waar ik op vakantie ben geweest en natuurlijk woon of gewoond heb. Mijn huidige woonplaats Zwolle komt er heel duidelijk uit, maar ook Wageningen en de Alblasserwaard zijn duidelijk herkenbaar. De cluseringen op de waddeneilanden en de kust zijn toch vooral vakanties en NJN-kampen. Uit de kaart kan je ook opmaken waar is dus nog nooit geweest ben. Grote delen van Groningen, Noord-Holland en Brabant zijn leeg. Goed idee om daar maar eens te gaan kijken!

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

In deze grafiek heb ik het aantal waarnemingen (ook in het buitenland) per kalenderjaar opgenomen, uitgesplitst naar soortgroep. Het is wel duidelijk dat ik botanicus ben. De planten (s.l.) voeren sinds 1986 echt de boventoon. Het aantal waarnemingen per jaar volgt een gestage stijging, maar er zit een dip in de periode 2005-2008 (groene balkjes even niet meedenken). Dit was de laatste periode dat ik werkte als ecoloog voor een drinkwaterbedrijf. In de beginjaren (2003-2004) was er veel gelegenheid om te inventariseren. Later werd dit minder en minder en werd ik steeds meer een bureau-ecoloog. In de jaren daarna heb ik mijn werk als zelfstandig (inventarisatie-)ecoloog verder uitgebreid. De eerste jaren heb ik dit naast een betaalde baan gedaan, om tenslotte geheel zelfstandig te werken. Als die dip even buiten beschouwing gelaten wordt, duidt de gestage groei van het aantal waarnemingen er ook op dat ik (waarschijnlijk) alle oude waarnemingen heb kunnen traceren. Er zit geen gat in de waarnemingen, wat zou kunnen duiden op zoekgeraakte excursieboekjes. In 2004, 2007 en 2010 vallen de lange groene balken op. Dit zijn de waarnemingen van betaalde mossen-opdrachten. Hoewel ik paddenstoelenadmin ben, vallen de paddenstoelwaarnemingen eigenlijk maar weinig op in de grafiek, maar zijn wel ongeveer constant. Dit heeft een aantal oorzaken. Ik verdien mijn brood vooral met plantenwaarnemingen, met paddenstoelen is dit een stuk lastiger. Ook in mijn vrije tijd verzamel ik ook niet zoveel waarnemingen als ik wel zou willen. Na een (vaak heel inspannend) veldseizoen waarin de planten centraal hebben gestaan, heb ik vaak maar beperkte zin/energie om naar paddenstoelen te kijken.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel


In de volgende grafiek heb ik per decade (periode van 10 dagen) alle waarnemingen (ook buitenlandse) samengevoegd. De balken zijn dus optelsommen over alle jaren. De balken zijn uitgesplitst naar de soortgroepen. Er komt een hele mooie grafiek uit. De meeste waarnemingen heb ik in de zomermaanden verzameld. Het zijn vooral de plantenwaarnemingen die het verloop van de grafiek bepalen. De lange groene balken zijn de al eerder genoemde mossen-opdrachten. De periode van paddenstoel-waarnemingen (roodbruin in september-oktober) geven duidelijk het paddenstoelen-seizoen weer. Vogels geven juist een heel constant beeld. Waarnemingen daarvan liggen verdeeld over het hele jaar. De piek in de eerste decade van juli wordt volgens mij veroorzaakt door veel vakantiewaarnemingen, samen met een heel drukke periode in het veldseizoen.

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

arjan.kop

Reuze leuk, vooral als je een persoonlijke dataset hebt met zo'n indrukwekkende inhoud.
Het kaartje lijkt me niet van waarneming afkomstig, klopt dat?

Wat ook kan, je noemt het eigenlijk al half, is het inzien van een dataset die aardig in de buurt komt van wat een willekeurige PGO kan zien. Waarneming.nl is wat dat betreft een bijzonder rijke bron van informatie voor geïnteresseerden die graag zelf kijken, denken en proberen een beetje grip te krijgen op hun omgeving. Niet langer wachten op de arbeid van een ander voordat je verspreidingskaartjes hebt, zeker als het om een obscure groep gaat, dat is wel echt geweldig.

Melchior van Tweel

Citaat van: arjan.kop op januari 02, 2013, 15:15:49 PM

Het kaartje lijkt me niet van waarneming afkomstig, klopt dat?

Klopt dat is gemaakt met ArcGis.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

HPM

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 02, 2013, 15:51:58 PM
Citaat van: arjan.kop op januari 02, 2013, 15:15:49 PM

Het kaartje lijkt me niet van waarneming afkomstig, klopt dat?

Klopt dat is gemaakt met ArcGis.

Het kan ook met Google Earth.
Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Citaat van: HPM op januari 02, 2013, 15:56:16 PM

Het kan ook met Google Earth.


Inderdaad een hele goede tip  :duim: . Ik heb echter ArcGis op mijn PC staan. Daarom is dat voor mij de gemakkelijkste oplossing. Dit pakket is echter razend duur en daarom niet voor iedereen toegankelijk.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

arjan.kop

Ik zie het. Dat is ook wel fijn, google earth is voor 'speeldoeleinden' wat realistischer dan een duur pakket.

ejslootweg

Het programma 'Stipt' is een ander alternatief voor wanneer je kaartjes wil maken zonder een duur GIS programma:
http://www.ravon.nl/Default.aspx?tabid=268

groeten, Erik
groeten, Erik

Margreet Kwh

Een leuk topic, Melchior. En wat een geestig kaartje op de Ravon-link van Erik :duim:
Off-topic: Zou de Poelifinario iets met de Huiskraai te maken hebben?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

henkjanvdkolk

Leuk Melchior!

Geweldig dat je de moeite neemt om je oude waarnemingen in te voeren, een schat aan informatie.

Aart Vink spant de kroon wat betreft het invoeren van oude waarnemingen (nu bijna een half miljoen waarnemingen ingevoerd!), ik weet niet of zijn werk al compleet is maar het is natuurlijk fantastisch om al die oude waarnemingen terug te zien.

Volgens mij moet het heel wat uurtjes kosten om zoveel oude waarnemingen in te voeren, dus hulde voor iedereen die daar de moeite voor neemt!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Melchior van Tweel


Nieuwe analyse over algemene en zeldzame soorten.


* Volgens mij is de meest algemene soort (aantal exemplaren) in Nederland Engels raaigras. Dat staat dominant in zo ongeveer elk voedselrijk grasland en in elke berm. Daarvan zijn op waarneming.nl (voor zover ik kan zien) 8.362 waarnemingen opgenomen. 1.186 daarvan zijn van mij, dus 1 op de 8!
* Op waarneming.nl is volgens mij de Buizerd de meest ingevoerde soort. Daarvan zijn er op dit moment (voor zover ik kan zien) 344.286 waarnemingen opgenomen. Daarvan zijn er 348 van mij. Ongeveer 1 op de 1.000 dus!
* Als ik alleen naar mijn eigen database kijk is een (niet nader te noemen) mossoort de soort waarvan ik de meeste waarnemingen heb verzameld, namelijk ruim 12.000 waarnemingen. Deze zijn afkomstig van het eerder genoemde mossenonderzoek.
* Als dat mos buiten beschouwing wordt gehouden zijn Grote brandnetel, Zomereik en Gestreepte witbol de soorten waarvan ik de meeste waarnemingen heb verzameld, namelijk respectievelijk 2.262, 2.152 en 2.023 waarnemingen.
* Er zijn natuurlijk ook soorten die ik slechts 1 maal gezien heb. Van de 4.221 soorten, heb ik er 1.547 slechts eenmaal gezien!
* En wat zijn dan de meest zeldzame soorten die ik gezien heb. Dat moeten de twee soorten zijn die ik (samen met anderen) nieuw voor de wetenschap heb gevonden (dus wereldwijd nog niet eerder beschreven). Dat zijn twee soorten Franjehoeden: Psathyrella purpureobadia (http://waarneming.nl/waarneming/view/50426779) en Psathyrella hydnicola (http://waarneming.nl/waarneming/view/52012204).


Later meer analyses...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 02, 2013, 19:17:16 PM

Volgens mij moet het heel wat uurtjes kosten om zoveel oude waarnemingen in te voeren
Dat wil je niet weten. Al die tijd dat ik heb zitten zoeken.... Welk gebied heb ik daar nu weer bedoeld? Met oude namen de nieuwe erbij zoeken. En vooral: heb ik dit waarneming niet al ingevoerd? Als je waarnemingen invoer vanuit excursieboekjes, foto's en herbarium kan je dus een grote overlap verwachten. Het is me aardig gelukt te voorkomen dat die waarnemingen drie keer zijn ingevoerd. Het zal vast soms wel voorgekomen zijn, maar veel zal dat niet zijn.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

HPM

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 03, 2013, 16:46:48 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op januari 02, 2013, 19:17:16 PM

Volgens mij moet het heel wat uurtjes kosten om zoveel oude waarnemingen in te voeren
Dat wil je niet weten. Al die tijd dat ik heb zitten zoeken.... Welk gebied heb ik daar nu weer bedoeld? Met oude namen de nieuwe erbij zoeken. En vooral: heb ik dit waarneming niet al ingevoerd? Als je waarnemingen invoer vanuit excursieboekjes, foto's en herbarium kan je dus een grote overlap verwachten. Het is me aardig gelukt te voorkomen dat die waarnemingen drie keer zijn ingevoerd. Het zal vast soms wel voorgekomen zijn, maar veel zal dat niet zijn.

Het is inderdaad lastig om te comtroleren of je iets al dan niet al hebt ingvoerd. Ik heb er bij het invoeren van oude waarneming ook nog wel eens last van gehad dat bij het invoeren de datum van de vorige ingevoerde waarneming wordt vastgehouden. Als je even niet oplet kun je er daardoor jaren naast zitten.

Herman van der Meer

Margreet Kwh

Vermeldenswaard voor dit topic: sinds gisteren staat er een nieuwe handleiding van wnl online: http://waarneming.nl/download/HandleidingWaarneming.nl_v4.pdf
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Melchior van Tweel

Nog twee plaatjes gemaakt. Op de eerste staan de aantallen waarnemingen per soortgroep uitgezet tegen de Xcoordinaat (oost-west) en op de tweede tegen de y-coordinaat (zuid-noord). De duidelijke pieken in de grafiek zijn de plekken waar ik gewoond heb en de plekken waar ik onderzoek gedaan heb. De groene uitschieter in beide grafieken is het al eerder genoemde mossen onderzoek.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

arjan.kop

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 02, 2013, 16:01:03 PM
Citaat van: HPM op januari 02, 2013, 15:56:16 PM

Het kan ook met Google Earth.


Inderdaad een hele goede tip  :duim: . Ik heb echter ArcGis op mijn PC staan. Daarom is dat voor mij de gemakkelijkste oplossing. Dit pakket is echter razend duur en daarom niet voor iedereen toegankelijk.

Het is weer winter, niks te doen behalve kou vatten, dus tijd om te spelen.
ArcGIS is mooi maar inderdaad duur. Gelukkig vond ik QGIS. Dat is gratis en het heeft niet eens een heel speciale leercuve. Ik heb het gisteravond geïnstalleerd en voor ik naar bed ging had ik een export van mijn observadodata omgezet en geprojecteerd op een kaart met hoogtegegevens, grote en kleine rivieren.
Gis is leuk!


rudi

#18
Elke keer als ik een wilde eend, meerkoet of waterhoen zie in de bebouwde kom in hoogezand dan plaats ik dit op waarneming.
Nu na een tijdje kan ik op waarneming.nl zien, waar " dode" plekken zitten in kanalen.
Plaatsen waar bovengenoemde vogels niet zitten daar is het slecht gesteld met de natuur.
Ik bekijk dit door in de soortenlijst te klikken op het plattegrond icoon.
Zo zie ik een google plattegrond met markers waar vogels zitten.

Een gewone vogel op een bijzondere plek spotten vind ook leuke waarnemingen
Zoals een roerdomp in de woonwijk of een huismus in een polder.
Ik kijk veel in de statistieken en op de plattegronden.
Ik kan er eindeloos mee analyseren.te veel bijna ;D
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer