Hallo allemaal,
In de afgelopen 2,5 jaren ben ik druk bezig geweest om al mijn waarnemingen in te voeren in waarneming.nl (incl. waarnemingen.be en observado.org). Tientallen excursieboekjes heb ik doorgewerkt en gegevens van dia's, digitale foto's en mijn herbarium heb ik ingevoerd. Ook resultaten van diverse ecologische onderzoeken heb ik vanuit tabellen en rapporten bewerkt zodat ze konden worden ingevoerd. Veel van mijn waarnemingen heb ik in mijn vrije tijd verzameld, maar een deel is professioneel verzameld. Deze laatste zijn vaak afgeschermd.
Ik heb er bewust voor gekozen om mijn waarnemingen in waarneming.nl in te voeren. In het begin gaf ik mijn waarnemingen nog wel door aan PGO's, maar naarmate ik meer waarnemingen verzamelde en ik in steeds meer soortgroepen interesse kreeg, bleek het steeds bewerkelijker. Uiteindelijk gaf ik bijna geen waarnemingen meer door. Dat knaagde. Wat me ook dwars zat dat je geen toegang meer hebt tot je waarnemingen als je die hebt doorgegeven aan de PGO's. Als je daar zelf iets mee wil, iets wil nakijken of een fout veranderen is dat (op zijn minst) heel bewerkelijk. Toen heb ik dus gekozen voor waarneming.nl. Hoewel ik me heel bewust ben van een aantal nadelen van waarneming.nl, zijn de voordelen voor ons allemaal duidelijk. Ik heb veel bewondering voor het enorme, maar toch toegankelijke, systeem dat Hisko (en anderen) hebben opgebouwd.
In dit item op het forum wil ik mijn gegevens (t/m 31-12-2012) bewerken om te laten zien wat je allemaal met je waarnemingen kunt doen. Het is echt meer dan alleen een zwart gat waar je je waarnemingen ingooit. Veel van de bewerkingen kan je ook doen met de vele mogelijkheden die waarneming.nl zelf heeft, maar ik wil toch graag een stapje verder gaan.
Eerst enige statistieken:
* In totaal heb ik nu een database met 198.539 waarnemingen beschikbaar. Daarvan staan er 165.388 in waarneming.nl, 3.326 in waarnemingen.be, 17.710 in observado.org en 12.115 heb ik apart beschikbaar.
* Deze waarnemingen zijn verdeeld over alle soortgroepen: 123.798 waarnemingen van planten, 23.053 paddenstoelen, 22.835 (korst)mossen, 13.190 vogels, 5.546 dagvlinders, 2.065 libellen, 2.036 motten, 999 ongewervelden, 968 zoogdieren, 735 vliegen en muggen, 734 sprinkhanen etc, 539 reptielen en amfibieën, 498 algen en wieren, 431 kevers, 321 wespen etc, 279 overige geleedpotigen, 243 wantsen etc, 135 overige insecten en 134 vissen. Deze verdeling geeft goed aan waar mijn interesses liggen.
* Het totaal heb ik 4.221 soorten in Nederland waargenomen. Deze zijn verdeeld over 1.252 soorten paddenstoelen, 1.120 planten, 429 (korst)mossen, 415 motten, 237 vogels, 125 ongewervelden overig, 117 vliegen en muggen, 116 kevers, 68 wespen etc, 52 geleedpotigen overig, 46 libellen, 43 dagvlinders, 40 algen en wieren, 35 wantsen etc, 31 zoogdieren, 29 vissen, 26 sprinkhanen etc, 24 insecten overig, 17 reptielen en amfibieën.
* De eerste waarneming blijkt een (niet nader gedetermineerde) libel te zijn van 20 juli 1982 (toen was ik 11 jaar oud) en de laatste waarneming is een waarneming van 31 december 2012 is een Staartmees.
* Ongeveer een kwart van mijn Nederlandse waarnemingen is gevalideerd. 17.274 zijn handmatig goedgekeurd 8.679 automatisch, 3.944 goedgekeurd met hoge waarschijnlijkheid, 126 staan op (nog) niet te beoordelen, 19 zijn niet goedgekeurd (vaak op eigen verzoek) en 4 zijn in behandeling. En dat betekent dat 147.457 nog niet gevalideerd zijn. Desondanks hulde voor de admins!
Hieronder wil ik een aantal specifieke analyses geven. Meer volgen later. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. En als je meer ideeën hebt voor andere analyses laat dat dan vooral weten.