Welke libellenlarve?

Gestart door geertv, januari 01, 2013, 10:55:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

geertv

Ik heb verschillende libellen- en waterjufferlarven in mijn aquarium. Dit is de grootste. Ik kon ze eens van dichtbij fotograferen en ben benieuwd welke het zou kunnen zijn.
Ik probeerde haar laatst een worm te voederen. Meteen ging ze in de aanval maar wormen zijn haar blijkbaar nog een maatje te groot. Voorlopig zal ze het bij rode muggenlarven moeten houden.
De larven komen uit mijn vijvertje (meegekomen met plantjes die ik binnen laat overwinteren).

geertv

Bandheidelibel? Zou wel zeldzaam zijn in Belgiƫ.
Bloedrode heidelibel lijkt er ook wel op.

Verder kom ik niet.

ewoudploeg

Heidelibel klopt sowieso, maar de Band die ervoor staat niet. De zijdoornen (met name die van segment 9) zijn behoorlijk veel te groot. Het is er eentje uit het cluster Steenrood, Bloedrood, Bruinrood of Zuidelijke...... Is het mogelijk een haarscherpe detailfoto te maken van de onderzijde van de laatste 5 achterlijfssegmenten?
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

geertv

Bedankt. Ik zal nog wat foto's proberen te nemen. Maar dan moet ik het beestje eerst kunnen vangen.

Johannes Klapwijk

Wat zijn die beestjes toch zo veel mooier als ze nog in hun huidje zitten dan wanneer je alleen het huidje hebt!


Wat een kleur en tekening!

geertv

Ik zag haar onder wat draadalg zitten en viste haar uit het water, ze zat natuurlijk helemaal verstrengeld. Ik heb ze maar weer in het water gedaan en kon deze foto nog nemen. Maar veel zal daar niet mee duidelijk worden, denk ik.
Verder nog een foto van een waterjuffer. Welke? Ik heb geen ervaring in het determineren en er zijn nogal wat soorten.

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

geertv

Bedankt. Ik zou het niet gevonden hebben. Zag foto's van gele, groene, bruine lantaarntjes. Op kleur is het niet altijd makkelijk te zoeken.

geertv

Mijn libellelarve kon niet met zekerheid herkend worden. Ik plaats nog wat foto's van vandaag.

ewoudploeg

Ik neig naar Bruinrood. De zijdoornen van segment 8 vind ik te lang voor vulgatum en sanguineum. Uiteraard kan het ook meridionale zijn. Voor alle zekerheid blijft een foto van de onderzijde van de larve noodzakelijk. Een haarscherpe detailfoto van de achterrand van segment 7 en 8 zou geweldig helpen.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Ton van Haaren

ewoud
ik neig ook sterk naar striolatum....tis zeker geen sanguineum.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

geertv

Bedankt. Als het mogelijk is zal ik nog eens een betere foto (van onderzijde) plaatsen.