Vuurwerk en vogels (en natuur in het algemeen)

Gestart door MarianneW, december 30, 2012, 17:05:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarianneW

Ik ben wel nieuwsgierig naar de meningen van de vogelaars. De meesten zullen wel weten dat vogels (en andere soorten in de natuur) niet blij worden van de effecten van vuurwerk. Maar weerhoudt dat je er ook van om het te kopen en/of af te steken?

Uiteraard kun je je antwoord op de vraag in de poll in het topic toelichten.

Marianne
Marianne

Jos Welbedacht

Hey Marianne, ik koop geen vuurwerk en steek met oud-en-nieuw hooguit een paar pijltjes af. Ik vind het in het eerste uur van het nieuwe jaar een leuke en mooie traditie, maar de kick van het afsteken heb ik niet zo. Het afschieten van carbid met melkbussen en illegaal vuurwerk heb ik dan ook nooit begrepen.
Hoe vogels reageren op vuurwerk weet ik niet precies, maar het is wel opvallend dat sommige soorten die al langere tijd aanwezig zijn op 1 januari ineens verdwenen zijn. Aan de ene kant vind ik het dan wel vervelend voor dieren die hiervan schrikken, maar aan de andere kant vind ik dat de traditie best moet kunnen. Ik vind het wel irritant dat men voor oud-en-nieuw al aan het schieten is.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Laurens89

Tja, vogels worden ook niet blij van heel veel andere dingen die we doen. Kun je net zo goed ook geen auto meer rijden omdat het hinderlijk is.

Denk dat een traditie zoals vuurwerk afsteken dan ook prima is. Volgens mij mag het vanaf 10 uur 's ochtends tot 2 uur 's nachts. Als het daarbij blijft, is het toch gewoon prima? Anders kun je over alles wel gaan klagen. Zestien miljoen mensen in een behoorlijk klein landje  ;)

Wat wel hinderlijk is, is het afsteken van vuurwerk de afgelopen paar dagen. Laten we het op die 16 uur houden één keer per jaar.

Ik krijg zelf ook niet echt een adrenaline-rush van het afsteken van vuurwerk, maar steek wel vuurwerk af met O&N.

jeroenroelofsen

Als 10er veel vuurwerk afgestoken. Nu al jaren niet meer, geen behoefte meer aan ook.
Ook huisdieren die het niet heel fijn vinden (1 hond wordt nogal nerveus, andere reageert niet, katten verstoppen zich).

Invloed op vogels? Nou ze worden op zijn minst opgeschrikt (denk bijv aan de gaskannonen die voorheen in boomgaarden werden gebruikt). Voorbeeld afgelopen week 's avonds nog gemerkt met honden uitlaten; enorme dreun (vuurwerk) en overal in de regio ganzen van schrik de lucht in. Was rond 11h 's avonds, dan is het hier normaal vrij stil met ganzen...
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Margreet Kwh

Hallo Marianne,

als kind hield ik het meest van bengaals vuur; harde knallen kon ik minder waarderen.
Thuis hadden wij alleen koudvuurtjes, waar je trouwens wel flinke blaren van kon krijgen... Dus die naam snapte ik niet.
Als ouder heb ik één keer siervuurwerk afgestoken. Eigenlijk was ik ertegen, maar ik deed het omdat ik er een aanwezige een groot plezier mee deed.
Nu zal ik nooit meer zelf vuurwerk afsteken, omdat ik het toch te vervuilend vind.
Ik kan echter wel genieten van een showvuurwerk, zoals ik bijvoorbeeld zag op 1 augustus in Zwitserland, met de nationale feestdag. Ik ben dan ook een groot voorstander van een georganiseerde manier van vuurwerkafsteken.
Het ergste vuurwerk wat ik (op de tv) heb gezien is dat in Enschede op 13 mei 2000.

Ik denk dat vogels er erg van schrikken; rond oud en nieuw was er vaak geen enkele vogel in de tuin te vinden. Ook huisdieren en mensen houden vaak niet van de harde knallen en mensen vermijden het naar buiten gaan en langs plekken lopen waar van tevoren veel vuurwerk wordt afgestoken.
Gelukkig woon ik nu in een buurt waar weinig van tevoren wordt afgestoken.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

KorHaan

Ik herinner me van een paar jaar terug radarbeelden die vlak na twaalf uur van Nederland gemaakt waren; onvoorstelbaar grote hoeveelheden vogels die de lucht ingingen toen er een spervuurmat over Nederland werd gelegd.

Maar ja. 's Nachts is het donker, dus je ziet niks, dus is er ook niets aan de hand en kun je gerust knallen. Dat onwetendheid het voortzetten van een traditie, die schadelijk is voor dieren, mogelijk maakt, is niet meer van deze tijd.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Botervlieg

Vandaag nog verspreid via natuurbericht:

http://www.natuurbericht.nl/?id=9946 : Vogels vluchten massaal voor vuurwerk

CiteerNiet iedereen houdt van vuurwerk. Dat blijkt uit het grote aantal meldingen van overlast op het meldpunt vuurwerkoverlast in de afgelopen week. Ook vogels houden niet van het menselijke lawaai rond de jaarwisseling. Ze gaan bij duizenden de lucht in tijdens Oud en Nieuw. De speciale vogelradar in De Bilt kleurt net na 00.00 uur steevast oranjerood.

(...)

Meekijken
Wie nieuwsgierig is geworden naar de radarbeelden, kan een kijkje nemen op de website van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Henri25

Ben ook weer erg benieuwd hoe de reactie zal zijn van de zeldzaamheden die tot nu toe dagelijks gemeld worden. Verdwijnen ze spoorloos of blijven ze toch aanwezig. Voor mij is dat de Humus Bladkoning in Groningen... we zullen zien!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

KorHaan

Die radarbeelden zou ik wel elk jaar op de tv willen zien, als ze toch elk jaar worden gemaakt.
Die bordjes in  natuurgebieden met strenge vermaningen vooral geen dieren te verstoren bekijk ik dan ook met iets van : "Tja, het zal wel...". Of vergelijk ik nu appels met peren?
Of zoals eergisteren toen ik ganzen aan het kijken was in een "Stiltegebied" in de Eempolders en jagers het gebied inliepen om de ganzen op te jagen om ze naar het volgende weiland te krijgen, waar de jachthutjes met lokganzen stonden... Ook appels en peren?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Henri25 op december 30, 2012, 19:40:56 PM
Ben ook weer erg benieuwd hoe de reactie zal zijn van de zeldzaamheden die tot nu toe dagelijks gemeld worden. Verdwijnen ze spoorloos of blijven ze toch aanwezig. Voor mij is dat de Humus Bladkoning in Groningen... we zullen zien!



Bang dat je je "Humus" Bladkoning niet op je nieuwe jaarlijstje krijgt?  ;)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

arnoud.vandenberg

Niet elke traditie is het voortzetten waard. Zo ongeveer alle vogels vliegen in het eerste uur van het jaar de lucht in, ook Merels, Kauwen en andere tuinsoorten; niemand weet hoeveel slachtoffers daarbij vallen. Bovendien is er een forse milieubelasting door zware metalen en fijnstof. In een paar uur gaat dacht ik evenveel koper de lucht in als in een paar weken van de rest van het jaar.

Jeroen Nagtegaal

Momenteel is al te merken dat in de steden Meeuwen erg ril zijn. In Arnhem zijn zelfs bijna alle meeuwen buiten de stad te vinden. Dat zal deels door hoogwater komen, maar zeker niet alleen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri25

Citaat van: KorHaan op december 30, 2012, 19:53:22 PM
Citaat van: Henri25 op december 30, 2012, 19:40:56 PM
Ben ook weer erg benieuwd hoe de reactie zal zijn van de zeldzaamheden die tot nu toe dagelijks gemeld worden. Verdwijnen ze spoorloos of blijven ze toch aanwezig. Voor mij is dat de Humus Bladkoning in Groningen... we zullen zien!

Bang dat je je "Humus" Bladkoning niet op je nieuwe jaarlijstje krijgt?  ;)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Haha, dat zou inderdaad een leuke uitleg zijn! Maar nee, daar gaat het met echt niet om (houdt zelfs niet eens een lijst bij kun je nagaan). Ben gewoon echt benieuwd wat daarmee gaat gebeuren nu  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Jan2002

#13
Citaat van: Laurens89 op december 30, 2012, 18:58:42 PM
Tja, vogels worden ook niet blij van heel veel andere dingen die we doen. Kun je net zo goed ook geen auto meer rijden omdat het hinderlijk is.

Denk dat een traditie zoals vuurwerk afsteken dan ook prima is. Volgens mij mag het vanaf 10 uur 's ochtends tot 2 uur 's nachts. Als het daarbij blijft, is het toch gewoon prima? Anders kun je over alles wel gaan klagen. Zestien miljoen mensen in een behoorlijk klein landje  ;)

Wat wel hinderlijk is, is het afsteken van vuurwerk de afgelopen paar dagen. Laten we het op die 16 uur houden één keer per jaar.

Ik krijg zelf ook niet echt een adrenaline-rush van het afsteken van vuurwerk, maar steek wel vuurwerk af met O&N.
Laurens, ik weet niet op welke zandbank jij woont  ;) , maar hier op het vasteland van Nederland begint het knallen al met kerst en houdt het ergens eerste week januari op. Ik ben het helemaal met je eens dat we het tot die officieel toegestane 16 uur zouden moeten beperken (ik misgun niemand zijn plezier, ook als geef ik zelf geen cent aan vuurwerk uit), maar ik vermoed dat jij net zo goed als ik weet dat dat een illusie is. Juist met 16 miljoen Nederlanders in een klein landje zouden we eens moeten leren rekening te houden met elkaar, en dat betekent niet dat we dan maar moeten accepteren dat die 16 uur ruimschoots overschreden wordt.
Groet,
Jan

Botervlieg

Hoewel het afgelopen jaren hier al in oktober begon tot ongeveer april (En nee, dat is geen grap. Afgelopen jaar knalden hier letterlijk tot in april elke 1-2 weken, 1-3 vuurwerkbommen in de straat), is het dit jaar hier in deze wijk best rustig. Het is bijna zo stil dat je je afvraagt of ze niet ergens een megabom aan het knutselen zijn...

De vogels hebben hier afgelopen dagen gebunkerd alsof hun leven er vanaf hing. Onderling gedoe tussen de vogels zal misschien normaal gedrag zijn. Ik had het afgelopen 3 jaar hier nog niet gezien. Maar het is hier nu bijna elke dag raak. Mussen die elkaar in de haren veren vliegen om bij een vetbol te komen. Vinken die schreeuwend roepend de heggenmus wegjagen. De merel die de vink achterna zit, tot die vink letterlijk 1 stap buiten de tuin is (onder het tuinhek door is en daardoor buiten de tuin staat), dan is het goed. Kauwen die met elkaar overhoop liggen.

Wilde al bijna op sociale media vragen of er soms (onverwachte) sneeuwstorm op komst is ofzo, die de vogels al aanvoelen maar wij nog niet met de computers kunnen zien aankomen...

Maargoed, bij elke knal, zelfs al is het niet echt in de buurt, vliegt alles (o.a. 15 mussen, 5 vinken, 2 merels, 2 tortels, 12 duiven, 10 kauwen, etc) meteen op/weg.

Laurens89

#15
Citaat van: Jan2002 op december 30, 2012, 20:54:06 PM
Citaat van: Laurens89 op december 30, 2012, 18:58:42 PM
Tja, vogels worden ook niet blij van heel veel andere dingen die we doen. Kun je net zo goed ook geen auto meer rijden omdat het hinderlijk is.

Denk dat een traditie zoals vuurwerk afsteken dan ook prima is. Volgens mij mag het vanaf 10 uur 's ochtends tot 2 uur 's nachts. Als het daarbij blijft, is het toch gewoon prima? Anders kun je over alles wel gaan klagen. Zestien miljoen mensen in een behoorlijk klein landje  ;)

Wat wel hinderlijk is, is het afsteken van vuurwerk de afgelopen paar dagen. Laten we het op die 16 uur houden één keer per jaar.

Ik krijg zelf ook niet echt een adrenaline-rush van het afsteken van vuurwerk, maar steek wel vuurwerk af met O&N.
Laurens, ik weet niet op welke zandbank jij woont  ;) , maar hier op het vasteland van Nederland begint het knallen al met kerst en houdt het ergens eerste week januari op. Ik ben het helemaal met je eens dat we het tot die officieel toegestane 16 uur zouden moeten beperken (ik misgun niemand zijn plezier, ook als geef ik zelf geen cent aan vuurwerk uit), maar ik vermoed dat jij net zo goed als ik weet dat dat een illusie is. Juist met 16 miljoen Nederlanders in een klein landje zouden we eens moeten leren rekening te houden met elkaar, en dat betekent niet dat we dan maar moeten accepteren dat die 16 uur ruimschoots overschreden wordt.

Daarom zeg ik, beperk het tot die 16 uur. En juist hoe meer mensen je onder controle moet houden, hoe moeilijker het wordt. Het zijn sowieso altijd dezelfden die buiten de officiele tijden vuurwerk afsteken, namelijk 'kinderen' tot een jaar of 21. Daarbij gaat het vaak ook nog om illegaal knalvuurwerk, wat uiteraard veel zwaarder is dan de rotjes die je 3 dagen voor O&N bij de fietsenboer koopt voor je kinderen.

Maar dan kom je weer op het aloude verhaal van of je de minderheid die zich niet aan de uren houdt, het laat verpesten voor de meerderheid die zich wel netjes aan de regels houdt. Veel mensen, zoals ook voorkomt uit bovenstaande reacties, houden wel van (sier)vuurwerk.

En tja, als je dingen gaat roepen als dat we moeten leren rekening houden met elkaar, dan ken ik er nog wel een paar. Dan is vuurwerk afsteken buiten de tot daartoe bepaalde tijden toch wel het minst erge. Iets met grensrechters enzo...

Denk dat we het er allemaal over eens zijn dat dit niet de ideale situatie is, maar dat je er toch weinig aan doet. Al verbied je algemene vuurwerkverkoop en houd je georganiseerde vuurwerkshows, dan nog wordt er illegaal vuurwerk afgestoken (want dat houd je niet tegen met de stop van vuurwerkverkoop, omdat illegaal vuurwerk uit het buitenland wordt gehaald). Dus je stopt het toch niet. Of je moet nog strenger gaan controleren op 1.) illegaal vuurwerk dat het land binnenkomt (dag Schengen akkoord :P), of 2.) strenger controleren op jongetjes van 15 die in t parkje vuurwerk afsteken (en dan roepen we weer met zn allen dat de politie echte boeven moet gaan vangen).

Dus wat zou dan een oplossing zijn??


slechtvalk07

Er is geen instantoplossing voor de vuurwerkoverlast (waar ik woon ook van begin november tot april, plus alle droge vrij- en zaterdagen in de zomer), maar voorlichting over gezondheidsrisico's (hoeveel chemische troep en metalen ga jíj vanavond inademen?) zou misschien al iets helpen. Over die metalen wordt altijd heel luchtig gedaan, maar zo onschuldig zijn ze niet, daar mag best meer over worden verteld. Gedragsverandering is moeilijk af te dwingen, maar ik weet nog dat we ooit ook dachten dat veiligheidsriemen in auto's nooit iets zouden worden. Nu zie je steeds meer mensen (geen racefietsers) met fietshelmen op door de stad fietsen, wie weet fietsen we over tien jaar allemaal met helm. Natuurlijk, bij riemen en helmen kun je meteen het voordeel voor je eigen gezondheid zien, bij vuurwerk ligt dat anders.
Hoe dan ook, dinsdagochtend zal mijn tuin wel stil zijn, foerageren op 1 januari begint pas 2-3 uur later dan op een normale dag. Tenminste, dat zeggen mijn aantekeningen van 2011 en 2012, toen ben ik dat gaan bijhouden. Ben wel bang dat de vandaag gearriveerde Goudhaan zal doortrekken.
Beste wensen voor een vogelrijk 2013!
Anne Sytske Keijser

KorHaan

Ik zal wel de geur van kruitdamp gaan missen. Het zal wel niet goed voor je zijn, maar die geur triggert herinneringen aan de dagen van weleer toen je in je cowboypak met klapperpistool westerns aan het naspelen was.

Maar goed, over die goeie ouwe geur van onversneden creosoot op houten hekken, palen en bruggetjes ben ik ook heengekomen toen het spul werd vervangen. Als je nu aan een bruggetje ruikt, ruik je zweetvoeten. Dus dat doe ik niet erg vaak meer.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Margreet Kwh

Die regel van om 10 uur beginnen was hier zonet goed te horen. In de verte begonnen de zware knallen (grondoffensief) en dichtbij is een kind, denk ik, begonnen met gillende keukenmeiden.
De halsbandparkieten gingen meteen op de vleugels.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Aad G.

Begrijpen doe ik het helaas wel,als zijnde een mannelijk exemplaar van de soort en schuldig aan in het (ver) verleden afsteken van veel en luid vuurwerk(een van onze lelijkste eigenschappen IMO is de appetijt voor destructie).
Die vlek op mijn geweten zal er altijd blijven zitten,vrees ik. :(

Maar inmiddels wat ouder en hopelijk wat 'wijzer' en inmiddels zal ik altijd kiezen/stemmen voor een compleet verbod op consumentenvuurwerk(en als het helemaal alleen aan mij zou liggen,mag de hele 'traditie' op de vuilnisbelt,maar ik realiseer me dat dat helaas uiteraard een onrealistische verwachting zou zijn).

Dat het een grote invloed heeft op de vogels en andere dieren,zal niemand kunnen tegenspreken.
Voeg daarbij al het fijnstof en troep die het veroorzaakt,hoop ik wel op verdere toekomstige restricties.

Iedereen die wel gaat afsteken,voor de algemene en eigen veiligheid,doe het enigszins verantwoord aub.

Fijne jaarwisseling allen en tot volgend jaar. :blink:

Henri van Dodeweerd

Vuurwerk afsteken is in mijn ogen verspilling van geld. Je koopt voor tientallen euro's vuurwerk en je schiet het in een uurtje allemaal weg :(

Daarnaast doe ik het vooral niet omdat het zo slecht is voor het milieu in het algemeen. Al die kruitdampen, zware metalen, geluidsoverlast e.d.

Voor mij een van de meeste onzinnige en onbegrijpelijkste tradities.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Margreet Kwh

Op het radionieuws van half 12 was net een bericht van Sovon. Wellicht is dit hetzelfde bericht, ik kon op de site niets vinden:
http://www.natuurbericht.nl/?id=9946&rss=1
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op december 31, 2012, 12:01:02 PM
Op het radionieuws van half 12 was net een bericht van Sovon. Wellicht is dit hetzelfde bericht, ik kon op de site niets vinden:
http://www.natuurbericht.nl/?id=9946&rss=1

Onderaan het bericht van natuurbericht:
CiteerTekst en foto: Albert de Jong, Sovon Vogelonderzoek Nederland

Margreet Kwh

Ja, dat bedoel ik, vreemd dat het niet onder "actueel" op de site van Sovon zelf te vinden is.
Het lijkt me toch tamelijk actueel.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op december 31, 2012, 12:14:09 PM
Ja, dat bedoel ik, vreemd dat het niet onder "actueel" op de site van Sovon zelf te vinden is.
Het lijkt me toch tamelijk actueel.

Ik weet niet. Denk dat het voor Sovon niet echt meer nieuws is, dat zij dat misschien wel al (jaren) weten...

Robert Heemskerk

Hier wordt in de omgeving (Almere-buiten) al een tijd lang (vooral in de avond) met carbid geschoten.
Dat geeft een hele zware doffe dreun, alsof er een tank staat te schieten ergens..


Je zou zeggen dat op een gegeven moment de lol en het effect er wel van af is..
Maar het is erg leuk om te doen denk ik. (even afgezien van de verstoring)


pia zz

hier ook geen vuurwerk, ook nooit gehad, vind het zonde van het geld. Niet alleen voor vogels is het stressen, eigenlijk voor alle dieren, zo ook de huisdieren, onze 2 honden zijn er heel erg bang voor, nadat ze rotjes achter zich aan hebben gekregen , dus blij als al dat geknal straks weer over is.
  groet Pia.

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op december 30, 2012, 19:19:34 PM
Thuis hadden wij alleen koudvuurtjes, waar je trouwens wel flinke blaren van kon krijgen... Dus die naam snapte ik niet.

Bericht op twitter van wijkagent "Frits de Vries" over het koude vuur:

Margreet Kwh

Als er een duimpje naar beneden was, had ik dat geplaatst. Koudvuur, duimpje-neer.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan2002

Citaat van: Laurens89 op december 30, 2012, 22:40:49 PM

Dus wat zou dan een oplossing zijn??
Ik vrees dat er geen oplossing is. Dat geldt niet alleen voor die 16-uurs regel, maar voor zo ongeveer alle wetsovertredingen. Onze maatschappij is langzaam maar zeker vervallen tot een toestand waarin een deel van de mensen maling heeft aan regels, of dat nou gaat om vuurwerk, maximumsnelheid of wat dan ook. Misschien een 'left-over' van de vrijheid-blijheid mentaliteit uit de jaren 60, ik weet het niet. En inderdaad, er zijn veel ergere uitwassen dan dat vuurwerk; de overlast van vuurwerk waait letterlijk en figuurlijk wel weer over, maar het normen-en-waardenprobleem blijft bestaan. Aldus de wijze woorden van oude l*l op de laatste dag van het jaar  ;D .
Groet,
Jan