1000 soorten in 2013 in je eigen gemeente

Gestart door Vincent Sanders, december 30, 2012, 16:08:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Hoi Marc, De discussie wat wel en niet te tellen is op 7 januari afgesloten. Laten we die niet opnieuw starten. Het kost mij waarschijnlijk ook ook een paar aziaten, maar dat hoort bij de regels.
Groet, Michiel

Jan vH

Vandaag was weer de eerste excursie van de lokale plantenwerkgroep. Dit leverde direct meer dan 60 nieuwe soorten op. De komende dagen gaat de temperatuur omhoog en heb ik nauwelijks les, dus dan zal het wel hard gaan met de nieuwe soorten. Dat mag ook wel, want ik moet nog meer dan 700 soorten...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Sanders

Op verzoek Marc uit de lijst verwijderd.
Gr,
Vincent Sanders

arjan.kop

Het begint eindelijk een beetje te lopen. De planten die ik ken beginnen nu te bloeien en een paar halen met een netje leverden een boel wantsen en watervlooien op. De sloten zijn nog wel heel kaal helaas, maar zelfs nog zonder het determinatiewerk waar ik eerst mijn microscoop eens voor moet poetsen was vandaag de honderdste soort een feit.

Vincent Sanders

Hier ook eindelijk, afgelopen weekend 31 soorten erbij kunnen schrijven.
Gr,
Vincent Sanders

Henri25

Zo ook hier begint het met de nachtvlinders wat meer los te raken. De val staat inmiddels ongeveer 2/3 keer in de week en de eerste vlinders begin zich te melden  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Wim Langbroek

Hier ook al wat nachtvlinders. Vorige week Rozenspanner en gisteren Echt-walstrospanner. Komende dagen rond de 20 graden dus moet goed gaan!
Mvg. Wim Langbroek

Henri25

Toffe soorten Wim! Gaat vast goedkomen, vanavond gaat het laken + de val zeker ook weer aan!  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

RamonVerstraaten

ik zie tot nu toe vooral dezelfde soorten als vorig jaar, nog niet heel veel nieuwe.... 
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

RamonVerstraaten

#160
En het nieuwe overzicht voor <1000. Wouter is inmiddels over de 500 soorten  :duim:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Michiel en Milka

Mooi op tijd weer! :duim: Volgens mij kun je goed het effect van de koude maand maart zien. In april bijna 200 soorten meer erbij dan in maart, (bij de <500), als jullie begrijpen wat ik bedoel. Zelf heb ik in ieder geval een inhaalslag gemaakt. Zit nu met vogels bijna op de (magische) grens van 100 soorten. Alleen Huiszwaluw, Koekoek en Pestvogel nog  ;D en dan is het zover. Vorig jaar trouwens maar 89 over het hele jaar. ::) Mei moet de maand van de vlinders (nog maar 4 soorten) en de libellen (0 = nul soorten) worden.
Groet, Michiel

RamonVerstraaten

#162
ik heb ook nog geen libellen gezien... vrijdagmiddag ga ik maar weer de zoveelste poging voor de Vuurjuffer wagen. Toen ik nog niet naar libellen keek zag ik in de polder wel eens 'kleine rode libellen' langs de slootkant. Sinds ik er serieus naar kijk heb ik ze nooit meer gezien   :rolleye:.

Edit: http://waarneming.nl/waarneming/view/76067153  ;D
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

RamonVerstraaten

#163
het nieuwe overzicht (<1000)
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Vincent Sanders

En die voor de 1000. Henk-Jan hoeft nog 'maar' 101 soorten en hij heeft z'n doel gehaald.
Zelf moet ik er nog 80 om mijn eindstand van vorig jaar te evenaren.
Gr,
Vincent Sanders

c.witkamp

heel mooi, hartelijk dank. En hoewel ik er statistisch "maar" 80 achterloop op schema, voelt het toch anders. Voor mijn gebied zou ik nu toch rond de 600 moeten zitten om de 1000 vol te maken. In november en december zie ik me er zelf geen 160 bij sprokkelen. Dus misschien toch maar "Lekker op vakantie in eigen gemeente"......
groeten,

cees

Michiel en Milka

Met zo'n 'mooi-op-schema-gedachte' kun je jezelf inderdaad voor de gek houden. Dat doe ik ook, ik zit precies op schema.  ;D Ruim 50% van mijn waarnemingen bestaat nu nog uit vogels, maar de komende periode zal het toch vooral om andere soortgroepen moeten gaan. Eerst maar eens proberen om vorig jaar te evenaren. En met nog tien nieuwe soorten erbij, kom ik al wel aan de 500 soorten over alle jaren. Ook een mijlpaal.
Groet, Michiel

Jan vH

De lijst groeit nog steeds niet echt hard bij mij, maar er komt steeds wel weer wat bij, zodat ik nog steeds voorloop op het schema. Probleem is nu niet meer de vrije tijd (die heb ik genoeg), maar dat ik te vaak buiten de gemeentegrenzen op zoek ga naar leuke dieren en planten. Of ik de 1000 haal is dus nog de vraag.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Henri25

Zo te zien loop ik nog enorm achter.. momenteel staat mijn lijst op 139 soorten. Ik ben echter met name aan het vangen in het bos waarvan ik vind dat het wel onder de gemeente Groningen valt, maarja. Als ik die soorten meereken dan kom ik op een hoger aantal, maargoed, regels zijn regels. Hopelijk vang in de komende maanden wat meer in de vlinderval in mijn eigen tuin!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Vincent Sanders

De val net op de grens van gemeente Groningen bij het bos is geen optie?
Gr,
Vincent Sanders

Henri25

Ja, volgende keer ga ik met het laken denk ik eens binnen de gemeente grenzen staan  ;). De val in het bos is idd geen optie..
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

RamonVerstraaten

#171
het nieuwe overzicht (<1000)...
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Henri van Dodeweerd

Het gaat lekker nu! Nog een 70 te gaan en dan ben ik er.
Vooral de grote berberisspanner die ineens op mijn raam kwam zitten. Het bleek nog maar de 25ste waarneming te zijn in NL. Wel leuk dus!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Vincent Sanders

En ook voor de 1000+ het overzicht
Henk-jan heeft de duizend gehaald en Martien is vandaag de 1000 gepasseerd  :duim: :duim:
Gr,
Vincent Sanders

EdwinK

Kom halverwege het jaar net boven de streeftwaarde uit, gemeente Heemskerk is diverser dan gedacht (woon er pas sinds midden januari dus daarvoor niet zo opgelet). Maar met een klein stukje duinen, een leuk weidevogelgebied, een oud landgoed en het stedelijk gebied is er genoeg variatie. Ca. 50 nieuwe soorten voor de gemeente dit jaar, minst algemene waarneming tot nu toe:

Phrosia albilabris (op het moment van invoeren de 20ste waarneming ooit)
http://waarneming.nl/waarneming/view/76452799?_popup=1

Nog een weg te gaan van 282 naar 500 soorten, maar het zou moeten lukken.

Michiel en Milka

Halverwege het jaar al weer. Een van de leuke waarnemingen in juni was de rups van de Kuifvlinder. Henk-Jan is in de tussentijd trouwens korstmossenadmin geworden. Gefeliciteerd en succes. :duim:
Groet, Michiel

henkjanvdkolk

Citaat van: Michiel en Milka op juli 03, 2013, 23:25:16 PM
Halverwege het jaar al weer. Een van de leuke waarnemingen in juni was de rups van de Kuifvlinder. Henk-Jan is in de tussentijd trouwens korstmossenadmin geworden. Gefeliciteerd en succes. :duim:
Bedankt!
En een goede vondst die Kuifvlinder, ik loop al een jaar lang elke toorts af te speuren (maar vooralsnog zonder succes)!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Vincent Sanders

Vrijdagnacht een mooi Porseleinhoentje toe kunnen voegen, zat net binnen de gemeentegrens  ;D
Gister een Zuidelijke heidelibel, was een leuke verassing  :blink:
Gr,
Vincent Sanders

RamonVerstraaten

#178
De nieuwe tussenstand; James en Wouter hebben hun doel inmiddels gehaald  :duim:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Douwe van der Ploeg

Ik moet hard aan het werk, dus.. maarja, die vleermuizen kosten me de mooiste dagen ;)
Douwe van der Ploeg