De afgelopen editie (2012) beschouwend, betrap ik mijzelf erop dat ik vooral bezig was met het bekende te benoemen teneinde zoveel mogelijk soorten te halen in 2012. Niet alleen bekende soorten, maar ook de bekende plaatsen. Door deze contest is er heel veel nieuwe info qua locaties en soorten binnengekomen bij wrn.nl, waarvoor hulde Het risico dat er echter in het verschiet ligt voor de deelnemers van vorig jaar is dat men weer langs de bekende plekken/standplaatsen gaat waar de soort (vrijwel) zeker te vinden na de ervaringen van vorig jaar. Voor de wrn.nl database niet zo spannend en, als ik zo vrij mag zijn de reacties van Jan en Henk-Jan als zodanig te interpreteren, voor sommige deelnemers ook niet. De uitdaging voor hen die vorig jaar ook meededen ligt hem (in mijn opninie) in het vinden van nieuwe plekken danwel nieuwe soorten in een gemeente/gebied. De jaarlijst van een persoon binnen een gemeente zegt dan niet zoveel, het is immers relevanter en interessanter als een persoon 50 nieuwe soorten/plekken vastlegd voor een gemeente dan dat ze het rijtje van vorig jaar langsloopt en de 1200 haalt. Daarom daag ik de diehards van volgend jaar uit om de totale soortenlijst per gemeente op te plussen door geheel nieuwe soortgroepen, locaties en dergelijke te ontdekken en zo een steentje bijdragen aan de kennisvergaring van verspreiding en aantallen in NL. Eens kijken of een gemeentelijst van 3500 op te plussen is naar 3700 bijvoorbeeld... Desalniettemin, succes, in welke vorm dan ook!
Gouda (gemeente) Zuid-HollandType: Gemeente Status: ActiefToplijst soorten 2013Alleen waarnemers met meer dan 50 soorten worden getoond.Exclusief niet telbare activiteiten vondst (dood)....Vernieuwd op: di 01 jan 2013 14:54:49 CET Volgende vernieuwing om: 13:54:49# Waarnemer 3 Arjan Kop Vergelijk met mijn lijst 1 resultaten