(g)een paddenstoel ?

Gestart door tjerk, december 29, 2012, 21:31:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Vanmiddag op wilgenblaadjes iets gevonden, waarvan ik dacht dat het paddenstoelen konden zijn. Enkele blaadjes meegenomen.
Opvallend was, dat ze precies op de bladnerven voorkwamen. Grootte: 2 tot 5 mm. Wit (oudere ex. bruin); komvormig.
Gepoogd er een preparaat van te maken: keihard! Ondanks het gebruiken van een scheermesje sprongen er steeds stukken weg.
Met KOH geprobeerd. Dag dekglaasje!
Iemand enig idee?
Groet,
Tjerk

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tjerk

Dank je, Melchior.
Ik zal het eens op het gallenforum proberen!
Groet,
Tjerk

xenion

Of sclerotia? Het is ooit eerder op het forum langsgekomen.
Groeten,
Martin

jokeb

Hoi Tjerk,

Ik ben heel benieuwd of je er uit zal komen. Ik doe al 2 jaar een poging er achter te komen en ik weet het nog niet. Ik denk dat de keer dat het al eerder voorbij is gekomen die van mij zal zijn.
Ik heb het ook op het gallenforum gezet destijds maar daar verwees men mij naar het paddestoelen forum.

Ik zal het topic goed volgen en ben benieuwd.

groet
Joke
groet,
Joke

tjerk

Martin,
Ik kan nergens sclerotia vinden. Wel sclerotinia (verspreidingsatlas) (maar die lijken me toch minder hard te zijn dan wat ik onder het scheermesje had).
Joke,
Ik ben benieuwd of iemand hier nog iets meer over weet te zeggen.
Beiden in elk geval bedankt voor jullie reactie.
Groet,
Tjerk

Melchior van Tweel

Sclerotia is geen soort/geslachtsnaam. Het zijn knolletjes/bolletjes waaruit sommige paddenstoelen groeien. En die kunnen inderdaad best hard zijn. Ik weet trouwens niet of dit sclerotia zijn of niet...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tjerk

#7
Bedankt Melchior. 't Blijft een boeiende bezigheid!
Groet,
Tjerk

Nieuwsgierig geworden door jouw opmerking toch maar eens in het "Basisboek Paddenstoelen" gekeken. Blijkbaar heb ik dat niet goed genoeg gelezen, want sclerotium wordt er in genoemd (blz. 32). Weer wat wijzer!

bruggeman

Mijn eerste reactie zou zijn galletjes. Al was het alleen maar omdat ze allemaal op de nerf vast lijken te zitten. Maar ik ben geen gallenkenner.
Mijn volgende reactie zou zijn: onderzoeken.

Eerst een dwarsdoorsnede maken van boven naar onder (bij gallen loop je dan wel het risico een larfje te halveren). Is het ding hol en zit er een beestje of eitje in: zeker een gal. Is het ding niet hol: dan kan het nog steeds een gal zijn, maar ook een sclerotium.
Ik zou voor alle zekerheid ook nog wat onder de mic leggen. Het lijkt me geen asco, maar dat zou ik met zekerheid willen uitsluiten (een asco herken je aan de aanwezigheid van asci en ascosporen)

Gallen zijn woekeringen van gastheerweefsel veroorzaakt door een parasiet. Soms zijn gallen woest en veelvormig (heksembezem) soms altijd dezelfde vorm en grootte biivoorbeeld die grote ronde gallen (met een larfje in het centrum) op de nerven van eikenbladeren.

Sclerotia zijn harde vormsels die door allerlei organismen gevormd worden, ze hebben geen vast vorm en zijn niet hol. Ze dienen om moeilijke omstandigheden te doorstaan, bijvoorbeeld droogteperioden.

Deze dingetje lijken allemaal vast te zitten op de nerf dat doet toch erg aan gallen denken.
groet,
Ida

Melchior van Tweel

Ik heb mijn gallenboek er even bijgepakt, maar kan (op wilg) geen gal vinden die erop lijkt. Als je wilt kan ik dit item verplaatsen naar het gallenforum.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tjerk

#10
En alweer bedankt voor de moeite, Melchoir!
Eergisteren heb ik zelf al een topic hierover op het gallenforum gezet (nog geen reactie tot nu toe).

Ida, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga er binnenkort nog eens naar kijken. Ik had al geprobeerd er een preparaat van te maken,maar dat lukte me door de hardheid niet.

Beiden (en andere lezers natuurlijk ook) een mooi 2013 toegewenst!

Groet,
Tjerk

Melchior van Tweel

Hallo Tjerk,
Laat je even weten wat eruit komt?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tjerk

Als er iets uit komt, dan laat ik dat zeker weten.
Groet,
Tjerk

bruggeman

Ik ben ook erg benieuwd. Erg hard doet aan een sclerotium denken
groet,
Ida

Gert Kremer

Citaat van: tjerk op december 31, 2012, 15:38:18 PM
Als er iets uit komt, dan laat ik dat zeker weten.
Groet,
Tjerk

Hallo Tjerk,
Die "zaadjes/ rondjes" zitten er aan (geplakt) toch? Ik ben ook al vaak mee bezig geweest.
Kom dat tegen bij de waterkant op blad zeer vochtig gebied. Als je er over wrijft laten ze los.
Het lijkt van binnen op meelachtig, ik heb het al eens in het water stuk gedrukt,(anders springen ze weg. Maar nooit wat gevonden onder het glas. Zal volgende week eens kijken of er weer wat te vinden is. Kan mijn foto's niet weer vinden, zeker opgeruimd.
Hoor graag jou mening hoor.  ;)
Ik zal het volgen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

heppo

mijn intuïtie en ervaring zegt, galletjes, daar heb ik ze altijd voor uitgemaakt. zou leuk zijn als ik die intuitie en ervaring zou moeten bijstellen


herman sieben

Gert Kremer

#16
Knoopjesgal  :angel:   2013, goed jaar met de het zwam gebeuren.   :rolleye:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tjerk

Hoi Gert (en eventuele andere lezers: nog alle goeds toegewenst!). Ik heb gekeken naar (satijnen) knoopjesgal, maar ik denk niet dat dat dezelfde soort is. Ze zouden vooral op eik (en mijn ex. groeiden op wilg) groeien en op foto's groeien ze juist niet op de bladnerven. (zie bijlage; afkomstig van waarneming.nl)
Gisteren twee "galletjes" in de week gezet. Vandaag twee stuks gehalveerd. Met pincetten en met behulp van de stereomicroscoop gezien, dat er wel een soort holle ruimte te openen was, maar daar niets in aangetroffen. Twee preparaten gemaakt en onder de microscoop bekeken: geen asci aangetroffen, laat staan sporen.
Dus ik kom hiermee niet verder. Gelukkig is het jaar nog heel lang ...
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

De mijne zaten op es of els blad, ook op wilg dacht ik, maar eik staan er ook wel. 
Zal morgen even kijken. Dan kom ik er op terug.

Ik zeg ook niet dat het de Knoopjesgal is hoor.  ???   tis maar een idee. ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Margreet Kwh

Ik heb in het gallenbericht even een link geplaatst naar dit bericht, omdat hier meer informatie te vinden is.
Intussen ben ik nog aan het studeren.
Met een extra vraag: hoe zit het met de aanhechting van de "dingetjes"?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

tjerk

Hoi Margreet,

Als je zo'n "knoopje" van het blad af probeert te halen, blijft er een stukje van de bladnerf aan vast zitten. Bij de ex. die een tijdje in een vochtige omgeving gelegen hebben (natte tissue in boterdoosje) trek je het stukje bladnerf er makkelijk af. Er zit geen duidelijk steeltje aan de onderkant.
Groet,
Tjerk

Margreet Kwh

En foto 137 vind ik wel interessant: rechtsboven zie ik een dingetje met gekartelde randjes, is dat een onderdeel van het dingetje er links van, of zijn het drie aparte dingetjes?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

tjerk

Drie aparte dingetjes. Dat kleine ding met dat wat gekartelde randje is een uitzondering; de andere "kleintjes" waren gewoon rond.
Overigens:al het wit is inmiddels bruin.
Tjerk

(op de blaadjes kan ik dat groepje van drie nu niet meer terug vinden.)
Tjerk

bruggeman

Zijn de gedeukte schijfjes van de tweede foto hetzelfde? Ik vind die namelijk erg uniform voor sclerotia. Die lijken veel meer op gallen.

Maar ik wil de keuzemogelijkheid sclerotia niet uitsluiten. Het zouden bijvoorbeeld sclerotia van een Typhulasoort kunnen zijn. Sommige sclerotia lopen gemakkelijk uit. Je zou dus kunnen proberen wat er gebeurt als je een wat van dat blad met die dingetjes erop in een afgesloten bakje (dan krijg je een hoge luchtvochtigheid) laat staan.

groet,
Ida

tjerk

Citaat van: bruggeman op januari 01, 2013, 18:04:55 PM
Zijn de gedeukte schijfjes van de tweede foto hetzelfde?
Begrijp ik niet goed. Hetzelfde als wat?
Alle schijfjes leken erg op elkaar wat vorm betreft. Soms alleen wat verschil in kleur (zie bv. de laatste foto van de reeks; vandaag was alles bruin). Ik heb wat in een afgesloten bakje met vochtig tissue gestopt. Afwachten wat er gebeurt.
Groet,
Tjerk

tjerk

Citaat van: bruggeman op januari 01, 2013, 18:04:55 PM
Maar ik wil de keuzemogelijkheid sclerotia niet uitsluiten. Het zouden bijvoorbeeld sclerotia van een Typhulasoort kunnen zijn. Sommige sclerotia lopen gemakkelijk uit. Je zou dus kunnen proberen wat er gebeurt als je een wat van dat blad met die dingetjes erop in een afgesloten bakje (dan krijg je een hoge luchtvochtigheid) laat staan.

Citaat van: tjerk op januari 01, 2013, 18:53:03 PM
Ik heb wat in een afgesloten bakje met vochtig tissue gestopt. Afwachten wat er gebeurt.
Groet,
Tjerk

Vandaag het afgesloten bakje geopend. Er is niets bijzonders gebeurd. De schijfjes zijn kleiner geworden en net zo donkerbruin als de blaadjes. Einde verhaal denk ik.
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

Tja: mijn bruine vonsten (2 stuk) zijn spoorloos, weg gesprogen zo van het blad, maar een wit geval wilden wel een beetje meewerken.  Maar het is en blijft niets, hard en meeachtig. zaad of zo? kweet niet. >:(

Zie foto's.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Ik bedoelde de schijfjes van de begin fotoos en die van 1 januari.
groet,
Ida

bruggeman

#28

Vandaag het afgesloten bakje geopend. Er is niets bijzonders gebeurd. De schijfjes zijn kleiner geworden en net zo donkerbruin als de blaadjes. Einde verhaal denk ik.

Geduld! Sclerotia doen er soms jaren over voor ze wat doen! Een andere optie is natuurlijk in het veld terug gaan en kijken of zich daar groeiontwikkelingen voor doen.

Die fotos van Gert lijken me geen sclerotia (tre zicht en te regelmatig van vorm), maar zonder microscoop vind ik het erg moelijk ze  te begrijpen. Maar zijn die van Gert wel hetzelfde als die van Tjerk?
groet,
Ida

ratje

Is topic van Willy hetzelfde?