(g)een paddenstoel ?

Gestart door tjerk, december 29, 2012, 21:31:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Vanmiddag op wilgenblaadjes iets gevonden, waarvan ik dacht dat het paddenstoelen konden zijn. Enkele blaadjes meegenomen.
Opvallend was, dat ze precies op de bladnerven voorkwamen. Grootte: 2 tot 5 mm. Wit (oudere ex. bruin); komvormig.
Gepoogd er een preparaat van te maken: keihard! Ondanks het gebruiken van een scheermesje sprongen er steeds stukken weg.
Met KOH geprobeerd. Dag dekglaasje!
Iemand enig idee?
Groet,
Tjerk

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tjerk

Dank je, Melchior.
Ik zal het eens op het gallenforum proberen!
Groet,
Tjerk

xenion

Of sclerotia? Het is ooit eerder op het forum langsgekomen.
Groeten,
Martin

jokeb

Hoi Tjerk,

Ik ben heel benieuwd of je er uit zal komen. Ik doe al 2 jaar een poging er achter te komen en ik weet het nog niet. Ik denk dat de keer dat het al eerder voorbij is gekomen die van mij zal zijn.
Ik heb het ook op het gallenforum gezet destijds maar daar verwees men mij naar het paddestoelen forum.

Ik zal het topic goed volgen en ben benieuwd.

groet
Joke
groet,
Joke

tjerk

Martin,
Ik kan nergens sclerotia vinden. Wel sclerotinia (verspreidingsatlas) (maar die lijken me toch minder hard te zijn dan wat ik onder het scheermesje had).
Joke,
Ik ben benieuwd of iemand hier nog iets meer over weet te zeggen.
Beiden in elk geval bedankt voor jullie reactie.
Groet,
Tjerk

Melchior van Tweel

Sclerotia is geen soort/geslachtsnaam. Het zijn knolletjes/bolletjes waaruit sommige paddenstoelen groeien. En die kunnen inderdaad best hard zijn. Ik weet trouwens niet of dit sclerotia zijn of niet...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tjerk

#7
Bedankt Melchior. 't Blijft een boeiende bezigheid!
Groet,
Tjerk