damherten Waterleidingduinen

Gestart door Robert Heemskerk, december 29, 2012, 12:11:20 PM

Vorige topic - Volgende topic


HPM

Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Gaan we hier nu dezelfde discussie krijgen als met de edelherten in de OVP?
:wrong: bijvoeren (maakt uiteindelijk het probleem alleen maar groter)
:right: beheren en dus inperken/afschieten
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op december 29, 2012, 12:58:03 PM
Gaan we hier nu dezelfde discussie krijgen als met de edelherten in de OVP?
:wrong: bijvoeren (maakt uiteindelijk het probleem alleen maar groter)
:right: beheren en dus inperken/afschieten

Jij bent de eerste die daar over begint.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op december 29, 2012, 13:03:15 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 29, 2012, 12:58:03 PM
Gaan we hier nu dezelfde discussie krijgen als met de edelherten in de OVP?
:wrong: bijvoeren (maakt uiteindelijk het probleem alleen maar groter)
:right: beheren en dus inperken/afschieten

Jij bent de eerste die daar over begint.
Die er hier over begint idd, maar zou me niet verbazen als die de komende tijd nogal de media zal gaan beheersen. We vinden het met zijn allen zo zielig als er beestjes dood gaan, maar vergeten voor het gemak maar even dat de natuur nu eenmaal zo werkt......

Toch wel benieuwd wat nu de oorzaak is van het verschil t.o.v. voorgaande jaren. Voedsel aanbod, ziekte, te late/lange bronst?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Oenanthe

Waternet heeft daar wel onderzoek naar gedaan maar de resultaten daarvan ken ik niet. Van nature is de winter inderdaad een scherprechter voor alle soorten. Dit valt natuurlijk veel meer op dan alle merels en mezen die rond deze tijd het loodje leggen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

maurice.lahaye

Waternet heeft een aantal uitstekende ecologen, dus die zullen de sterfte echt wel goed in de gaten houden en ingrijpen als het mogelijk of wenselijk is.


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Margreet Kwh

Citaat van: Oenanthe op december 29, 2012, 13:26:42 PM
Waternet heeft daar wel onderzoek naar gedaan maar de resultaten daarvan ken ik niet. Van nature is de winter inderdaad een scherprechter voor alle soorten. Dit valt natuurlijk veel meer op dan alle merels en mezen die rond deze tijd het loodje leggen.
In het Haarlems dagblad is er ook een discussie over. Verder hier wat info van Waternet en van vereniging het Edelhert:
http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article19828683.ece/Massale-sterfte-damherten-in-Amsterdamse-Waterleidingduinen?lref=vptop
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Douwe van der Ploeg

Citaat van: jeroenroelofsen op december 29, 2012, 12:58:03 PM
Gaan we hier nu dezelfde discussie krijgen als met de edelherten in de OVP?
:wrong: bijvoeren (maakt uiteindelijk het probleem alleen maar groter)
:right: beheren en dus inperken/afschieten

:right: niks doen en wachten tot een evenwicht zichzelf instelt.
Douwe van der Ploeg

joostheeremans

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 29, 2012, 15:37:01 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 29, 2012, 12:58:03 PM
Gaan we hier nu dezelfde discussie krijgen als met de edelherten in de OVP?
:wrong: bijvoeren (maakt uiteindelijk het probleem alleen maar groter)
:right: beheren en dus inperken/afschieten

:right: niks doen en wachten tot een evenwicht zichzelf instelt.


Hear, hear!
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rene Janssen

En er zeearenden en raven kunnen eten van deze damherten (als de vossen niet al alles op hebben gepeuzeld...)
René Janssen

Margreet Kwh

Citaat van: MarKoHu op december 29, 2012, 14:00:22 PM
Citaat van: Oenanthe op december 29, 2012, 13:26:42 PM
Waternet heeft daar wel onderzoek naar gedaan maar de resultaten daarvan ken ik niet. Van nature is de winter inderdaad een scherprechter voor alle soorten. Dit valt natuurlijk veel meer op dan alle merels en mezen die rond deze tijd het loodje leggen.
In het Haarlems dagblad is er ook een discussie over. Verder hier wat info van Waternet en van vereniging het Edelhert:
http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article19828683.ece/Massale-sterfte-damherten-in-Amsterdamse-Waterleidingduinen?lref=vptop

Hierbij de ingescande artikelen uit mijn eigen papieren exemplaar:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Rene Janssen

Dag Margreet,

Bedankt voor het artikel, toch een stuk genuanceerder dan op de webpage te lezen was! :duim:

Mooi verhaal toch weer van Stichting Het Hert.
:angel: :o :rolleye:
René Janssen

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

maurice.lahaye

Volgens mij is Stichting Het Veluws Hert opgericht vanuit de jachtwereld, maar dat zegt natuurlijk niets (als het niet zo is, dan hoor/lees ik dat graag).

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Pim

Ik meen me te herinneren dat in het verleden er eerder opvallend veel damherten zijn doodgegaan in de Amsterdamse Waterleidingduinen.
Ging het toen niet om een virus? Zoiets is me eens verteld door een ex-jager die in het duingebied nog met wijlen prins Bernard gejaagd had. Deze vele ontmoetingen met dit heerschap uit de regio Den Haag leverde vele onthullende gesprekken op.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

HPM

Citaat van: Pim op december 29, 2012, 19:52:42 PM
Ik meen me te herinneren dat in het verleden er eerder opvallend veel damherten zijn doodgegaan in de Amsterdamse Waterleidingduinen.
Ging het toen niet om een virus? Zoiets is me eens verteld door een ex-jager die in het duingebied nog met wijlen prins Bernard gejaagd had. Deze vele ontmoetingen met dit heerschap uit de regio Den Haag leverde vele onthullende gesprekken op.

Een oude jager uit het Wassenaarse zal weinig kennis hebben gehad van virussen bij Damherten. Elke hertachtige die daar zijn kop boven het maaiveld uit durfde steken weld afgeknald. Ik zou ook niet weten waarom zo iemand beter op de hoogte zou zijn van de situatie in de AWD dan lokale mensen.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

#18
Citaat van: maurice.lahaye op december 29, 2012, 19:42:47 PM
Volgens mij is Stichting Het Veluws Hert opgericht vanuit de jachtwereld, maar dat zegt natuurlijk niets (als het niet zo is, dan hoor/lees ik dat graag).

...
In het krantenartikel is sprake van vereniging het edelhert. http://www.hetedelhert.nl/cms/index.php
Maar ik zie dat www.veluwshert.nl daarnaar doorlinkt.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

lucasn

Een grote verandering sinds dit jaar is dat er van zandvoort tot en met de zilk nieuwe hekken zijn geplaatst. Daardoor kunnen de herten niet meer op bijvoorbeeld de weilanden bij vogelenzang grazen. Voorheen zag je daar grote groepen grazen, nu kunnen ze dat niet meer. Daardoor stropen ze massaal de bast van de bomen, van de meeste bomen is de bast al helemaal weg gegeten. Dat zag je de vorige jaren echt niet zo massaal en het begon al eind oktober en ze moeten nog de hele winter door.


Ik heb in de laatste week al twee gestroopte exemplaren gevonden. De een volledig gestript, tot en met ribben weggeknipt. De ander alleen het hoofd met gewei eraf. Zouden deze ook worden opgeteld bij de dode mannetjes herten? Als ik in een relatief klein gebied in de AWD al twee exemplaren vind moet stroperij daar een serieus probleem zijn.
Groet,
Lucas Nieuweboer

HPM

Geweien ed van dode damherten worden door de beheerder verwijderd.

Herman van der Meer

lucasn

maar dan drijft het hert niet zonder hoofd in een kanaal. Overigens gemeld bij de boswachters, het zou verwijderd worden vanwege drinkwaterkwaliteit
Groet,
Lucas Nieuweboer

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Stan.

#23
CiteerMerellaan: Ondanks al onze voorzorgen komen er steeds weer herten in de tuin. Ze vernielen alle bloemen. Werkelijk schandalig. Waarom huurt de gemeente geen jagers in om ze af te schieten? De gemeente Amsterdam kan er geen bezwaar tegen maken omdat deze beesten toch van niemand zijn.

In wat een bizarre omgekeerde wereld leven die mensen.. Komt het dan nooit in ze op dat ze gewoon een hek om hun tuin kunnen zetten als ze die beesten er per sé niet in willen? Kost waarschijnlijk uiteindelijk minder energie dan zich continu zo boos lopen maken. Je moet ook wel compleet ziek in je hoofd zijn als je die paar bloemen of die paar euro's die het kost om een hek neer te zetten meer waard vindt dan de levens van dieren. 'Werkelijk schandalig', inderdaad.

Het is net als het dood maken van huismuizen in huis. Ruim gewoon je eten goed op en zorg dat er geen gaten in je huis zitten als je die beesten niet binnen wil! Zo moeilijk is het allemaal niet.
Groeten,
Stan van Remmerden

joostheeremans

Die bewoners klagen al jaren, elk jaar schijnt het 'zo niet langer te kunnen' , koren op de molen van projacht groepen als stichting edelhert. Ik heb eens een klein weekje in Bentveld gelogeerd, prachtig om die herten te zien, ook al lopen ze in tuinen. Veel van die enorme tuinen daar liggen half in het bos en staan vol met bomen en struiken, het onderscheid was voor mij soms al lastig te maken, laat staan voor een damhert. Ik vind dat je niet te veel moet zeuren als je op zo'n prachtlocatie woont, op een appartementje in Slotervaart heb je geen enkel last van damherten in je tuin. Daar heb je dan weer last van buren en schreeuwende meeuwen en halsbandparkieten, maar in ieder geval blijft je Begonia mooi in het blad.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jeroenroelofsen

Citaat van: joostheeremans op januari 02, 2013, 14:13:55 PM
Die bewoners klagen al jaren, elk jaar schijnt het 'zo niet langer te kunnen' , koren op de molen van projacht groepen als stichting edelhert. Ik heb eens een klein weekje in Bentveld gelogeerd, prachtig om die herten te zien, ook al lopen ze in tuinen. Veel van die enorme tuinen daar liggen half in het bos en staan vol met bomen en struiken, het onderscheid was voor mij soms al lastig te maken, laat staan voor een damhert. Ik vind dat je niet te veel moet zeuren als je op zo'n prachtlocatie woont, op een appartementje in Slotervaart heb je geen enkel last van damherten in je tuin. Daar heb je dan weer last van buren en schreeuwende meeuwen en halsbandparkieten, maar in ieder geval blijft je Begonia mooi in het blad.
Maar als je de kant van de bewoners bekijkt, dan kan ik me wel voorstellen dat je zoiets zat wordt.
Stel je woont naast een boer, zijn koeien komen eens per jaar je tuin leeg eten, dan is het toch aan die boer om te zorgen dat die koeien niet meer in je tuin komen?
Dus dan is het toch in dit geval aan de eigenaar van het gebied om dit te voorkomen? Oftewel die moeten voor een hek zorgen, afschieten vind ik veel te makkelijk....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

joostheeremans

Maar het is duidelijk van wie de koeien zijn, de boer draagt daar dan ook verantwoording voor. Bij de damherten ligt dit niet zo simpel en kan je je afvragen wie het hek moet betalen. Ik weet dat er rond Bentveld ook genoeg mensen zijn die de damherten maar wat graag zien lopen, zij halen de media echter niet omdat klachten nou eenmaal makkelijker een artikel schrijven. Moet je voor die mensen dan ook een hek laten plaatsen, terwijl ze dat liever niet willen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

lucasn

Het grootste probleem ligt eigenlijk helemaal niet bij de herten in de AWD, die er bovendien tegenwoordig helemaal niet meer uit kunnen. (als ze toch proberen blijven ze haken achter de draden, breken de pootjes en blijven ze in het hek hangen tot ze gevonden worden of vanzelf dood gaan. Fijn zo'n hek dat niet hoog genoeg is!!!)
Het grootste probleem schijnt te liggen bij de herten (vooral mannetjes op zoek naar nieuw territorium) die leven op de landgoederen en natuurgebieden om de AWD heen. Er is ook een plan geweest om die herten af te schieten, dat heeft veel meer zin dan herten in het hartje van de AWD af te knallen.
Er zijn trouwens ook in de afgelopen maand verscheidene 'sluizen' geplaatst. Daar kunnen de herten van buiten wel de AWD in, maar de herten in de AWD er niet uit. Als het goed wordt zo het probleem bij elk hert dat erover spingt minder.
Groet,
Lucas Nieuweboer

Stan.

CiteerHet grootste probleem schijnt te liggen bij de herten (vooral mannetjes op zoek naar nieuw territorium) die leven op de landgoederen en natuurgebieden om de AWD heen.

Het grootste probleem ligt bij de mensen die 'overlast' ondervinden en te beroerd zijn er zelf iets aan te doen. Als jij geen herten in je tuin wilt, dan moet je zorgen dat ze er niet in kunnen komen. Mensen moeten eens accepteren dat ze niet de enige wezens op deze wereld zijn.
Groeten,
Stan van Remmerden

Johan Helmus

Citaat van: Stan. op januari 02, 2013, 15:51:05 PM
CiteerHet grootste probleem schijnt te liggen bij de herten (vooral mannetjes op zoek naar nieuw territorium) die leven op de landgoederen en natuurgebieden om de AWD heen.

Het grootste probleem ligt bij de mensen die 'overlast' ondervinden en te beroerd zijn er zelf iets aan te doen. Als jij geen herten in je tuin wilt, dan moet je zorgen dat ze er niet in kunnen komen. Mensen moeten eens accepteren dat ze niet de enige wezens op deze wereld zijn.
Exact :duim:
Groeten, Johan Helmus