vraag over korstmosparasiet

Gestart door bruggeman, december 28, 2012, 21:55:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ik vond Athelia archnoidea var. arachnoidea op deels op korstmos en deels op mos. De determinatie klopt (hyfen deels met gespen, basidien 2-sporig en sporen van juist vorm en grootte).
Er is wel iets bijzonders aan deze vondst hij heeft nameloijk bulbillen en vrijwel geen hymenium.

Weet iemand er al eerder bulbillen van deze soort gevonden zijn?

PS ik deel de mening dat van de verspreidingsatlas dat velddeterminatie voor deze soort afdoende is niet. Er zijn bijvoorbeeld meer soorten die dergelijke kringen op bomen veroorzaken.
groet,
Ida

kroonp

Oef, dat gaat boven mijn pet.

Ik heb even op het internet rondgeneusd en kwam dit artikel tegen: http://www.lichenology.info/pdf/Lawreyetal.MPE2007.pdf.
Het is een onderzoek naar een aantal lichenocole schimmels met bulbillen of sclerotia. A. arachnoidea wordt genoemd als soort met sclerotia.
Geen idee of je er wat aan hebt.

Misschien dat op het paddenstoelenforum meer respons komt op deze vraag.
Groet

Peter Kroon

bruggeman

#2
Dat kun je wel zeggen Peter! Fig 1 F in dat artikel beeldt precies af wat ik vond! Plus een goede bespreking van het verschil tussen bulbillen en sclerotia. Geweldig! Plus een heleboel extra informatie over deze intessante verschijnselen. Reuze bedankt hier kan ik mee verder.

Lang leve Waarneming.nl
groet,
Ida