Kelderpissebed (Oniscus asellus)

Gestart door Antonello, april 09, 2007, 21:52:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Antonello

Ik wilde deze al opvoeren als "pissebed" maar kwam er achter dat er behoorlijk wat soorten voorkomen...is deze preciezer te determineren?  

Arp

N.m.b.m. een Kelderpissebed (Oniscus asellus)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Antonello

Maar hij zat trouwens gewoon bij me in de tuin.  

Arp

#3
En in de strooisellaag in het bos, in en onder rottend hout en onder/tussen stenen vind je ze ook. In het Duits heet deze soort Mauerassel en het dier dat wij "Ruwe pissebed" noemen ze daar dan Kellerassel, terwijl een andere soort, de Zwartkoppissebed (Porcellio spinicornis) juist eigenlijk een voorkeur voor relatief droge muren/steen/kalk heeft  :blink:  Kortom: Whats in a name  :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Inderdaad Oniscus asellus, een van de vijf algemene pissebedsoorten in Nederland.

Matty Berg
Coordinator werkgroep Bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Antonello

Dankjulliewel voor de reakties, ik ga op zoek naar de andere 4 soorten. Ik zal er eens op letten of ik verschillen kan ontdekken.  

Arp

#6
Citeerik ga op zoek naar de andere 4 soorten.
Moet je zeker doen - leuk!

Alleen ....

.... het zijn er wat meer dan 4 ;)

Van de Landpissebedden hebben we in NL/B een kleine 40 soorten, waarvan een stuk of 20 reeds op waarneming.nl gedefinieerd

Edit: Hmmm, dat overzicht is incompleet - er zijn er op waarneming.nl meer gedefinieerd. In elk geval deze:


Landpissebedden:Waterpissebedden:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppy

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Arp

#8
CiteerZo Arp, jij zit ook niet stil. :)
Nee, die zijn niet allemaal 'van mij' hoor - het is alles wat ik op wrn vinden kon. Mijn eigen soorten-score zit nog steeds op iets van 8 ofzo (en dan nog een paar buitenlandse die hier niet "tellen") ^_^

Ik zag dat je in die slufter opzoek was geweest, maar kennelijk geen haven- of buispissebed of andere was tegengekomen - jammer  ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)