sphecodes gibbus?

Gestart door Arno van Stipdonk, april 09, 2007, 21:10:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag deze Bij gezien op een zanderig gedeelte van een stukje natuur vlakbij Weert. Ik kom nu uit op sphecodes gibbus. Is het zo te beoordelen of dit klopt? De soort staat nog niet in de database, dus controle lijkt me niet overbodig.


corzonneveld

Zonder twijfel Sphecodes, ofwel bloedbij, maar de kenners geven aan dat die zelden/nooit van foto te determineren zijn. Sphecodes spec. wordt het dus.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Arno van Stipdonk

Ik was er al bang voor Cor. ^_^
Bedankt voor je reactie.

Arno van Stipdonk

#3
Heb nog eens verder gezocht (beetje hobby aan het worden)en volgens mij is het waarschijnlijk de Dikkopbloedbij - Sphecodes monilicornis.

Omschrijving op Wildebijen.nl:
Een verdikking aan de achterkant van de kop (net zo gebold als de ogen zelf) is het kenmerk waar deze bloedbij haar naam aan te danken heeft. De dijringen van midden- en achterpoten zijn bij de mannetjes aan de onderzijde dicht wit behaard. De eerste drie rugsegmenten van het vrouwtje zijn roodgekleurd, het vierde alleen aan de zijkant. Hoofdgastheer is waarschijnlijk de Gewone geurgroefbij (Lasioglossum calceatum) die algemeen in Nederland voorkomt. De Dikkopbloedbij is danook overal waar te nemen maar heeft de voorkeur voor en zanderig en droog biotoop.

Biotoop klopt in ieder geval.

Zie verdikking achterkant hoofd:

Arno van Stipdonk

#4
Achter- en middenpoot dik wit behaard: