kanjer van een bug?

Gestart door Jorick, december 25, 2012, 00:57:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jorick

Afgelopen zomer in Costa Rica in ons hutje in het bos gefotografeerd. Maar wat het is?
Iemand een idee?
Beestje was zeker 10 cm groot.
Dank je wel!
gracias Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Arp

#1
Hoi Jorick,

Het is een Kakkerlak, zeer waarschijnlijk nog een nimf zelfs, maar die zijn soms lastig van ongevleugelde/kortvleugelige vrouwtjes te onderscheiden. Deze is tamelijk vies, dus slecht te zien.

Tien centimeter is wel erg groot, maar grote insecten maken vaak een grotere indruk dan de daadwerkelijke afmeting, vooral omdat we ze kleiner gewend zijn. De kleuren zijn niet goed te zien, maar met deze vorm en met de afmeting "fokking HUGE" ga je vanzelf een beetje aan nimf Blaberus giganteus denken, die qua habitus heel prima zou kunnen passen, maar er zijn meer kandidaten (Blaberus discoidalis? Blaberus atropos?).

Misschien dat Roy Kleukers of iemand anders er meer in herkent?

P.S. Volgens deze PDF komt op Costa Rica onder andere Blaberus discoidalis voor, maar het biodiversiteitsportaal van Costa Rica geeft alleen giganteus - zijn die wellicht gesynoniemiseerd?
Nee: Volgens de Blattodea Species File zijn het twee soorten, maar daar wordt de soort dan weer niet voor Costa Rica opgegeven, maar giganteus overigens ook niet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Volgens de Blattodea Species File kun je volgende Blaberidae in Costa Rica vinden:

Achroblatta luteola (Blanchard, 1843)
Archimandrita marmorata (Stoll, 1813)
Archimandrita tessellata Rehn, 1903
Biolleya alaris Saussure, 1897
Blaberus colosseus (Illiger, 1801)
Capucina patula (Walker, 1871)
Cariacasia capucina Rehn, 1928
Epilampra belli Fisk & Schal, 1981
Epilampra carinulata (Saussure, 1895)
Epilampra cicatricosa (Rehn, 1903)
Epilampra involucris Fisk & Schal, 1981
Epilampra maya Rehn, 1902
Epilampra rothi Fisk & Schal, 1981
Epilampra unistilata Fisk & Schal, 1981
Eublaberus distanti (Kirby, 1903)
Eublaberus posticus (Erichson, 1848)
Hyporhicnoda carinata (Biolley, 1900)
Hyporhicnoda reflexa (Saussure & Zehntner, 1893)
Litopeltis biolleyi (Saussure, 1895)
Litopeltis calverti Rehn, 1928
Litopeltis deianira Rehn, 1928
Litopeltis musarum Rehn, 1928
Litopeltis oreas Rehn, 1928
Litopeltis votos Rehn, 1928
Panchlora acolhua Saussure & Zehntner, 1893
Panchlora exoleta Burmeister, 1838
Panchlora nigriventris Shelford, 1912
Pelloblatta lata Rehn, 1903
Phortioeca phoraspoides (Walker, 1871)

De gelinkte PDF voegt toe:
Blaberus discoidalis Serville, 1838

mogelijk ook (circumtropical):
Nauphoeta cinerea (Olivier, 1789)
Phoetalia pallida (Brunner von Wattenwyl, 1865)
Pycnoscelus surinamensis (Linnaeus, 1758)

Het hierboven gelinkte portaal voegt toe:
Blaberus giganteus (Linnaeus, 1758)

Hoe betrouwbaar en/of compleet dat allemaal is weet ik niet, vooral records van Blaberus giganteus moeten doorgaans met een korrel zout genomen worden omdat iedereen die "kent" en dan snel roept dat het deze is, niet wetende dat er nog andere zijn.

Voor mij is dit geen doen om "even" uit te zoeken.

In elk geval zijn (Eu)Blaberus sp. en Archimandrita sp. goede opties lijkt me - ik kom dus niet verder dan nimf Blaberidae spec.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jorick

Hi Arp,

Wat en berg info! Super.. Dank voor je tijd....
Fokkin' huge was hij zeker.
Hij zat een paar meter van me af toen ik hem spotte. En een kakkerlak van 3 a 4 cm valt dan niet zo op. Dit was echt een stuk groter...
Enfin.. Het zal idd ook te maken hebben met de afmetingen van onze eigen "critters." Aan de andere kant, kakkerlakken van een cm of 4 heb ik daar ook zien rondstruinen en die haalden het zeker niet bij dit beestje.
Ik zal hem iig als onzeker blaberidae spec. invoeren.
Ik ga de pdf eens even induiken morgen en wat info opzoeken.. Leuk, leuk....
Nogmaals dank voor de uitgebreide info.
Bueno.....
Gracias! Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

harry60

Denk dat het komt dat onze NL insecten over het algemeen tussen de 1 tot 3 cm zijn en als je dat iets van ongeveer 5 of iets groter ziet dan lijkt dat inderdaad enorm groot vergeleken met onze insecten.
In Costa Rica zullen ze daar waarschijnlijk niet van mpkijken. :)

Maar toch een mooi beest al heeft het de vieze naam kakkerlak die vaak word vergeleken met de soort die vaak bij etensresten worden gezien en ziektes met zich mee brengt.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Weia

Foto's op internet van het volwassen beest laten zien dat die ongeveer 8 cm van neus tot vleugelpunt.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jorick

Hi Weia,

Dat zou dan toch in de buurt komen.... ik heb hem ingevoerd onder kakkerlak spec. Zo lang ik van de kenners geen uitsluitsel zie ben ik daar dik tevreden mee...
@Harry Dat is ook zo. Maar na 3 weken in Costa Rica tegen allerhande vliegend, kruipend en glibberend "on"gedierte aanlopen zie je de dingen toch wat meer zoals ze zijn. ;-)
groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....