Hoofdmenu

Onbekend

Gestart door wimkarst, december 23, 2012, 15:52:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimkarst

Deze zwam stond in de berm. Ik dacht een soort trechterzwam, maar kon in mijn paddenstoelenboek niet een vinden met een paarse stam.
Wie helpt me uit de brand?

Wim

Melchior van Tweel

Kijk eens bij Lepista
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wimkarst

Bedankt voor de tip. Het is dus een ridderzwam. Maar welke? Een paarssteelschijnridderzwam?

Wim

grietaf

Nee, de Paarse  schijnridderzwam. De lamellen hebben ook een paarse gloed en de hoed is ongetwijfeld ook paars geweest voordat het  zo hard ging regenen.
Grieta.

wimkarst

Dank voor het antwoord. Dat de hoed verkleurd is door het weer had ik niet gezien. Maar de vorm van de hoed, kan die ook veranderen? Bij "mijn waarnemingen" heb ik al eens een paarse schijnridderzwam ingevoerd. Die hoed zag er anders uit, helemaal niet zo naar boven gekruld. Daarom kwam ik er niet goed uit.

Vrgr.

Wim

loest

Kijk eens op de link hieronder hoe variabel ze kunnen zijn, allemaal veroorzaakt door leeftijdsverschil en/of weersomstandigheden, daar kan geen paddenstoelenboek/gids tegenop.
http://waarneming.nl/soort/photos/15440?from=1980-01-01&to=2012-12-23&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&only_rated=0&only_approved=1&type_foto=0&page=5
Groet, Loes