Larve van waterkever of toch een zweefvlieg?

Gestart door Tello Neckheim, december 23, 2012, 13:16:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tello Neckheim

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72712964
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2012-12-23 Noordzeekanaal
Foto's:




Toelichting:
Mogelijk brak water.
bij voorbaat dank Tello Neckheim
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Tello Neckheim

Bedankt voor je reactie. De beestjes leefden in een greppelsloot met veel bladafval en waren vrij snel met bewegen (in de tomadozeef) maar uit het water vrij hulpeloos. Het is geen waterpissebed en ook geen landpissebed, denk ik. In het Noordzeekanaal komt de brakwateroproller voor maar die is veel breder en korter.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Arp

Grappig inderdaad. Heb je echt geen pootjes kunnen tellen?

Beestje doet toch een beetje aan een Idotea ofzo denken, maar ik kan niks passends vinden, Limnoria is het ook niet ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

het is geen waterbeest, want (ik hoop niet dat het arrogant klinkt), ik ken het niet, dus is het geen (inheems) waterbeest.
Ik zit een beetje te denken in de richting van een Scirtidae larve, maar ik ken alleen Scirtes en Cyphon redelijk, die andere genera (o.a Helodes) zit meer in beken. Maar het is geen Kreeftachtige en ik weet bijna zeker dat het wel een keverlarf moet zijn (ofschoon iets zilvervisachtigs, ook de revue is gepasseerd)
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Spannend, Ik zie net dat ik ook scheel heb zitten lezen - het beest komt helemaal niet uit het Noordzeekanaal. Dat maakt eventueel uitheems alweer een stuk minder aannemelijk  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Tello Neckheim

#6
Bedankt voor alle reacties. Het beestje (ik ving er drie) bewoog wel dmv pootjes, het bewoog in mijn netje "kruipend" een beetje slingerend. op mijn hand bracht het zijn koppie omhoog. Stom, dat ik de poten niet geteld had. Ik ga er nog eens terug en verzamel er een. De greppelsloot stond vol met bladeren en water en zal in de zomer wel droog staan. Het water heb ik geproefd en leek zoet maar de greppel staat in verbinding met het Noordzeekanaal, alleen is de afvoer van (regen)water naar het kanaal toe en daardoor zal er vrijwel geen saliene invloed vanuit het kanaal zijn. Ik zal nog enkele foto's toevoegen plus biotoop.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

ajdees

met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)