Pontische meeuw leeftijdsbepaling

Gestart door Yeronimo, december 22, 2012, 17:49:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Vandaag zag ik een erg interessante meeuw tussen een grote groep van ongeveer veertig Zilvermeeuwen. Hij viel door zijn lichte indruk meteen erg op en bij bekijken met de telescoop zag ik dat hij/zij erg gesleten was op de tertails en heel erg in de rui was op de grote dekveren/schouderdekveren. Erg opvallend was ook de 'sjaal' om zijn nek en daardoor dacht ik al gelijk aan Pontische meeuw.
Door te voeren de meeuw dichterbij gekregen zodat ik ook de staart en binnenhand kon beoordelen.
De staart en binnenhand zagen er goed uit voor Pontische meeuw en dat maakte dat ik 90% zeker was van de determinatie. Toen die eenmaal op de kant ging zitten vond ik hem niet heel lang uitgerekt ogen en ook niet al te hoog op zijn poten staan. Mijn conclusie in het veld was een tweede winter Pontische meeuw door de verre rui.

Toen ik eenmaal thuis kwam en de foto's ging bewerken en vergelijken met andere foto's kwam ik erachter dat het meer in de buurt van een eerste winter Pontische meeuw komt die voor staat in de rui. Voor een tweede winter kon ik geen vergelijkbare foto's vinden van dit rui-stadium. Maar ook van een eerste winter Pont kon ik geen gelijkende foto's vinden qua rui op de dekveren. Is het dan wel een zuiver Pont en welke leeftijd zou er echt aan vast gekoppeld moeten worden zijn mijn vragen? Hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72703834
Pontische Meeuw - Larus cachinnans gezien op 2012-12-22 Leeuwarden - Vrijheidswijk
Foto's:

Alvast super bedankt!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankmeer

Het is inderdaad een 1kj met al enkele 2e generatie dekveren.

Deze heeft nog wat meer geruid: http://waarneming.nl/foto/view/4234076
Frank van der Meer

Yeronimo

Citaat van: frankmeer op december 22, 2012, 17:51:26 PM

Bedankt Frank!
Grappig dat deze erg voor liggen op anderen en dat zo 'vroeg' in de winter nog. Zou dit kunnen betekenen dat ze derde winter misschien overslaan en al gelijk doorgaan naar adult kleed?
Leeuwarden

Martijn Bot

Citaat van: Yeronimo op december 22, 2012, 17:56:09 PM
Citaat van: frankmeer op december 22, 2012, 17:51:26 PM

Bedankt Frank!
Grappig dat deze erg voor liggen op anderen en dat zo 'vroeg' in de winter nog. Zou dit kunnen betekenen dat ze derde winter misschien overslaan en al gelijk doorgaan naar adult kleed?
Da's wel een heel bijzondere aanname, Jeroen, en uiteraard niet het geval; hij zal volgend jaar vast als 2kj te herkennen zijn, en het jaar daarna ook als 3kj. Misschien behoudt de vogel een voorsprong (zie verschillen bij  3kj's), maar de jaartjes blijven over het algemeen wel redelijk herkenbaar. Zo ver ligt deze vogel overigens ook niet voor op de rest van de 1kj Ponten die nu in NL zitten, hoor, het zijn wat dekveren hier en daar. Wat het er misschien 'vreemd' uit laat zien is de grijzige kleur en vage tekening op de tweede generatie veren, verre van ongewoon bij 1kj cachinnans.

Yeronimo

Citaat van: Martijn Bot op december 22, 2012, 19:00:06 PM
Da's wel een heel bijzondere aanname, Jeroen, en uiteraard niet het geval. Zo ver ligt deze vogel overigens ook niet voor op de rest van de 1kj Ponten die nu in NL zitten, hoor, het zijn wat dekveren hier en daar. Wat het er misschien 'vreemd' uit laat zien is de grijzige kleur en vage tekening op de tweede generatie veren, verre van ongewoon bij 1kj cachinnans.

Bedankt voor je reactie Martijn. Het was inderdaad een erg wilde aanname maar voornamelijk berust op wat ik zelf allemaal opvang. Zilvermeeuwen zouden dit volgens mij namelijk wel doen, vandaar dat ik het probeerde door te vertalen. Aanname dus enkel gedaan om informatie in te winnen en de hele complexiteit beter te begrijpen. Gelukkig dat je het dus toelicht.
Ik heb nog niet eerder een eerste winter Pontische meeuw gezien die al wat tweede generatie dekveren hier en daar had, en al helemaal niet met zo een snavel. In dat licht dus een leuke ervaring rijker.
Leeuwarden

Martijn Bot

Citaat van: Yeronimo op december 22, 2012, 19:14:51 PM
In dat licht dus een leuke ervaring rijker.
Elke Pont is een leuke ervaring rijker, al je het mij vraagt!
Hier een vogel uit november. Het kan nogmaals best zijn dat dit ook later snelle vogels blijken te zijn. Jij hebt het over het overslaan van een derde winter, dan vraag ik mij af: hoe ziet in jouw ogen een derde winter cach er uit? Zoals je inmiddels ook zult weten bestaat "de derder winter Pont" niet, en is het bij elke vogel weer gissen hoe hij/zij er over twee jaar van nu uit zal zien. En de één zal inderdaad een volwassener uiterlijk hebben dan de ander, het lijken wat dat betreft net mensen.