zakdrager 8 april, nr. 1?

Gestart door JohnvR, april 08, 2007, 22:57:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vanochtend vond ik op de Veluwe (bostuin) een aantal aangevreten bladeren van de Laurierkers (Prunus laurocerasus). Geen dier te bekennen dat deze vraat veroorzaakt had, maar onder een van de bladeren trof ik deze aan.






zakdrager

Hoi John,

Hoeveel millimeter was de zak en waar heb je hem gevonden? Het zou Diplodoma laichartingella kunnen zijn.

Henk

JohnvR

De zak is ca. 8 mm. Ik vond het onder een blad van een laurierkers in een tuin op de Veluwe, km-hok 193-463. Aldaar een vrij grote verscheidenheid aan loof- en naaldbomen, struiken etc. Het blad is langzaam aan het verdrogen. Ik hoop niet dat het rupsje/vlindertje daar last van heeft, zodat ik tezijnertijd mee kan maken dat ie uitkomt.

zakdrager

Als hij 8 mm is en het is D. laichartingella dan schat ik in dat je hem nog een heel jaar moet verzorgen en dat hij volgend jaar pas in mei uitkomt.

Een verdroogd blaadje is dan niet genoeg. Maar mijn eigen sporadische laichartingella kweken zijn niet uitgekomen waarschijnlijk omdat ik ze binnen hield. Probeer het buiten, in de schaduw, met schors met korstmossen en wat dode insecten.

Andere mogelijkheid is trouwens dat het Bankesia conspurcatella is. In dat geval is het waarschijnlijk een lege zak. Bij nader inzien lijkt me dit het waarschijnlijkst.

Henk