Ruigpoot of een buizerd?

Gestart door AdeHaan, december 20, 2012, 19:09:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

AdeHaan

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72684174
onzeker Ruigpootbuizerd - Buteo lagopus gezien op 2012-12-20 Noordbroekmaden
Foto's:

AdeHaan |RoofvogelsEmmen|

Roofvogels van het jaar 2013: Zeearend, Ruigpootbuizerd, Wespendief, oehoe.

Henri van Dodeweerd

Foto vind ik niet echt duidelijk!
Ik zou er denk ik een buizerd van maken.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Wil

Inderdaad een vage foto, maar er lijkt me toch een donker buikschild te zien en een zwarte eindband op de staart.
Dat zou pleiten voor ruigpootbuizerd. Bovendien lijkt hij te bidden ('k weet het, doen buizerds ook) met iets hangende poten.
Maat het blijft gissen vrees ik.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

AdeHaan

Citaat van: Wil op december 20, 2012, 19:22:19 PM
Inderdaad een vage foto, maar er lijkt me toch een donker buikschild te zien en een zwarte eindband op de staart.
Dat zou pleiten voor ruigpootbuizerd. Bovendien lijkt hij te bidden ('k weet het, doen buizerds ook) met iets hangende poten.
Maat het blijft gissen vrees ik.

Het is inderdaag een vage foto maar zag hem meerdere keren bidden.
Hij had een donkere buikschild en kon de zwarte eindband van beide kanten zien.
AdeHaan |RoofvogelsEmmen|

Roofvogels van het jaar 2013: Zeearend, Ruigpootbuizerd, Wespendief, oehoe.

Rikstar

Voor mij een ook redelijk zekere Ruigpootbuizerd hoor! Het enige wat mij beetje twijfelt is dat ik geen duidelijke polsvlekken zie op die ene foto. heb je toevallig nog een foto waar de ondervleugels ook beter op te zien zijn.
Voor nu hou ik het op 99% zekere Ruigpoot
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

OlivierO

Ik zou toch even willen melden dat het bidden dat zo vaak wordt aangehaald als een kenmerk van de RPB echt te verwaarlozen is. Hij bidt inderdaad vaker dan een buizerd, maar dat verschil is echt niet zo groot om als extra argument te gebruiken. Helaas ...

AdeHaan

nee ik heb helaas geen betere foto en dat biddend is voor mij geen aanleiding om een RGB uit te sluiten maar meer het donkere buikschild en het zwarte eindband neigt voor mij nog steeds een RGB.
AdeHaan |RoofvogelsEmmen|

Roofvogels van het jaar 2013: Zeearend, Ruigpootbuizerd, Wespendief, oehoe.

Joris Verhees

Waar zijn de donkere polsvlekken van die Ruigpoot ?
Met groet, Joris Verhees

BramtK

Volgens mij ook een Ruigpootbuizerd.
Groeten,

Bram ter Keurs

Maarten Kubbe

En wat te zeggen over de grootte van de snavel? Ik meen dat die bij de RPB significant kleiner is dan bij B. En ik vind hem promintent aan wezig. --> dus gewone B ?
Maarten

De Natuur kan zonder ons, wij kunnen niet zonder de Natuur.

frankneijts

Citaat van: mkubbe op april 25, 2013, 12:07:25 PM
En wat te zeggen over de grootte van de snavel? Ik meen dat die bij de RPB significant kleiner is dan bij B. En ik vind hem promintent aan wezig. --> dus gewone B ?

Zo werkt dat niet: mocht het verschil in formaat al significant zijn dat is dat alleen in de hand vast te stellen; als veldkenmerk (en al helemaal op dergelijke matige foto's) zònder direct vergelijk is het waardeloos. Er zijn véél betere kenmerken om beide soorten te onderscheiden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'