Slaapplaats Ekster-Pica pica

Gestart door SLEEPY, december 27, 2012, 14:55:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

SLEEPY

Vraagje over slaapplaatsen van Ekster n.a.v. een opvallend grote en nog steeds groeiende groep die elke avond in 2 naast elkaar gelegen bomen neerstrijken bij me in de straat (zie ingevoerd op waarneming.nl op 26-12-2012, 16.30 uur).
Gisteravond tegen 16.30 uur dus, telde ik maar liefst 132 exemplaren.
Als 'kraaiachtige' lijkt deze collectieve slaapplaats wellicht niet vreemd, maar het was mij niet bekend dat ook de Ekster dit doet.

Zijn dit normale waarnemingen/aantallen voor onze Pica pica?

Erik Bloeming
Emmen

Jeroen Nagtegaal

Ik weet dat er midden in Arnhem ook een dergelijke slaapplaats ligt van >100 vogels. Slaapplaatsen bij Ekster zijn zeker niet vreemd. Gezien de beperkte dichtheden van Ekster zullen slaapplaatsen wellicht minder opvallen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

Hier in de buurt ook een slaapplaats van Eksters met zo'n 50 vogels. Slaapplaatsen vallen juist best goed op heb ik de indruk. Veel eksters lopen al ruim voor zonsondergang rond te hangen op de slaapplaats en er ligt uiteraard ook veel uitwerpselen onder de slaapbomen. 's Nachts willen ze ook nog wel eens hun bek opentrekken :).
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

SLEEPY

Mannen, bedankt voor jullie reactie. Dus toch een wel meer voorkomend verschijnsel.
En i.d.d.: dat deel van de straat heeft inmiddels een ' pest hekel aan al die kraaien', hoorde ik onlangs. En ik maar willen uitleggen dat het Eksters zijn.
Maar een aantal inwoners slaapt er er niet beter op.

Gr. Erik

Rene de Ruijter

Was er afgelopen februari ook verbaasd over:had wel eerder eksters in familieverband gezien,maar met zijn vijftigen slapen in een boom was ook nieuw voor mij.
http://ijsselmonde.waarneming.nl/waarneming/view/63220482
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

snwja3

#5
Geen slaapplaats maar net een groep van > 30 Eksters op een grasveldje voor mijn werk in Rijswijk. Lekker aan het foerageren.
Nooit hier zo gezien, hooguit enkelen, zou het komen omdat ze in de wijde omgeving vuurwerk afsteken en hier een rustig plekje vinden?
Wietze Janse

Oenanthe

Zou me niets verbazen Wietze. Vorig jaar op oudejaarsdag zaten er in de Duivenvoordepolder, aan de rand van Mariahoeve, enkele honderden zwarte kraaien. Anders zien we er hooguit enkele.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent de Boer

Iets dergelijks zie ik bij "mijn" Eksterslaapplaats in Huissen (gld) op dit moment ook. Door vuurwerk wordt deze vanavond voor het eerst sinds januari 2012 niet gebruikt. Tijdelijk naar elders denk ik.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer