STOP de Hondenbelasting!

Gestart door Ted van der Knaap, februari 07, 2013, 18:17:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Ongetwijfeld veel (mede)hondenbezitters op Waarneming.nl die er ook van balen dat gemeenten hondenbelasting heffen wat gebruikt word voor de algemene middelen. Hondenpoep opruimen is verplicht, hondenbelasting NIET.

Maak bezwaar tegen deze discriminerende belasting (waarom geen Paarden/Kattenbelasting enz.), waarom in de ene gemeente wel en de andere niet!

Teken de petitie: http://www.stophondenbelasting.wordpress.com/ (ook als je geen hond hebt/hondenbelasting betaalt), op de site ook
een voorbeeld bezwaarschrift die je kunt gebruiken om bezwaar aan te tekenen bij je gemeente zodra je de aanslag hondenbelasting in de bus hebt ontvangen.


(zie ook uitzending Eenvandaag: http://www.eenvandaag.nl/binnenland/42627/hondenbelasting_onterecht_)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

joostheeremans

Is het een probleem dat er belasting wordt geheven op het bezit van een hond, of is het een probleem dat de belastinginkomsten voor andere doeleinden worden gebruikt? Of, ten slotte, is het een probleem dat er verschil zit tussen gemeentes?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

lennartv

Dat er belasting wordt geheven op honden en niet op katten, paarden, olifanten oid. is denk ik heel simpel: Honden veroorzaken door uitwerpselen gewoon de meeste overlast. Bij katten zie je dat ze vrijwel altijd hun uitwerpselen begraven, daardoor zijn ze een stuk minder opvallend lastig dan het spreekwoordelijke 'poep op de stoep'. Wat mij betreft prima dat er dus extra betaald moet worden voor een hond. Daarbij moet dan wel de kanttekening gemaakt worden dat dat het vervolgens wel besteed moet worden aan het doel waarvoor het opgehaald is. De verantwoordelijkheid van het opruimen van de poep alleen bij het baasje leggen, lijkt mij een beetje een misplaatst vertrouwen.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Margreet Kwh

Wat mij betreft, komt er ook kattenbelasting. In mijn tuin heb ik veel meer last van kattenpoep dan van hondenpoep.
En van dat begraven: dat doen helaas niet alle katten.
Ik spaar het oude koffieprut en dat gaat er standaard op.
Het zal alleen moeilijk handhaafbaar zijn. Dus ik vrees dat deze belasting nooit zal worden ingevoerd.
Hoewel, je weet het maar nooit. Ooit was er belasting op ramen en op baarden.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Denk inderdaad dat enerzijds het krom is dat je alleen voor ene hond moet betalen, maar voor alle andere dieren niet. Katten veroorzaken wellicht ook wel verkeersongelukken met zomaar oversteken?

Daarnaast is het natuurlijk uiterst krom dat je ergens voor betaald, en er helemaal niets van terug ziet. Er zijn zelfs gemeenten zonder voorzieningen voor honden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ewoudploeg

Hondenbelasting ben ik zeker niet op tegen, maar buitensporig hoge boetes voor het niet opruimen van die smerige bende en een veel striktere handhaving van antihondenpoepbeleid lijkt mij meer dan op zijn plaats. Volgens mij is het heel rendabel om een agent op een stoel bij een bekende uitlaatplaats te stallen en boetes te laten uitschrijven. Het geld voor de arbeid van die man verdien je zo terug. Wat een ellende zeg, die smerigheid. Van katten heb ik persoonlijk nooit last. Sorry, ik teken de petitie niet.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Margreet Kwh

Ewoud, wat een geweldig idee, die agent op een stoel. Ik zie het voor me.
Ik vrees wel dat de man of vrouw wat agressie zal opwekken.
Misschien moet er een tv-programma komen: grondmisbruikers? Met zo'n auto met verborgen camera.

En on-topic: ik ben alleen voor hondenbelasting als de belasting tegen hondenpoep gebruikt wordt.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

arjan.kop

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 08, 2013, 09:49:01 AM
Denk inderdaad dat enerzijds het krom is dat je alleen voor ene hond moet betalen, maar voor alle andere dieren niet. Katten veroorzaken wellicht ook wel verkeersongelukken met zomaar oversteken?

Daarnaast is het natuurlijk uiterst krom dat je ergens voor betaald, en er helemaal niets van terug ziet. Er zijn zelfs gemeenten zonder voorzieningen voor honden...

Volgens mij staat er nergens in de wet dat hondenbelasting een doelbelasting is. Gemeenten kunnen dat zelf nog wel aangeven en in dat geval heb je dus als hondenbezitter wel een stok om mee te slaan.

Bart van Hoogstraten

#8
Citaat van: Margreet Kwh op februari 08, 2013, 10:17:33 AM
En on-topic: ik ben alleen voor hondenbelasting als de belasting tegen hondenpoep gebruikt wordt.

Dan zet je iets op een helling waar je niet uitkomt. Wat doen we dan met accijns op tabak en alcohol? Of met de wegenbelasting?

(Voor de gelegenheid heb ik mijn profiel aangepast  B) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 08, 2013, 12:32:02 PM
Citaat van: Margreet Kwh op februari 08, 2013, 10:17:33 AM
En on-topic: ik ben alleen voor hondenbelasting als de belasting tegen hondenpoep gebruikt wordt.

Dan zet je iets op een helling waar je niet uitkomt. Wat doen we dan met accijns op tabak en alcohol? Of met de wegenbelasting?

...
Accijns op tabak: alleen voor longziekteonderzoek.
Accijns voor alcohol: alleen voor onderzoek naar alcohol-gerelateerde ziekten en psychische hulp aan gezinnen van alcoholisten
Accijns voor de weg: alleen voor aanleg van geluidswallen en wegherstel

Waarschijnlijk zijn dit te idealistische standpunten. :P
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

arjan.kop

Nee joh,
Alcoholaccijns kun je mooi gebruiken voor gratis pils op feestdagen.

GijsB

Citaat van: arjan.kop op februari 08, 2013, 13:38:22 PM
Nee joh,
Alcoholaccijns kun je mooi gebruiken voor gratis pils op feestdagen.


Ik kan me niet voorstellen dat er dan nog veel accijns binnen komt...
Gijs

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Robert Heemskerk

Wel hondenbelasting innen maar dan de overlast van de honden bestrijden.

Dus poepzone's maken en toezicht in parken en groenstroken.
Nu is het in veel gemeenten een vrijplaats voor honden dat voor de honden erg leuk is natuurlijk maar voor mensen(denk aan kinderen) die ook van het groen willen genieten niet. Nu zijn er ook gebieden waar je niet mag komen met de hond maar daar trekt niet iedereen zich wat van aan. (de borden kun je immers ook zelf verwijderen, dan kun je er wel lopen met de hond..)




joostheeremans

Als het geld dat binnen komt door hondenbelasting eens werd gebruikt om de handhaving in natuurgebieden aan te scherpen en strenger op te treden tegen overtreders, is er dan sprake van een doelbelasting?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

SlechtValk

#15
Ik stem voor zowel het verhogen van de hondenbelasting (en strenge handhaving) als het instellen van kattenbelasting, (rij)paardenbelasting etc...

Ik heb een hekel aan honden (slechte ervaringen met pitbulls die over me heen liepen toen ik 3 was in een natuurgebied waar nieteens honden mochten komen).

Om eerlijk te zijn vind ik dat veel eigenaren van honden nogal asociaal en arrogant zijn... en van dat opruimen komt ook zelden iets terecht, nee als je het mij vraagt mogen ze zelfs steralisatie/castratie verplichten.

En wat betreft de katten, die stinken ook nogal als ze je tuin uitgekozen hebben als latrine, maar er zijn wel een flink aantal methodes om katten uit je tuin te weren. Dan de paarden nog, cmon al die zandbakken waar 24/7 een stuk of zes bouwlampen aan staan, en vaak in het buitengebied, lichtvervuiling is ook vervuiling (om over het kaal trappen van alles waar ze lopen maar te zwijgen).

Feit is dat er veeeeeel te veel mensen zijn die huisdieren hebben die er helemaal de ruimte niet voor hebben. Een hond op 3 hoog vind ik mishandeling, zo'n beest heeft de ruimte nodig om zijn benen te kunnen strekken en die 3x per dag een kwartiertje een blokje om dat is natuurlijk niets...

Oh ja uiteraard zijn er mensen die er goede redenen voor hebben en de ruimte hebben ed maar mijn mening blijft dat met name honden (en katten eigenlijk ook) niet in de steden thuis horen (uitzonderingen daargelaten, denk aan hulphonden voor blinden of gehandicapten ed).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Melchior van Tweel

Hallo Stephan,
Hier zul je wel geen vrienden mee maken. Maar stiekem ben ik het wel een beetje met je eens...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: SlechtValk op februari 16, 2013, 02:33:19 AM
Om eerlijk te zijn vind ik dat veel eigenaren van honden nogal asociaal en arrogant zijn... en van dat opruimen komt ook zelden iets terecht, nee als je het mij vraagt mogen ze zelfs steralisatie/castratie verplichten.

Ik neem aan dat je in gedachte van lijdend voorwerp bent veranderd in deze zin?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

pieternella

Nee, als er een vos een baby bijt moeten alle vossen uitgeroeid worden maar honden is een ander verhaal.
Hoeveel kinderen worden er jaarlijks door honden gebeten??
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Marcel van kammen

Ik ben meer voor het eveneens invoeren van katten- en paardenbelasting.
Die katten doen anders niet dan schijten en vogels en zoogdiertjes doden,kan die kattenbelasting mooi gebruikt worden voor wat extra natuurbescherming. Je kan onder deze belasting uitkomen door je kat uit te rusten met een belletje zodat de vogeltjes op tijd kunnen vluchten.

Ik verbaas me er ook heel vaak over dat mensen met hun paard ergens langs lopen en dat die beesten maar dikke hopen schijt overal neerpleuren,zonder dat iemand het opruimt. Dat is minstens zo irritant en ranzig dan die honden die elk grasveldje maar vol lopen te kakken.
Ooit eens een meneer aangesproken die voor de 3 keer in een week zijn hond liet kakken precies voor onze oprit. Hij had geen zin om het op te ruimen en vond het allemaal niet zo'n probleem.  Toen 3 vrienden van mij vervolgens een halfuur later in zijn voortuin stonden te pissen scheen het ineens ronduit associaal en vies te zijn. Hem aan het verstand brengen dat hondenkak op je oprit 10x smeriger is was meneer nog steeds niet overtuigd maar zijn hond heeft nooit meer bij onze oprit staan kakken :-D

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 16, 2013, 10:19:07 AM
Ik neem aan dat je in gedachte van lijdend voorwerp bent veranderd in deze zin?  ;)

Haha je hebt helemaal gelijk, ik weet dat ik afentoe wat te lange zinnen maak, waardoor het begin soms niet meer helemaal strookt met het einde.

Citaat van: Melchior van Tweel op februari 16, 2013, 08:01:43 AM
Hallo Stephan [sic],
Hier zul je wel geen vrienden mee maken. Maar stiekem ben ik het wel een beetje met je eens...

Je hoeft het als vrienden toch niet altijd met elkaar eens te zijn? Sterker nog, het zijn juist mijn vrienden die ik goed de waarheid durf te zeggen, ookal is die niet gelijk aan "hun" waarheid.

Citaat van: pieternella op februari 16, 2013, 20:41:48 PM
Nee, als er een vos een baby bijt moeten alle vossen uitgeroeid worden maar honden is een ander verhaal.
Hoeveel kinderen worden er jaarlijks door honden gebeten??

En maar blijven volhouden "hij doet helemaal niets". Dat beest heeft zijn neus al in mijn kruis gestoken, als ik dat tijdens een gemiddelde uitgaansavond zou doen, nemen ze over het algemeen ook geen genoegen met dat excuus.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

vuurvlinder

Citaat van: SlechtValk op februari 16, 2013, 02:33:19 AM
Ik stem voor zowel het verhogen van de hondenbelasting (en strenge handhaving) als het instellen van kattenbelasting, (rij)paardenbelasting etc...

Ik heb een hekel aan honden (slechte ervaringen met pitbulls die over me heen liepen toen ik 3 was in een natuurgebied waar nieteens honden mochten komen).

Om eerlijk te zijn vind ik dat veel eigenaren van honden nogal asociaal en arrogant zijn... en van dat opruimen komt ook zelden iets terecht, nee als je het mij vraagt mogen ze zelfs steralisatie/castratie verplichten.

En wat betreft de katten, die stinken ook nogal als ze je tuin uitgekozen hebben als latrine, maar er zijn wel een flink aantal methodes om katten uit je tuin te weren. Dan de paarden nog, cmon al die zandbakken waar 24/7 een stuk of zes bouwlampen aan staan, en vaak in het buitengebied, lichtvervuiling is ook vervuiling (om over het kaal trappen van alles waar ze lopen maar te zwijgen).

Feit is dat er veeeeeel te veel mensen zijn die huisdieren hebben die er helemaal de ruimte niet voor hebben. Een hond op 3 hoog vind ik mishandeling, zo'n beest heeft de ruimte nodig om zijn benen te kunnen strekken en die 3x per dag een kwartiertje een blokje om dat is natuurlijk niets...

Oh ja uiteraard zijn er mensen die er goede redenen voor hebben en de ruimte hebben ed maar mijn mening blijft dat met name honden (en katten eigenlijk ook) niet in de steden thuis horen (uitzonderingen daargelaten, denk aan hulphonden voor blinden of gehandicapten ed).

Wat een onzin!  ::)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

KorHaan

#22
http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article20890453.ece/Actie-tegen-hondenbelasting-in-regio-slaat-aan?lref=vptop


De bal ligt dus bij de Hoge Raad, hetgeen bekend was. Maar de burgers in meer gemeenten roeren zich. Ik vind zelf, hoewel ik geen hond bezit, het heffen van hondenbelasting geen goede zaak, zeker nu men geacht wordt de uitwerpselen zelf op te ruimen.Doet men dit niet, dan volgt een bekeuring. De inkomsten van de hondenbelasting komen vervolgens in de algemene pot van de gemeente, waardoor sterk de indruk wordt gewekt dat hondenbelasting eigenlijk een buitengewone extra belasting is waar de gemeente mooi weer mee kan spelen. Dat lijkt me oneerlijk, maar dat is hier ook al aangestipt.

Ik heb zelf 9 maanden een stage bij de afdeling Milieubeheer van de gemeente Hilversum gevolgd, in 1986, met als doel het in kaart brengen van alle ins-and-outs van de oppervlaktewateren binnen de gemeentegrenzen. Technische zowel als milieu-aspecten kwamen daarbij aan de orde. De toen populaire slogan : "hond in de goot" (bedoeld om de poep van de trottoirs te weren) betekende dus, dat heel veel uitwerpselen via de putten in de straat in het regenwaterriool terecht kwamen, die via-via weer op oppervlaktewateren uitkwamen. De vijvers en andere waterpartijen werden dus sterk geëutrofieerd door de eiwitten in de uitwerpselen, wat de kwaliteit van het water beïnvloedde. Het regenwaterriool is een gescheiden stelsel van het vuilwaterriool (wc's en afvoeren binnenshuis), dat loost op het oppervlaktewater, om overstroming van straten e.d. tegen te gaan in perioden van veel regen/ sneeuw. (Het vuilwaterriool gaat naat waterzuiveringsinstallaties.)
In mijn eindrapport heb ik toen al de suggestie gedaan, dat burgers hun hond niet in de goot naast het trottoir zouden moeten laten poepen, maar zelf de uitwerpselen zouden moeten opruimen van straten, pleinen en grasvelden. Daarnaast stelde ik voor, om de hondenbelasting, die dan overbodig zou worden, geheel af te schaffen.

We zijn inmiddels 27 jaar verder. Ik teken strips, en de Hoge Raad buigt zich over een lastig probleem...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

lily

Citaat van: SlechtValk op februari 16, 2013, 02:33:19 AM
Ik stem voor zowel het verhogen van de hondenbelasting (en strenge handhaving) als het instellen van kattenbelasting, (rij)paardenbelasting etc...

Ik heb een hekel aan honden (slechte ervaringen met pitbulls die over me heen liepen toen ik 3 was in een natuurgebied waar nieteens honden mochten komen).

Om eerlijk te zijn vind ik dat veel eigenaren van honden nogal asociaal en arrogant zijn... en van dat opruimen komt ook zelden iets terecht, nee als je het mij vraagt mogen ze zelfs steralisatie/castratie verplichten.

En wat betreft de katten, die stinken ook nogal als ze je tuin uitgekozen hebben als latrine, maar er zijn wel een flink aantal methodes om katten uit je tuin te weren. Dan de paarden nog, cmon al die zandbakken waar 24/7 een stuk of zes bouwlampen aan staan, en vaak in het buitengebied, lichtvervuiling is ook vervuiling (om over het kaal trappen van alles waar ze lopen maar te zwijgen).

Feit is dat er veeeeeel te veel mensen zijn die huisdieren hebben die er helemaal de ruimte niet voor hebben. Een hond op 3 hoog vind ik mishandeling, zo'n beest heeft de ruimte nodig om zijn benen te kunnen strekken en die 3x per dag een kwartiertje een blokje om dat is natuurlijk niets...

Oh ja uiteraard zijn er mensen die er goede redenen voor hebben en de ruimte hebben ed maar mijn mening blijft dat met name honden (en katten eigenlijk ook) niet in de steden thuis horen (uitzonderingen daargelaten, denk aan hulphonden voor blinden of gehandicapten ed).

Ik heb geen hekel aan honden of andere dieren, maar ik ben het wel eens met je!
Zo meteen ga ik naar het winkelcentrum en moet dan "eigenlijk" via een daarvoor bestemd pad lopen.
Ik kijk wel uit voordat ik dat pad beloop, want het is een-en-al strontpad.
Wat dus inhoud dat ik een andere weg/pad moet kiezen om aan de winkels te komen.

Gr.Lily

Robert Heemskerk

#24
Het zou natuurlijk erg fijn zijn als ze het geld vd hondenbelasting gebruikten voor beter toezicht.
Hondenpoep en overlast is een van de grootste ergernissen.
Heel veel gebieden (bossen/parken/groenstroken) zijn erdoor alleen toegankelijk als je je laarzen aandoet.
Ik heb zelf ook kinderen en die kunnen niet in 'het groen' spelen.
Een klein hondje zou nog wel gaan maar grote groepen met enorme honden dagelijks uitlaten in de groenstroken maakt deze echt ontoegankelijk voor andere mensen.
En het is niet alleen in stedelijke gebieden maar ook natuurgebiedjes zijn geliefd om 'vrijuit te kakken'.
Eenmaal hondenpoep aan je schoen, neem je het ook nog eens mee binnenshuis op de trap, op het tapijt etc.
Misschien is het ook geen slecht idee om mensen zonder hond een schoen- en tapijtsubsidie te verstrekken zodat ze hun schoenen, kleren en tapijten kunnen laten reinigen of vervangen (S&Tsubsidie)

Afgezien van een kleine groep met goedwillende hondenliefhebbers die het even opruimen snap ik echt niet dat hondenuitlaters dit niet (kunnen/willen)inzien.

In het (naakt)slakkenhoogseizoen kun je overigens hulp krijgen bij het opruimen vd poep.
Naaktslakken ruimen dan grote hoeveelheden poep op.
Complimentje voor de naaktslak  :duim: