Welke vogel

Gestart door Bas de Maat, december 19, 2012, 09:52:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bas de Maat

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72665973
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2012-12-19 Hoek - Oud-Westenrijkpolder
Foto's:




bij voorbaat dank Bas de Maat
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Bas de Maat

Zou het van een vink kunnen zijn ??
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

whmvb

Hoi Bas,

het zijn in ieder geval veren van een lijsterachtige. de grootte is lastig in te schatten zo, maar ik meen op de tweede foto de kenmerkende lichte binnenvlagbocht van Grote Lijsterveren te herkennen. Voor Koperwiek lijken de veren me te groot, voor Kramsvogel zijn ze te licht van kleur. volgende keer kun je beter de veren verzamelen en ze thuis op de foto zetten met een maatlat erbij. Dan wordt het een stuk duidelijker.
Ben benieuwd wat anderen ervan maken.

Wim
Wim van Boekel

Bas de Maat

Beste Wim,
De veren liggen bij ons thuis in de tuin. Ik heb er al een paar verzameld.
Er zat een buizerd, en toen die weg was ben ik gaan kijken wat hij te pakken had gekregen maar vond alleen dit hoopje veren nog.
Morgen bij daglicht zal ik nieuwe foto's maken met een maat erbij.
Groet Bas
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

klaas van haeringen

Zanglijster.


Groeten, Klaas

whmvb

De veren zijn veel te donker voor Zanglijster. Denk toch meer aan Koperwiek dan aan Grote Lijster nu ik de foto's nog eens bekijk.

Wim
Wim van Boekel

AW Faber

Dat te donkere (ik zie het niet zo) komt vast van de omstandigheden (nat). Koperwiek en grote lijster hebben niet van die gele binnenvlaggen. Prima zanglijster dus.
André-Willem Faber

whmvb

Dat ben ik dan niet met je eens. De donkere veerkleur op de foto klopt volgens mij meer met de werkelijkheid dan de zgn lichte binnenvlaggen. Iedereen die digitale foto's maakt weet dat lichte partijen op dit soort donkere foto's sterk overbelicht raken. Ik houd het dus op Koperwiek. Jammer dat de veren blijkbaar niet verzameld zijn en er betere foto's gemaakt zijn. Volgende keer hopelijk beter.

Wim
Wim van Boekel

Bas de Maat

Citaat van: whmvb op januari 12, 2013, 10:43:46 AM
Jammer dat de veren blijkbaar niet verzameld zijn en er betere foto's gemaakt zijn.
Wim

Heb de veren wel degelijk verzameld om er later bij betere omstandigheden een betere foto van te maken, echter was mijn moeder zo aardig om "die vieze dingen" weg te gooien...
Dus inderdaad volgende keer hopelijk beter.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

AW Faber

André-Willem Faber

keesschreven

#10
Hoi,


Ik ga mee met zanglijster omdat de handpennen grote lichte vlakken hebben op de binnenvlag (bij grote lijster zijn deze ronder en relatief kleiner, veren zouden dan ook breder moeten zijn. Bij koperwiek is het lichte vlak niet zo duidelijk omrand, en niet duidelijk lichter dan de rest van de binnenvlag), en omdat dit vlak oranje-gelig is (wit bij  grote lijster, grijzig bruin bij koperwiek).
Ik denk ook dat de oranje-gelige zweem op de rest van de veer minder goed eruit is gekomen door water, maar die lichte delen zijn inderdaad wel overbelicht.

Leuk, zanglijster als prooi van Buizerd in je tuin...
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Tja, als Kees het zegt dan zal het wel een Zanglijster geweest zijn.
Volgende keer de veren verstoppen voor je moeder, lijkt me.

Wim
Wim van Boekel

klaas van haeringen

Citaat van: whmvb op januari 14, 2013, 07:42:03 AM
Tja, als Kees het zegt dan zal het wel een Zanglijster geweest zijn.
Maar Wim, ik had toch al gezegd dat het een Zanglijster is?