Gallen op eik

Gestart door jck, december 19, 2012, 07:10:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Vrij veel van deze gallen gezien afgelopen zondag in een eikenboom, omgeving Apeldoorn. Weet iemand hoe ze heten?

James

mcbud

Lijkt wel op gallen van de knotsgalwesp Andricus inflator.

groet, marc

jck


MC

ik vind hem eerlijk gezegd niet lijken op de knotsgalwesp. Die maakt verdikkingen op het einde van takjes, dit is juist aan het begin, bij vertakkingen e.d. Deze zondag bij Assel zag ik een mogelijk vergelijkbare vergroeiing, ik denk zelf eerder aan een rare bacterie-woekering oid
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Margreet Kwh

En ben je zeker van eik? Ik vind het er meer als een lijsterbes uitzien, maar ik kan me vergissen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jck

Dag allemaal,

Volgens mij is dit wel een eik.
Als je dit bekijkt - http://www.pflanzengallen.de/pflanzen_images/quercus273opt.jpg - is Andricus inflator geen gek voorstel. Op deze foto groeien de gallen niet aan de uiteinde maar op vertakkingen daarvoor. Er zitten ook ronde gaatjes in meerdere van deze dingen die mij doen denken dat er beestjes in gezeten hebben.

James

Jan vH

Als het gallen zijn, zijn het zeker Knotsgallen. Maar met alleen deze foto durf ik niet met zekerheid te zeggen of dit gallen zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

jck

Iedereen bedankt voor het meedenken. Het is duidelijk dat ik deze dingen beter moet bekijken en meer foto's maken. Hopelijk ga ik binnenkort weer naar het bos.....wordt vervolgd.

James

MC

Citaat van: jck op december 20, 2012, 19:11:03 PM
Dag allemaal,

Volgens mij is dit wel een eik.
Als je dit bekijkt - http://www.pflanzengallen.de/pflanzen_images/quercus273opt.jpg - is Andricus inflator geen gek voorstel. Op deze foto groeien de gallen niet aan de uiteinde maar op vertakkingen daarvoor. Er zitten ook ronde gaatjes in meerdere van deze dingen die mij doen denken dat er beestjes in gezeten hebben.

James




Op deze foto hebben de zwellingen tenminste wel de karakteristiek vorm van knotsgal, vrij langwerpig. Jouw foto (en wat ik zag) is veel ronder en de binnenkant bolt als het waren te veel op voor de bast van de takjes. Daarom denk ik meer aan één of andere woekering.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

ejslootweg

Ik ben et met Margreet eens dat dit een lijsterbes is.

groeten, Erik
groeten, Erik

RutgerB

De knoppen zien er inderdaad grijs en behaard uit. Oa. dat pleit voor Lijsterbes.

jck

 :rolleye:...wordt zeker vervolgd. Bedankt voor alle commentaar.

James