Waarnemingen in/ uit Waarneming.nl

Gestart door marcel123, april 08, 2007, 14:05:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

de Website van Waarneming.nl wordt steeds populairder. Waarnemingen invoeren gaat eenvoudig. Je geeft een plek aan op de kaart van Nederland (of luchtfoto) je geeft je soortnaam op en eventuele bijzonderheden en je waarneming zit erin.

Tot zover het goede nieuws. Want helaas zijn de ingevoerde waarnemingen op dit moment nog niet makkelijk op te nemen in de landelijke databank FlorBase. Er is onvoldoende controle op de juistheid van de soort, en nog minder op de exactheid van de locatie. Ook de gebruike soortenlijst en de lijst met waarnemers zijn nog niet op elkaar afgesteld. Hopelijk wordt dit in de toekomst beter.

Bij Waarneming.nl is ook een PDA programma in ontwikkeling. Een bijzonder voordeel is de mogelijkheid om waarnemingen met een internetverbinding direct aan Waarneming.nl door te geven. Er zit echter geen kaart-mogelijheid in het programma.


[Opmerking: voor de locatiebepaling met wnPDA  is geen kaart nodig, de locatie wordt uit een GPS gelezen. ]

Nog meer nieuws op
http://www.floron.nl/pages/turbovegce.html

margriet

pda's zijn natuurlijk niet voor iedereen betaalbaar...
ik had een vraag naar aanleiding van het snel invoeren, nederlandstalig. in mijn ogen is dit alleen handig wanneer je vanaf een streeplijst kan invoeren, nu is het zo dat op streeplijsten de voorvoegsels achter de plantnaam staan, bijv. margriet, gewone en in het snel invoerscherm heb je gewone margriet. door alfabetiseren krijg je dus een andere volgorde, zou dit aangepast kunnen worden?
als dit aangepast wordt kan ik vaker complete(re) inventarisaties invoeren, nu doe ik vaak alleen interessante soorten omdat het me te veel tijd kost...
ik wil zelf ook wel de lijst aanpasssen voor jullie, dan hoef ik nog maar 1 keer die hele lijst door te ploegen

groetjes margriet
groetjes,

Margriet

marcel123

#2
Ik neem aan dat je een van deze lijsten
http://www.knnv.nl/utrecht/html/waarneming...ntenstreeplijst
bedoeld.  Mogelijk kan je de sortering op wet. naam dan beter gebruiiken, dan staan alle verwante soorten bij elkaar.  

margriet

denk je niet dat ik met reden een nederlandse lijst gebruik?
hoewel ik poog zoveel mogelijk latijnse namen te leren ken ik nog niet 1/10 van de soorten zo, soorten invoeren wil ik graag blijven doen in de tijd dat ik de rest bij leer :D  
groetjes,

Margriet

Elachista

CiteerBij Waarneming.nl is ook een PDA programma in ontwikkeling. Een bijzonder voordeel is de mogelijkheid om waarnemingen met een internetverbinding direct aan Waarneming.nl door te geven. Er zit echter geen kaart-mogelijheid in het programma.
Ik hoor de laatste tijd niets anders dan de PDA, ik zou er niet mee overweg kunnen (het geen wat ik vind of vang onthoud ik, en als het te veel is om te onthouden noteer ik dit in een klein zakboekje). Is inderdaad ook best prijzig. Het lijkt me niet onverstandig om inhoudelijk verbeteringen aan te brengen aan de website.
Groet,
Tymo

Niko Buiten

Citeerpda's zijn natuurlijk niet voor iedereen betaalbaar...
ik had een vraag naar aanleiding van het snel invoeren, nederlandstalig. in mijn ogen is dit alleen handig wanneer je vanaf een streeplijst kan invoeren, nu is het zo dat op streeplijsten de voorvoegsels achter de plantnaam staan, bijv. margriet, gewone en in het snel invoerscherm heb je gewone margriet. door alfabetiseren krijg je dus een andere volgorde, zou dit aangepast kunnen worden?
als dit aangepast wordt kan ik vaker complete(re) inventarisaties invoeren, nu doe ik vaak alleen interessante soorten omdat het me te veel tijd kost...
ik wil zelf ook wel de lijst aanpasssen voor jullie, dan hoef ik nog maar 1 keer die hele lijst door te ploegen

groetjes margriet
Ik ben het met Margriet eens. Ik zou ook graag zien dat de soorten van de Nederlandstalige streeplijst en de Nederlandstalige invoerlijst in dezelfde volgorde staan. Dat maakt het invoeren een stuk aangenamer.  
Groet,

Niko Buiten.


hiskodevries

duur?
alles is betrekkelijk,bij een mobiel abonnement vanaf gratis.
een losse pda vanaf 230 euro.
een pc is duurder.
de pgo's zijn wel enthousiast.
het scheelt je thuis veel tijd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

margriet

alles is inderdaad betrekkelijk, als student kan ik eigenlijk nog niet eens de gps antenne betalen :angry:
op zich hoef ik al die duurdere dingen ook niet te hebben, een opschrijfboekje/streeplijst heeft tenminste geen akku!!
maar dan kan je toch ook zo veel mogelijk gemak willen met invoeren ?
tegen de tijd dat ik betaald werk heb en geld om die tierelantijnen te kopen zijn die alweer 3 keer anders geworden.....
misschien heb ik dan zelfs geen tijd meer om hele streeplijsten te gaan vullen....
des te meer reden om er nu zo veel mogelijk van te maken!! :P  
groetjes,

Margriet

hiskodevries

Citeerde Nederlandstalige streeplijst
hoe verouderd is die lijst tov de nieuwe heukels ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

margriet

ik zou zo niet kunnen zeggen hoe veel de streeplijst verouderd is ten opzichte van heukels, maar ik denk dat het aantal soorten verschil beduidend kleiner is dan het aantal soorten dat in andere volgorde staat omdat het voorvoegsel voor danwel achter plantnaam staat met snel invoeren.
het gaat me niet zo zeer om verschil floron/waarneming maar puur om gemak....
groetjes,

Margriet

Niko Buiten

Citeer
Citeerde Nederlandstalige streeplijst
hoe verouderd is die lijst tov de nieuwe heukels ?
De streeplijst van 2007 is naar de nieuwe Heukels.
Groet,

Niko Buiten.


marcel123

#11
Citeer
Citeerde Nederlandstalige streeplijst
hoe verouderd is die lijst tov de nieuwe heukels ?
Ik ga er vanuit dat in de lente van 2006 er een nieuwe druk is geweest en dat de namen daar nu mee samen opgaan -druk en zetfouten voorbehouden natuurlijk.

Het staat niet op de website (denk ik) maar vond het wel terug in H5 van de handleiding:
http://www.floron.nl/downloads/handleiding2006H5.pdf

streeplijst is gebaseerd op de 23e druk van de Heukels.

Ik denk dat
Brandnetel, Grote
Brandnetel, Kleine

op de streeplijst bijelkaar staan maar op snelinvoeren.php ze gewoon bij de G de K staan.

----
NB was iets sneller met posten zie ik nu.

Niko Buiten

Citeer
Citeer
Citeerde Nederlandstalige streeplijst
hoe verouderd is die lijst tov de nieuwe heukels ?
Ik ga er vanuit dat in de lente van 2006 er een nieuwe druk is geweest en dat de namen daar nu mee samen opgaan -druk en zetfouten voorbehouden natuurlijk. Maar kan dat niet terugvinden op de website.
Klopt. De streeplijst is één op één met Heukels' Flora gemaakt.
Groet,

Niko Buiten.


margriet

hoi allemaal

nu weet ik nog niet of de snelinvoerlijst nederlands aangepast kan worden?

groetjes,

Margriet

Niko Buiten

#14
Citeerhoi allemaal

nu weet ik nog niet of de snelinvoerlijst nederlands aangepast kan worden?
Hisko en Marcel, Volgens mij kan het wel. Voorbeeld: Naast het al bestaan Kleine Brandnetel zou je Brandnetel, Kleine kunnen invoeren (toevoegen). Het is alleen de vraag wie van het Adminteam dat gaat doen.
Groet,

Niko Buiten.


hiskodevries

ik denk daar nog even over na, technisch kan alles, maar de vraag is of het met noeste arbeid of een aanpassing in de query kan, u hoort van mij.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Niko Buiten

Ik zou in de invoerlijst niets wijzigen, alleen toevoegen. Dus bijvoorbeeld Kleine brandnetel handhaven en Brandnetel, Kleine toevoegen.  
Groet,

Niko Buiten.


Nietspitten

CiteerIk zou in de invoerlijst niets wijzigen, alleen toevoegen. Dus bijvoorbeeld Kleine brandnetel handhaven en Brandnetel, Kleine toevoegen.
Waarom nou weer niet veranderen ,maar toevoegen.
Waarom was de verandering ook alweer,om het werkzaam te maken, en de lijst niet helemaal doorte hoeven scrollen, als je niet weet dat Margriet ,Gewone Margriet heet.enz.
door toetevoegen komen we mwet ellen lange lijsten te zitten, en heelveel dubbel.
groeten, Gerrit

margriet

Citeer
Waarom was de verandering ook alweer,om het werkzaam te maken, en de lijst niet helemaal doorte hoeven scrollen, als je niet weet dat Margriet ,Gewone Margriet heet.enz.
het is niet dat ik niet weet dat margriet een gewone margriet heet.....(hoewel ik zelf meer voelde voor wilde margriet)

op zich heb ik met toevoegen geen probleem, het gaat er om dat ik maar 1 keer de lijst naar beneden wil scrollen ipv heen en weer moeten scrollen.
wanneer de soorten dubbel staan kom ik ze in ieder geval in dezelfde volgorde tegen als vanaf de streeplijst en misschien zijn er andere mensen die wel prettig invoeren met de huidige snelinvoerlijst, die wil ik niet tegen de schenen schoppen door het compleet anders te maken.
het wordt denk ik wel een erg lange lijst met idd veel dubbelen  <_<  
groetjes,

Margriet

Nietspitten

Wat te denken van Zegge, Het zijn er ongeveer 40 met toevoeging 40=40 =80

Bij Wilde Bertram werkt het niet.

Bertram Wilde is niet goed. (Bertram wilde wel, maar mag niet)  
groeten, Gerrit

Vincent

#20
En wat nu als dezelfde volgorde wordt gebruikt als de FLORON-streeplijst, maar een andere schrijfwijze (zoals nu ook al in Waarneming.nl)?

FLORON:
Brandnetel, grote
kleine

WRN:
Grote Brandnetel
Kleine Brandnetel
Vincent

margriet

lijkt me prima!
dan blijft het dus wel de vraag of er niet mensen zijn die al zo veel gebruik hebben gemaakt van de huidige lijst dat ze dat liever houden dan een andere lijst?
misschien beide lijsten beschikbaar houden?
groetjes,

Margriet

Pieter Stolwijk

#22
Ik ben voor een lijst, met als uitgangspunt voor de notatiewijze de Floronstreeplijst; kortom het voorstel van Vincent.
Brandnetel, grote
Brandnetel, kleine
Zegge, blaas-
Zegge, blauwe
Zegge, bleke
Zegge, blonde
Zegge, bos-

Enzovoort

Ik gebruik dit zelf in mijn eigen systeem en heb dus die lijst al klaar.

De conversie wil ik wel voor mijn  rekening nemen.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

margriet

dan is een bedankje wel op zijn plaats denk ik! :duim:  :D  
groetjes,

Margriet

Pieter Stolwijk

Ik moet wel eerst het fiat hebben van de andere plantenadmin en het team.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

margriet

natuurlijk, maar het aanbod is al een bedankje waard volgens mij
groetjes,

Margriet

Niko Buiten

Is het ook mogelijk invoerlijsten van verschillende soortgroepen met elkaar te integreren? Nu moet ik steeds naar een andere invoerlijst wanneer ik mijn daglijst wil invoeren.  
Groet,

Niko Buiten.


hiskodevries

CiteerIs het ook mogelijk invoerlijsten van verschillende soortgroepen met elkaar te integreren? Nu moet ik steeds naar een andere invoerlijst wanneer ik mijn daglijst wil invoeren.

nee, dat zou de performance  geen goed doen.
pieter, wijzig erst een paar soorten om te zien hoe de schermen reageren op de ,
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Nietspitten

Citeer
CiteerBrandnetel, grote
Brandnetel, kleine
Aangepast.
Dit werkt perfect zo.
Mijn invoer van Grote Brandnetel via WnPDA komt goed door.
groeten, Gerrit