Kleurrijk geheel op boom

Gestart door Douwe van der Ploeg, december 17, 2012, 16:32:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is (of welke soorten dit zijn..)
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72649910
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2012-12-17 Oude Pekela
Foto's:








Toelichting:
Op boom.
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Als suggesties heb ik al gehoord:

- Rond schaduwmos (de ronde blauwiggrijze plakken op foto's 2 en 4, zou dat dan zijn?)
- Groot dooiermos (het geelgroene op foto 1/2?)
- Kapjes/heksenvingermos  (het verspreide grijzigblauwe spul? Valt nog op te maken welke van de twee?)

Klopt dit? En kan iemand meer herkennen?
Douwe van der Ploeg

Rutger

Ik zie inderdaad groot dooiermos, heksenvingermos, en ik meen stoeprandvingermos (grotere blauwgrijze plakken) en ik denk iets van grauw rijpmos met één of andere parasiet (dat roze-achtige) erop.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Douwe van der Ploeg

Leuk, dankje! :) Het rond schaduwmos zie je er niet in terug? Hoe kan ik het stoeprandvingermos en grauw rijpmos checken?
Douwe van der Ploeg

henkjanvdkolk

Voor het rijpmos moet je de onderkant van de lobben bekijken. Is deze licht -> Grauw rijpmos (meest algemeen en voor de hand liggend), onderkant (deels) zwart ->Donker rijpmos (zeldzamer). Ik denk trouwens niet dat er een parasiet opzit, maar dat de sorediën gewoon kletsnat en verkleurd zijn.

Stoeprandvingermos lijkt mij ook te kloppen, een foto van dichterbij zal helpen. Een goed kenmerk voor deze soort is de sorediën die in bolletjes op het thallus liggen.

Rond schaduwmos kan ik niet terug vinden.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Douwe van der Ploeg

Bedankt :) Ik zal morgen even proberen terug te gaan op het rijpmos te bekijken en het stoeprandvingermos te fotograferen.
Douwe van der Ploeg

alegro

Rijpmos wordt heel groen in vochtige toestand, Stoeprandvingermos blijft juist heel bleekgrijs.
Dat zijn echt prima kenmerken om die soorten, vooral in de winter, aan te herkennen
Grüezi mitenand,
Arjan

Douwe van der Ploeg

#7
Vochtig is het zeker.. jij zegt dus zeker stoeprandvinger? Het rijpmos was de grauwe.
Douwe van der Ploeg