Hoofdmenu

Lastige 1KJ, vervolg

Gestart door Martijn Bot, december 16, 2012, 20:40:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

De winter is nog lang, dus ik verwacht nog een aardig aantal vervolgdelen op deze topictitel. Hoe dan ook, vanmiddag op de steigers bijgevoegde vogel. Voor mijn gevoel is het geen michahellis, maar het patroon op de scaps, in combinatie met de toch wel behoorlijk egale tekening op de dekveren (met uitzondering van de binnenste grote en in mindere mate middelste), tertials met maar weinig karteling, vrij lichte onderdelen en oogmaskertje zijn op zich niet helemaal verkeerd. Als het er één is, is het zeker geen prototype, hij knalde er zeker niet uit en nogmaals, voor mijn gevoel is het het allemaal net niet voor Geelpoot (en gevoel liegt verrassend vaak ook niet bij meeuwen), maar ik zoek via hier toch nog even bevestiging voor mijn vermoeden dat het hier waarschijnlijk een argentatus betreft.

theomuusse

Zonder binnenhand en staarttekening geen zekerheid, maar ik denk wel een micha.

Theo

Mars Muusse

Geruide binnenste grote dekveer, uitgebreide rui in scapulars, geruide kop, zijborst en flank in December zijn niet zo goed voor tatus, en passen goed op micha.

Martijn Bot

Dank voor de reacties, toch wel wat verrassend. Echter, als rui van de scaps, kop, zijborst en flank al een redelijke indicatie zijn voor micha, dan wil ik meteen de volgende er ook maar in slingeren. Ook gisteren op dezelfde plek, een beest dat eigenlijk een passende set dekveren nodig zou hebben om ook voor mij als micha door het leven te gaan.
Alle andere zaken zouden aardig kunnen kloppen, maar die dekveren...

Steven Wytema

Ik ben verder een totale leek op het gebied van wanneer die vogels wat ruien, maar in het veld zou dit dicht in de buurt van cach komen als je het mij vraagt.
Dr zit misschien wat streping op de kop, maar dat patroon op de dekveren is toch goed voor cach? Evenals die boa en 'n kleine gonys.
Nogal groot uitgevallen dus wrsch een vrouw (?)
Steven Wytema


ruud_altenburg

Bij zulke lastige vogels is het gokwerk als je maar de helft van de kenmerken kunt zien, dus daarom denk ik dat de goegemeente wijselijk zijn mond houdt ;)

Dat gezegd hebbende: Steven, zulke gekartelde grote dekveren zijn ronduit fout voor Pontische en mannetjes zijn doorgaans groter dan vrouwtjes.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Ik had bij die laatste ook niet de illusie dat we er uit zouden komen. Vreemd beest, snij 'm horizontaal door boven de dekveren en het is een prima Geelpoot, het onderstel is een prima Zilvermeeuw. Pont is zeker geen optie, want naast de door Ruud aangehaalde dekveren kloppen ook het contrastrijke dubbele ankerpatroon patroon op de mantel alsmede de tertials niet voor deze soort. Specje, dus. Tenslotte: kan de bovenste de boeken in als micha, of is een klein vraagtekentje op z'n plaats?

ruud_altenburg

Lijkt mij een prima Geelpoot.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

En dit? Zilvermeeuw, lijkt me toch, ondanks het wat verdacht patroon op de scaps (rui niet zo gevorderd) en op middelste- en kleine dekveren, alsmede forse snavel. Helaas geen staart of open vleugel.

Albert de Jong

Het contrast tussen de grijze mantel (nieuwe schouderveren) en de vleugeldekveren is wel typisch voor veel geelpoten in december. Maar die ene uitstekende tertial vind ik er niet zo goed uitzien: teveel wit aan de rand. De grote dekveren mogen misschien nog net qua patroon. Mijn weegschaal slaat iets door naar geelpoot, maar ik hou net als jij een vraagteken staan.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

theomuusse

Over lastige/ spannende 1cy vogels gesproken...
Ik spreek de determinatie als heuglini niet tegen, al is dit erg lastige materie!

http://www.talk.gull-research.org/viewtopic.php?f=13&t=831

Theo

theomuusse

Vogel vandaag teruggevonden, vloog na 10 minuten naar oost (slaapplaats).

Theo

Mars Muusse

Hier een wat lastige intermedius...
1cy intermedius, Anza, Morocco, 21 November 2012. Foto Christian Pedersen. Ring data: zwart J9TM uit Noorwegen.

Albert de Jong

Op de donkere schenen en wat slanke snavel na is dit toch helemaal een zilvermeeuw?? Het moet niet gekker worden.  :-X
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Martijn Bot

En wat dan te denken van deze Kleine Mantel van vandaag en de afgelopen weken in Groningen? Erg klein en langvleugelig beest, maar lijkt natuurlijk niet op een fuscus (ik heb ze in ieder geval niet kunnen vinden met zulke donkere onderdelen en kop). Zal dan wel intermedius zijn, graellsii met een dergelijk postuur lijkt me ook niet helemaal aannemelijk (toch?)

Mars Muusse

Veel intermedius kunnen wel een beetje iets 'duifachtigs' hebben, compact, met zo'n bol rond lijfje en ogen anders dan die afgetrainde langvleugelige fuscus. Maar dat gaat ook niet altijd op:
Blauw VR9L intermedius uit Denemarken. Foto: Anza, Morocco, 21 November 2012. Christian Pedersen.
http://www.flickr.com/photos/90997439@N02/8299220865/