Dikkopmos?

Gestart door aport, december 16, 2012, 17:50:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Gezocht onder geplooide slaapmossen, maar kom er niet uit.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72594994
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2012-12-10 Berkheide - Hanengekraai
Foto's:












bij voorbaat dank Arjan Portengen

Rutger

Ik zit een beetje te denken aan smaragdmos, maar het biotoop lijkt me daarvoor niet echt goed: smaragdmos is een soort van kalkrijk duingrasland. Toch lijkt me dit het beste passen.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Kruijsen

Met Rutger eens. is zeker niet broertje zijdemos die evt op tak zou kunnen verwachten. vreemde standplaats voor smaragdmos inderdaad

vdvaart

Ik kan hier eigenlijk geen smaragdmos in zien. De blaadjes zijn te weinig driehoekig, op sommige van de foto's zie je een duidelijk ovalen onderkant. Ik denk toch eerder aan een dikkopmos.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rutger

Citaat van: vdvaart op december 16, 2012, 21:20:58 PM
Ik kan hier eigenlijk geen smaragdmos in zien. De blaadjes zijn te weinig driehoekig, op sommige van de foto's zie je een duidelijk ovalen onderkant. Ik denk toch eerder aan een dikkopmos.


Misschien B. salebrosum dan? B. rutabulum lijkt me echt niet. Ik vind die stijve groeivorm wel echt typisch voor smaragdmos.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

vdvaart

Ik vrees dat voor mij de foto's niet voldoende zijn voor een zekere determinatie. Gewoon dikkopmos is het niet, dat ben ik met je eens Rutger, glad zou kunnen maar ook bleek dikkopmos vind ik een mogelijkheid. Als mos zo nat is al op de foto zien allerlei gewone soorten er
soms onherkenbaar uit, heb ik vandaag zelf ook weer ervaren
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

#6
Bleek dikkopmos ook niet want de blaadjes lopen geleidelijk taps toe in een punt.
Brach. salebrosum is de enige Brach. die in aanmerking zou kunnen komen.
ik zet in op het geslacht Homalothecium. Is er materiaal verzameld?

aport

#7
Onder de  :micro: bekeken. Helaas is mij apparatuur nogal armetierig en ben ik niet echt handig in het maken van coupes.
Bladrand in iedergeval over de gehele lengte zwak getand. Bladbasiscellen niet hyalien en iets rechthoekig.
(matige) foto's bijgevoegd. Ook nog een van droog, maar onder slechte belichting.
Heb dus inderdaad verzameld, dus mocht het nog nodig zijn kan ik wat opsturen (inclusief tak).
Kwam zelf met sleutelen via 1314a:
"Blad met vrijwel rechte randen, vrijwel niet versmalde basis en vrijwel niet toegespitse top" op Homalothecium.
(Beknopte mosflora van Nederland en Belgie).
Groet, Arjan

vdvaart

De nieuwe detailfoto's van de bladvorm overtuigen mij: toch Homalothecium. Ook de foto van het mos in droge toestand wijst duidelijk in die richting. Of het nu smaragdmos of gewoon zijdemos is, daar ben ik nog niet uit, zou moeten nakijken of die vertanding wat betekent. Ik heb zelf overigens smaragdmos verscheidene keren op bomen gevonden, wel altijd levende bomen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Als je al bij 1314 was zul je ook wel doorgelezen hebben dat tanding rondom duidt op smaragdmos. Ik vind het oprecht knap van Rutger dat hij meteen met de juiste suggestie kwam! Ik zit weer naar de vierde foto te kijken en ik zie daar toch blaadjes die bij 1314 naar dikkopmos leiden, duidelijk een versmalde bladvoet en een toegespitse top, zeggen mijn ogen. Maar de microscoopfoto's overtuigen zoals ik al mailde.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

aport

Bedoelde met Homalothecium eigenlijk ook smaragdmos. Zal foto's toevoegen er smaragdmos van maken.
Heb meerdere blaadjes bekeken en waren allemaal zo driehoekig, maar moet toegeven dat het op foto 4 bij sommige blaadjes toch anders lijkt. En inderdaad compliment voor Rutger!
Groet en allen hartstikke bedankt,

Arjan