Hoofdmenu

Otter?

Gestart door arnoniehof, december 16, 2012, 16:19:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72590359
Europese Otter - Lutra lutra gezien op 2012-12-16 Grutte Wielen (natuurgebied)
Foto's:








Toelichting:
4 spraints op aangegeven plek en nog 2 iets westelijker. Rook enorm naar vis
bij voorbaat dank arno niehof
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Rob Koelman

Dit zijn toch wel behoorlijk zeker spraints van een otter.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

arnoniehof

Gaaf en dat in leeuwarden. vanuit aqua zoo ooit ontsnapt
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Merel

Dit is vast geen ontsnapte otter uit Aqua Zoo. Momenteel hebben ze daar volgens mij ook geen Europese otter meer, alleen nog Aziatische kleinklauwotter. Denk dat dit gewoon een van de uitgezette (wilde) dieren uit het otterproject is. Of is het logischer dat het om een ontsnapte exemplaar gaat? Grote Wielen is toch echt Natura 2000 gebied en staat toch wel in verbinding met andere gebieden..
Interessant om na te gaan of het een wild dier of een ontsnapt dier is. Geen idee eigenlijk.. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

arnoniehof

Ik weet niet hoe dat werkt met spraints maar vond 2 plekken. misschien meerdere exemplaren? ga is vaker daar zoeken.thnx merel voor info
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Theo Linders

Citaat van: Merel op december 16, 2012, 18:18:53 PM
Dit is vast geen ontsnapte otter uit Aqua Zoo. Momenteel hebben ze daar volgens mij ook geen Europese otter meer, alleen nog Aziatische kleinklauwotter

en canadese otter, maar het zal hier niet om een ontsnapt exemplaar gaan.....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

e.walstra

Hoi Heren,

Ben vandaag naar dezelfde vind plek geweest samen met Arno en hebben dit gevonden;



Is dit ook van een Otter denken jullie?

ERwin

Vincent Martens

Hallo Erwin,

Zelfde spul, maar de spraint op foto 1 en 3 is nog iets verser. Volgende keer gewoon even ruiken. De geur vergeet je niet snel meer. De middelste foto kan mogelijk wat anders zijn.

groeten,

Vincent
groeten, Vincent

e.walstra

zie net pas dat 1 en 3 hetzelfde zijn, oeps. Ik bedoelde deze foto er nog bij te zetten.

e.walstra

Arno heeft er even aan geroken  ;D die herkende het van vorige keer.

Merel

Als het goed is ruikt het niet alleen naar vis, maar ook wat zoetig, muskusachtig. Zoals Vincent zegt, de geur vergeet je niet snel.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

martenboonstra

Citaat van: e.walstra op december 24, 2012, 20:49:52 PM
Hoi Heren,

Ben vandaag naar dezelfde vind plek geweest samen met Arno en hebben dit gevonden;



Is dit ook van een Otter denken jullie?

ERwin

Tweede foto is naar mijn overtuiging van een vos. De keutel ligt uitelkaar. Je ziet stukjes van een slagpen en veren zitten. Heb bijgaand een hele
keutel opgenomen ter vergelijking..

arnoniehof

Dat meende ik later ook al toen ik de foto zag, dat dit inderdaad van een vos moet zijn en niet van een otter.
Maar het rook ook zeker zoet, hele aparte geur ;)
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Rob Koelman

Citaat van: arnoniehof op december 26, 2012, 18:44:13 PMDat meende ik later ook al toen ik de foto zag, dat dit inderdaad van een vos moet zijn en niet van een otter. Maar het rook ook zeker zoet, hele aparte geur ;)

Die 'keutel van een vos' is niet heel typisch en zou m.i. - onder andere vanwege de zoete geur - ook heel goed een keutel van een marterachtige (bunzing, steenmarter of boommarter) kunnen zijn. Keutels van vossen en marterachtigen zijn lang niet altijd met zekerheid te onderscheiden.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

e.walstra

Maar ik heb hem in ieder geval verwijderd als zijnde otter.
Die anderen zouden dus wel kunnen? Blijven ze dan op ``nog niet te beoordelen``
staan?

Zal deze otter hier blijven? Hoe groot is een terratorium? En hebben jullie tips hoe
we mischien de Otter zelf op de foto kunnen krijgen?

Erwin

Yeronimo

Citaat van: e.walstra op december 27, 2012, 14:38:12 PM
Maar ik heb hem in ieder geval verwijderd als zijnde otter.
Die anderen zouden dus wel kunnen? Blijven ze dan op ``nog niet te beoordelen``
staan?

Zal deze otter hier blijven? Hoe groot is een terratorium? En hebben jullie tips hoe
we mischien de Otter zelf op de foto kunnen krijgen?

Erwin

Schuiltent regelen en bij schemering er zijn om op te wachten lijkt me een goede tactiek :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

e.walstra

Heb je een schuiltent? En met tactiek bedoel je, kijken waar veel poep ligt en daar opwachten?
Kunnen we best eens proberen. Ja, lijkt me wel mooi om zo`n dier in het wild te zien.

ERwin

Yeronimo

Citaat van: e.walstra op december 27, 2012, 14:53:12 PM
Heb je een schuiltent? En met tactiek bedoel je, kijken waar veel poep ligt en daar opwachten?
Kunnen we best eens proberen. Ja, lijkt me wel mooi om zo`n dier in het wild te zien.

ERwin

Ik heb inderdaad een tweepersoons schuiltent en zeker interesse om het een keer te proberen. Alleen heb ik nog onvoldoende informatie hoe deze prachtige dieren succesvol op te wachten zijn.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

maurice.lahaye

Heren,

Dank voor alle foto´s van mogelijke otter-sporen. Als admins hebben wij als beleid dat sporen vrijwel altijd 'op niet te beoordelen' worden gezet. De reden daarvoor is heel simpel (en ook bovenaan op het forum te vinden): er worden te vaak fouten gemaakt bij het determineren van sporen en de admins hebben onvoldoende kennis in huis om sporen goed te kunnen beoordelen. Dus ja, voorlopig worden (ook) alle keutels van otter op niet te beoordelen gezet, ondanks de soms overtuigende en sterke argumenten die duidelijk op otter wijzen. Het is altijd een lastige discussie hoe om te gaan met sporen, zeker in het geval van de otter, maar wees gerust. Waarnemingen blijven gewoon aanwezig en zichtbaar voor andere gebruikers (bijvoorbeeld op de kaart). Als admins zullen we nog wel eens een otter-expert vragen om de waarnemingen door te lopen, wellicht dat dan alsnog de beoordelingen aangepast kunnen worden.

Tenslotte een tip: gebruik eerst een camera-val om de otter te fotograferen. Dan krijg je een idee van zijn/haar dag-nachtritme. Dan weet je direct of je het de moeite waard vindt om te gaan kou-kleumen in een schuiltentje (alhoewel dat kleumen misschien zal meevallen als je met z'n 2-en bent).

Succes,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Yeronimo

Er is al een camera-val ingezet, alleen de locatie waar deze precies gestaan heeft is onbekend.
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=PJ9GJroc-_o.

Verder, ik heb geen cameraval in bezit noch Arno en Erwin volgens mij. Ken ook niemand in mijn kenniskring die er één in bezit heeft in Leeuwarden en deze ook uit wil lenen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

martenboonstra

#20
Citaat van: Yeronimo op december 27, 2012, 15:13:26 PM
Citaat van: e.walstra op december 27, 2012, 14:53:12 PM
Heb je een schuiltent? En met tactiek bedoel je, kijken waar veel poep ligt en daar opwachten?
Kunnen we best eens proberen. Ja, lijkt me wel mooi om zo`n dier in het wild te zien.

ERwin

Ik heb inderdaad een tweepersoons schuiltent en zeker interesse om het een keer te proberen. Alleen heb ik nog onvoldoende informatie hoe deze prachtige dieren succesvol op te wachten zijn.

Graag deel ik mijn ervaring over het spotten van een otter in de nacht.

Heb dinsdag op woensdagnacht tussen 11:00 uur en 03:00 uur onder een groene camouflagedeken gewacht tot de otter voorbij kwam. In volstrekte duisternis in het moeras...veel geluiden, geknaagd, gepiep en gegrom (waarschijnlijk boommarter). Tot twee maal toe kwam een kerkuil even boven mijn hoofd hangen...

Overdag heb ik het leefgebied van de otter verkend en veel uittreedplekken, spraints en glijbanen vastgesteld. Waarschijnlijk heb ik toen de otter in de regen waargenomen. Bijgaand een foto. Hierna een keuze gemaakt om af te wachten bij het meest gebruikte spoor. Grote gok...doordat de otter des nachts zijn leefgebied ook verkend en spraints verspreid. Hierdoor is het heel goed mogelijk dat de otter aan de ene kant van het gebied zit en jij aan de andere kant....of dat de otter eerder of later is gekomen. Het is een zeer moeilijke - zo niet onmogelijke - opgave om het dier des nachts te spotten. Maar soms is de weg er naar toe nog leuker dan het doel :))

Vlakbij (ca. 30 meter) hoorde ik een aantal achtereenvolgens scherpe tonen en een plons van waarschijnlijk een otter. Ik denk dat de otter mij heeft geroken en accuut rechtsomdraai heeft gemaakt. Het geluid is misschien een waarschuwing geweest voor andere otters. Missie niet geslaagd. Daarnaast duurt het lang voordat je je camera in het donker hebt scherp gesteld, waardoor bij een mogelijke waarneming het dier al lang weer onder water is verdwenen.

Ondanks de hoge moeilijkheidsgraad is het uitermate spannend .....ondanks de gezelligheid om met zn tweeen de otter te zoeken is alleen op pad een betere keuze. Je kunt je dan maximaal concentreren.......De beste kans lijkt mij nog in de winter over het ijs en des zomers voor zonsopgang.....

Ik wens je heel veel plezier toe... (dat is het belangrijkste) :blink:

Met vriendelijke groet,



Marten

arnoniehof

Citaat van: Yeronimo op december 27, 2012, 16:03:33 PM
Er is al een camera-val ingezet, alleen de locatie waar deze precies gestaan heeft is onbekend.
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=PJ9GJroc-_o.

Verder, ik heb geen cameraval in bezit noch Arno en Erwin volgens mij. Ken ook niemand in mijn kenniskring die er één in bezit heeft in Leeuwarden en deze ook uit wil lenen.

Ik heb inderdaad geen cameraval. Dat filmpje is volgens mij op de vlonder waar ik meerdere spraints heb gevonden
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

e.walstra

Ja volgend mij herken ik de planken van de vlonder cq bruggetje. We zijn daar wel eens het riet in geweest via dat bruggetje(om roedompen te zoeken hoor :rolleyes:). Daar lagen een paar spraints. Mooi filmpje trouwens.
Wij (ik en Arno) hebben de ochtend dat we die spraints vonden (rond 9.30) in de mist ook gedacht iets te zien. Een plonts en een vrij lang bellen spoor door het water, maar kwam niet meer boven.

Heb inderdaad geen foto-val!

Erwin

Merel

Ik heb geen ervaring met het posten in een schuiltent, enkel heb ik wel otters bestudeerd aan de Schotse kust. Daar zijn de dieren dag-actief en ook is het habitat totaal anders, dus ben bang dat ik niet veel aan die ervaringen heb.
Maar na het lezen van bovenstaande ideeën, zou ik het best eens willen proberen om in de avondschemer te posten op het pad, misschien met uitzicht op dat bruggetje het rietveld in. Want uitgaande van de waarnemingen, lijkt de otter overal langs dat pad spraints achter te laten.

Marten maakt ook goede opmerkingen, bijvoorbeeld over het waarnemen en vastleggen van de otter in het donker. Ik weet niet of je met een gewone verrekijker wel goed kan zien, 's nachts. Maar heb geen flauw idee waar je anders een nachtkijker vandaan moet halen. Hetzelfde geldt voor een camera.

Maar goed, voordat ik enthousiast begin te worden. Ik heb noch de waarnemingen gedaan, noch ben ik in bezit van een schuiltent. Maar anders lijkt het me een heel leuk idee om eens met een groepje wat spullen proberen te regelen en om de beurt posten totdat we die otter zelf gezien hebben! :) Maar dat zal wel erg moeilijk zijn...
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

e.walstra

Word maar enthoustiast, vandaag weer nieuwe poep gevonden! Een daarvan was bijna nog warm zo vers.



Groeten Erwin